Etenkin teinit ja nuoret aikuiset rakastavat Snapchatia. Kun mietitään, mikä on tehokkain työkalu nuorison tavoittamiseen, on Snapchat noussut Instagramin rinnalle yhtenä sellaisena. Voimme siis jo heti alkuun todeta, että Snapchat-markkinointi on kaikista hyödyllisintä sellaisille yrityksille, jotka haluavat tavoittaa nuorisoa. Snapchat-markkinointi ei vaadi suurta siivua markkinointibudjetista, vaan voi olla oikein tehtynä tehokasta myös pienemmillä resursseilla ja vaivannäöllä. Nyt jos koskaan on aika ladata App Storesta tai Google Play Storesta kirkkaan keltaisena esittäytyvä sovellus – Snapchat. Snapchat-markkinointi tarjoaa yritykselle loistavan mahdollisuuden tavoittaa merkittävän suuren joukon ihmisiä kustannustehokkaasti.
Snapchat on katoaviin keskusteluihin, kuviin ja videoihin painottuva viestintäsovellus, joka löytyykin lähes jokaisen puhelimesta – eikä ainoastaan nuorten, vaan myös keski-ikäisten aikuisten. Snäppi-lempinimen saanut sovellus todella koukuttaa käyttäjäänsä ja voi muodostua ainoaksi viestintätavaksi ystävysten välille. Snäpillä voi tehdä kaiken: sillä voi soittaa puheluita, muodostaa ryhmiä, jakaa sisältöä läheisille ystäville tai koko seuraajajoukolle, tai vaikka seurata ystävää reissun päällä kartasta. Snapchat kehittää jatkuvasti ominaisuuksiaan täyttääkseen kaikki sosiaalisen median tarpeet yhden sovelluksen sisällä. Snapchat-markkinointi voi hyödyntää Snapchatin avainominaisuuksia, joista kerromme seuraavaksi. Mitä ne ovat?
Aivan kuten muissakin sovelluksissa, myös Snapchatissa voi jakaa sisältöä kaikille seuraajilleen 24 tunnin ajan julkisissa tarinoissa eli Stories-syötteessä.
Täällä on mahdollista seurata tapahtumia maailmalla: Discovery-syötteestä löytyvät TV- ja uutiskanavien julkiset tarinat.
Julkiseen paikkaan tai tapahtumaan sidonnaiset snäpit näkyvät Live Stories-syötteessä. Esimerkiksi Pariisin Eiffel-tornilla snäpänneet käyttäjät voivat lähettää sisältönsä koko maailman nähtäville Live Storiesiin.
On tärkeää tehdä seuraajien olo arvostetuksi. Kun Snapchat-seuraajat tuntevat olonsa VIP-joukoksi, jäävät he taatusti seuraamaan yrityksen tempauksia Snapchatissa pidempäänkin. Snapchatissa voi jakaa alekoodin, joka on suunnattu vain Snapchat-seuraajille. Snapchatissa olevasta VIP-alekoodista voi mainita yrityksen muissa some-kanavissa, jolloin liikenne saadaan ohjattua myös Snapchatiin ja näin kasvatettua seuraajakuntaa siellä.
Voi kuinka kuluttajat rakastavatkaan materiaalia, jota ei ole saatavilla muualla! Sneak peek esimerkiksi uudesta, pian lanseerattavasta tuotesarjasta vain Snapchat-seuraajille nähtäväksi saa heidät odottamaan lanseerausta kuin kuuta nousevaa ja kokevat todella saavansa yrityksen Snapchatista hyötyä sekä iloa. Ja kukapa ei haluaisi nähdä, mitä yrityksen uuden tuotesarjan kuvauksissa todella tapahtuu? Jaa kiinnostavaa, ainutlaatuista sisältöä, jota et välttämättä tule jakaneeksi yrityksen Instagram- tai Facebook-tilillä.
Vaikuttajamarkkinointi toimii – erityisen hyvin myös Snapchatissa. Toimiva vaikuttajamarkkinointi vaatii tietenkin yrityksen arvoihin sopivan vaikuttajan sekä vaikuttajan seuraajat, jotka osuvat yrityksen kohderyhmään. Vaikuttaja voi esitellä yrityksen tuotteita Snapchat-kanavallaan tai esimerkiksi ottaa haltuun yhden päivän ajaksi yrityksen oman Snapchatin. Vain mielikuvitus on rajana!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Aivan kuten kaikkialla maailmassa, myös Suomessa on Snapchat taistellut tiensä koko kansan suosioon. Puhutaan aiheesta nyt nimellä Snapchat Suomi: ketkä Suomessa sovellusta käyttävät ja kenelle siellä kannattaa markkinoida?
Snäpistä löydät niin Aku Hirviniemen, Amanda Harkimon kuin Sampo Kaulasenkin – vaikka pääkohderyhmä keskittyykin nuorisoon ja nuoriin aikuisiin, yhä enemmän Snapchatia käyttävät myös perheenäidit ja -isät. Vaikka tällä hetkellä Snapchat-markkinointi on syytä keskittää nuoriin, voidaan ajatella, että tulevaisuudessa yksi tärkeistä kohderyhmistä on myös keski-ikäiset, trendikkäät aikuiset, jotka käyttävät Snapchatia hauskan sisällön katsomiseen tai ovat tehneet siitä merkittävän osan liiketoimintaansa. Kyllä, kuulit oikein – Snapchatilla voi luoda tai boostata omaa uraansa.
Snapchat on lunastanut paikkansa yhtenä suomalaisten suosikkisovelluksena. On siis sanomattakin selvää, että Snapchatia on syytä hyödyntää kustannustehokkaaseen markkinointiin!
Aloitetaan kysymyksellä: kannattaako yrityksen ladata Snapchat? Mikäli haluat pysyä kehityksessä mukana, on vastaus kyllä. Snapchat mahdollistaa aidon kuvan antamisen yrityksen toiminnasta – snäpit ovat reaaliaikaisia, maksimissaan 24 tuntia sitten jaettuja kuvia tai lyhyitä videopätkiä, joiden ei tarvitse olla vimpan päälle viimeisteltyjä. Snäppiin voi siis jakaa sisältöä rennommalla otteella, mikä tekee siitä myös loistavan lisän kiireisen yrittäjän näkyvyysjahtiin. Asiakkaat haluavat nähdä yrityksen kiillotetun julkisuuskuvan takaa sen aidon ihmisen, joka pyörittää toimintaa kaikkine onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Snäppien julkaiseminen voi pohjautua strategiaan tai olla lennokkaampaa, mutta toimiva Snapchat-markkinointi vaatii kaiken markkinoinnin tapaan suunnitelmallisuutta. Otsikkoon vastaten, strateginen Snapchat-markkinointi tehoaa taatusti, kun yrityksen tavoite on tavoittaa nuorempaa väestöä.
Vaikka sinulta ei löytyisikään 750 000 dollaria oman filtterin saamiseen ja sitä kautta mainostamiseen, voi Snapchat-markkinointi tuoda tullessaan hyviä tuloksia vähemmälläkin rahallisella panotuksella. Mainonnan hinta on vielä toistaiseksi Snapchatissa huomattavasti edullisempaa kuin esimerkiksi Instagramissa tai Facebookissa, jonka vuoksi kannattaa Snapchatia ehdottomasti kokeilla markkinoinnin työkaluna, etenkin kohderyhmän painottuessa nuoriin ja nuoriin aikuisiin.
Voisiko Snapchat-markkinointi olla yksi väylä yrityksesi markkinoinnissa? Ehkäpä Snapchat Suomi on yksi niistä sovelluksista, joissa potentiaaliset asiakkaasi lymyilevät! Tule ottamaan Snapchat-markkinoinnin mahdollisuuksista selvää Kublan digimarkkinoinnin ammattilaisen johdolla – ota yhteyttä Kublan tiimiin ja katsotaan, millaista pöhinää Kubla saa aikaan yrityksesi some-kanavissa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.