Google Analytics on salainen agentti, joka seuraa verkkosivulla tai -kaupassa käyneiden asiakkaiden askeleita. Kyse on verkkopalvelun liikenteen analysointiin tarkoitetusta työkalusta, joka on nyt saanut rinnalleen uuden version. Vanha Google Analytics tunnettiin myös nimellä Universal Analytics, mutta nyt uutuus on nimetty nimellä Google Analytics 4 – ja se seuraa kävijöiden liikkeitä verkkosivustojen lisäksi myös sovelluksissa.
Tämä ilmainen analysointityökalu toimii verkkosivustolle tai sovellukseen asennettavan seurantakoodin sekä Google Analytics -tilin avulla.
Uusi Google Analytics 4 (GA4) tulee korvaamaan jo tutuksi tulleen Google Analyticsin (GA). Tämän kehittyneemmän analysointityökalun avulla pystyt parantamaan markkinointisi suorituskykyä, sillä opit tuntemaan asiakkaasi ja heidän ostopolkunsa entistäkin paremmin.
Koska kyseessä on uusi tuote,
Verrattuna aiempaan Google Analyticsiin, on uusi versio täysin uudenlainen järjestelmä. Uudet toiminallisuudet ja mittareiden päivitykset tekevät asiakaspolun hahmottamisesta helpompaa sekä mainonnasta tehokkaampaa. Mikäli edellinen työkalu oli sinulle tuttu, osaat taatusti arvostaa näitä uusia ominaisuuksia, joista mainittakoon muutama:
Muuttunut navigaatio
Heti alkuun voit huomata, että navigaatio on erilainen uudessa työkalussa. Vanhasta poiketen uudesta navigaatiosta löydät huomattavasti enemmän painikkeita, jotka on jaoteltu eri osioihin (Elinkaari, Käyttäjä, Tapahtumat, Tutki, Määritä). Vanhasta työkalusta löysit ainoastaan yhden osion (Raportit).
Myös etusivu näyttää hieman erilaiselta kuin aiemmin. Uusi Google Analytics 4 kiinnittää huomiota käyttäjien toimintaan eri tavalla verrattuna Google Analyticsiin, jossa etusivunäkymän pääpaino oli istunnoissa ja poistumisprosentissa.
Aiempi Google Analytics on tarjonnut kattavan määrän erilaisia raportteja, mutta datan tarkempaa analysointia varten esimerkiksi Google Data Studio usein on ollut tarpeellinen. Nyt kuitenkin Google Analytics 4 vie analysoimisen uudelle tasolle Analyysikeskuksessa.
Analyysikeskus löytyy vasemmasta reunasta “Tutki” → “Analyysi” → “Analyysikeskus.”
Voit luoda uuden, tyhjän analyysin tai valita esimerkiksi valmiin reittianalyysin, jolla pystyt seuraamaan sitä, mitä vaikkapa verkkokaupan kävijät ovat tehneet ennen ja jälkeen vierailun tietyllä tuotesivulla.
Kuten huomaat, on vaihtoehtoja paljon. Pystyt analysoimaan hyvin tarkasti yksittäisten käyttäjien yksilöllistä käyttäytymistä, jonka pohjalta kannattavien ratkaisujen tekeminen on huomattavasti fiksumpaa.
Klikkaamalla “Malligalleria”-painiketta Analyysikeskuksen oikeassa reunassa, voit syventyä esimerkiksi siihen, miten verkkokauppa-alustasi ovat menestyneet tai siihen, kuinka hyvin markkinointisi on onnistunut. Google Analytics 4 tarjoaa varsin hyödyllistä tietoa, eikö?
Kävimme työkalua jo hieman läpi, kun esittelimme eroavaisuuksia uuden ja vanhan Google Analyticsin välillä. Etusivun jälkeen saat käsiisi lisää arvokasta dataa, jota uusi Google Analytics 4 tarjoaa selvästi enemmän. Käydään seuraavaksi läpi eri osioiden yleiskatsaukset, jotta saat käsityksen uuden työkalun antamasta datan määrästä.
Reaaliaikaisen raportin avulla voit seurata käyttäjien toimintaa sivustollasi tai sovelluksessasi reaaliajassa – mistä he tulevat, minne he menevät ja mitä he tekevät?
Täällä näet dataa, joka aiemmassa työkalussa oli vastassa heti etusivulla. Pääset seuraamaan esimerkiksi sitä, kuinka monta kävijää sivustollasi on vieraillut viimeisen puolen tunnin aikana.
Pystyt analysoimaan sitä, kuinka hyvin sivustosi on onnistunut aktivoimaan kävijöitä. Voit muun muassa tutkia suosituimpia sivuja sekä tarkastella katselukertoja.
Kaupallistaminen-osiosta löydät tärkeitä tietoja, jos pyörität verkkokauppaa. Pystyt analysoimaan esimerkiksi kokonaistuottoa, verkkokaupan tuloja, tuotteen tuloja, tuotteen katselukertoja sekä keskimääräisiä ostostuloja käyttäjää kohti.
Täältä näet, kuinka hyvin sovelluksesi tai verkkosivustosi kävijöinä säilytään. Pystyt analysoimaan myös sitä, kuinka moni palaa sivustollesi jälkeen päin.
Voit perehtyä siihen, mistä sovelluksesi tai verkkosivustosi liikenne on peräisin. Kävijöiden iän, sukupuolen ja kielen lisäksi näet muun muassa ne kaupungit, joissa on eniten verkkosivustosi kävijöitä.
Pystyt seuraamaan esimerkiksi sitä, onko enemmistö sovelluksesi tai verkkosivustosi kävijöistä iOS- vai Android-käyttäjiä. Saat tietoa jopa kävijöiden näytön resoluutiosta tai vaikkapa sovellusversiosta.
Jos et ole aiemmin käyttänyt Google Analyticsiä, täytyy sinun asentaa Google Analytics 4.
Mikäli olet käyttänyt Google Analyticsiä, voit tehdä päivityksen.
Sait nyt kattavan tietopaketin siitä, millaista dataa uusi Google Analytics 4 tarjoaa ja kuinka se eroaa aiemmasta työkalusta. Siirtyminen tähän uuteen ominaisuuteen kannattaa, sillä jatkossa kaikki uudistukset tulevat käyttöön GA4-työkaluun, jolloin vanhan Google Analyticsin käyttäjän tuki jää olemattomaksi. Vaikka uuteen työkaluun siirtyminen saattaa kuulostaa vaikealta, kanssamme sekin on taatusti helppoa – autamme sinut tarvittaessa alkuun ja pidämme huolen siitä, että tunnet työkalun pian kuin omat taskusi.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.