https://www.youtube.com/watch?v=sBWkriwVLrc
Teimme viiden artikkelin sarjan Facebook-mainontaan liittyen. Toivottavasti näistä on apua miettimään some-mainontaa yrityksesi markkinoinnissa:
- Facebook, markkinoinnin kaveri - digimarkkinoinnin termit ymmärrettäviksi
- Ovatko Facebookin kultaiset ajat ohi?
- Näistä viidestä Facebookin kohdennustavasta et tiennyt!
- Ensimmäisten joukossa tekoälyllinen Facebook Messenger sivuillesi?
- Näin digimarkkinointitoimisto tekee Facebook-mainontaa itselleen
Facebook on viime vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa yhtenä digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä alustoista ja yhä useampi yritys haluaa osansa tarjolla olevasta näkyvyydestä. Kuitenkin samaan aikaan kun yritykset ohjaavat alati kasvavaa osuutta resursseistaan kohti tätä sosiaalisen median ylintä tahoa, vaikuttaa siltä ettei Facebook itse ole levännyt laakereillaan.
Muuttiko Facebook algoritmejään?
BuzzSumon tutkimuksen mukaan brändien ja mediatalojen postausten saama huomio on laskenut tämän vuoden tammikuuhun verrattuna jopa 20 prosentilla. Kukaan tuskin osaa kertoa täydellä varmuudella syytä tähän huomiokatoon, mutta monia erilaisia teoriota on nostettu esille.
On mahdollista, jopa todennäköistä, että Facebook on muuttanut algoritmejään suosimaan viihteellisempää sisältöä ja jättämään brändien liikennettä ohjaavat postaukset vähemmälle huomiolle. Etenkin videopostausten saama huomio vaikuttaa kasvaneen runsaasti. Tämän kaltainen muutos olisi ymmärrettävää, sillä luonnollisesti Facebook haluaa pitää ihmiset omalla alustallaan mahdollisimman suuren osan heidän online-ajastaan.
Facebookissa markkinoivan yrityksen näkökulmasta tämä muutos ei sen sijaan näytä kovinkaan ruusuiselta, sillä se pakottaa käyttämään enemmän rahaa postausten mainostamiseen halutun näkyvyyden saavuttamiseksi. Toki sisällön laadulla on hyvinkin paljon merkitystä, joten mukautumalla Facebookin tekemiin muutoksiin brändit voivat sopeutua muutoksiin markkinointinsa toimivuudessa.
Käyttäjien tunnistamiskyky on kasvanut
Toinen mahdollinen syy brändien postausten saaman huomion laskuun saattaa piillä Facebookin käyttäjissä. Mitä enemmän brändit yrittävät saada myyvää sisältöä ihmisten näkyville, sitä kriittisemmiksi yleiset asenteet mainontaa kohtaan kehittyvät. On siis mahdollista, että brändit eivät saa Facebookissa huomiota entiseen tapaan yksinkertaisesti siksi, että ihmiset alkavat kyllästyä heidän feedinsä täyttäviin brändipostauksiin. Tähän reaktioon brändien on vastattava sisällöllä, joka tuottaa kuluttajille jotakin lisä-arvoa, jotta he kokevat sen mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi.
Facebook pysyy tärkeänä
Kaikesta huolimatta on käytännössä varmaa, että Facebook tulee säilyttämään asemansa yhtenä digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä kanavista myös tulevaisuudessa. Sen sijaan, se millaisella sisällöllä sitä tulisi jatkossa hyödyntää haluttujen tulosten saavuttamiseksi, on haaste jonka kanssa moni brändi tulee varmasti painimaan. Tähän haasteeseen vastaaminen on myös digimarkkinointitoimistojen tehtävä. Meidän tulee tuntea kanava jota suurin osa asiakkaistamme käyttää, ja tuottaa asiakkaillemme sisältöä joka näkyy parhaalla mahdollisella tavalla.
Täältä löydät lisää Facebook-mainonnastamme, mikäli etsit kumppania!