Social media marketing eli tuttavallisemmin some markkinointi on tullut vielä melko uutena kanavana yritysten markkinointipalettiin mukaan ja suurin osa suomalaisista yrityksistä miettii missä kanavassa pitäisi olla mukana ja kuinka paljon pitäisi panostaa. Älä siis ole huolissasi mikäli social media marketing on sinunkin yrityksessäsi uusi aihe eikä kaikkia some-kanavia tai mitään some-kanavaa ole vielä otettu kunnolla haltuun. Tilanne on yleinen ja onneksi nopeasti korjattavissa. Yleisimmin toimialasta riippumatta tarvitset vain yhden tai maksimissaan kaksi kanavaa ja näihin “postauksia” esimerkiksi kerran viikossa ja näin olet jo mukana somessa tarvittavan aktiivisesti ja samalla kustannus pysyy hyvin hallinnassa teitpä sitten inhousena tai valitsit kumppanin tueksesi.
Ota yhteyttä!
Social media marketing on siis edelleenkin melko uusi aihe yrityksille ja niin ovat myös kanavat joista pääset valitsemaan. Älä anna suuren määrän kanavia hämmentää koska 95% yrityksistä tarvitsee vain jotain näistä kolmesta kanavasta:
Alla on listattuna kanavittain tärkeimpiä ominaisuuksia ja käyttäjäryhmiä yleistasolla.
- Facebook on selvästi maailman suurin some-kanava jossa suurin osa päätöksentekijöistä tänäkin päivänä viettää aikaansa
- Mikäli kohderyhmäsi on pääosin yli 25 vuotiaita niin tämä on sinulle kannattavin kanava
- Viestinnässä voidaan käyttää kuvia, pitkiäkin kirjoituksia ja videoita
- Instagram on noussut lähivuosina hyväksi kilpailijaksi Facebookille ja myös tästä kanavasta löytyy jatkuvasti enemmän päätöksentekijöitä
- Mikäli kohderyhmäsi on 20-40 vuotiaita niin tämä on sinulle hyvä some-kanava
- Viestinnässä kannattaa käyttää lähinnä kuvia ja myös videot ovat hyvää sisältöä tässä kanavassa mutta suurimman osan ongelmaksi videoissa muodostuu niiden tuottaminen joten suosittelemme käyttämään kuvia ja lyhyitä parin lauseen viestejä.
- Tiesitkö: Instagram arvonta on nykyään suosittu tapa kasvattaa Instagram-tilin seuraajien määrää.
- LinkedIn jatkaa kasvuaan B2B-kanavana ja täältä löydät erityisesti koulutettua asiakaskuntaa kuten yritysten johtoryhmät ja asiantuntijat mutta vähemmän esimerkiksi sähköasentajia, putkimiehiä, tai vastaavan suorittavan työn tekijöitä
- Viestinnässä kannattaa käyttää pidempiä “asiantuntijan” tekemiä kirjoituksia mutta myös lyhyemmät rennot postaukset riittävät vallan hyvin. Lisäksi voit käyttää myös kuvia ja videoita myös tässä kanavassa. LinkedInin parhaita puolia on jatkuvasti kasvava orgaaninen eli ilmainen näkyvyys joka on ehdottomasti aivan eri luokkaa kuin edellä mainituissa Facebookissa ja Instagramissa joissa joudut käyttämään maksettua mainontaa näkyvyyden saavuttamiseksi.
Somessa näkyvyyttä saat tänä päivänä parhaimmin maksamalla mediasta eli näkyvyydestä kyseisille kanaville. Tämän lisäksi on hyvä miettiä onko yritykselläsi resursseja ylläpitää valittuja kanavia vai onko hyvä valita kumppani mainontaan ja kanavien ylläpitämiseen. Kustannukset jakautuvat siis kahteen osaan:
Työn osuus
Teitpä mainontaa ja kanavan ylläpitoa itse tai kumppanin kanssa niin työllä on aina kustannus mikäli maksat itsellesi tai työntekijällesi palkkaa. Mikäli on kiinnostusta ja vapaata aikaa käytettävissä aiheen opiskeluun niin suosittelemme koulutuksen ostamista ja aiheeseen perehtymistä tarkemmin. Ilman koulutusta on erittäin epätodennäköistä pärjätä jatkuvasti kovenevassa kilpailussa.
Kanavasta riippumatta näkyvyys vaatii myös rahallista panostusta haluttuun mediaan. Yleisesti saat kuitenkin jo 500 eurolla kuukaudessa mukavasti näkyvyyttä ja tavoitat vähintään kymmeniä tuhansia potentiaalisia asiakkaita mikäli osaat kohdistaa mainonnan oikein. Hyvien tulosten valossa voit tarvittaessa nostaa panostuksia mutta suosituksemme on aloittaa muutamalla sadalla eurolla ja nostaa panostuksia vasta saatujen tulosten valossa.
Valitse kumppani jolta saat palvelua ilman määräaikaisia sopimuksia ja pääset tarvittaessa eroon yhteistyöstä. Syinä voi olla oman henkilöstön ja osaamisen kasvaminen, strategian muuttuminen tai se ettet ole tyytyväinen kumppaniisi. Näe etänä tai paikan päällä useampia kumppaneita ja näin saat hyvän kuvan markkinasta ja mitä social media marketing on.
Luultavasti kilpailijallasikin on jo social media marketing mielessä ja suurin osa suomalaisista yrityksistä tekee jo mainontaa jossain somen kanavassa joko orgaanisilla ilmaisilla postauksilla tai sitten maksetulla mainonnalla. Esimerkiksi Facebookista voit tarkistaa tekeekö kilpailijasi mainontaa ja tämä onnistuu muutamalla klikkauksella. Kysy meiltä lisää mikäli haluat oppia kuinka - annamme ohjeet veloituksetta.
Kuinka pääset nopeimmin liikkeelle ja saat tuloksia?
Nopeimmin pääset liikkeelle valitsemalla kumppanin ja aloittamalla pilottimuotoisen yhteistyön ja samalla pääset oppimaan sivusta kuinka social media marketing tuo sinunkin yrityksellesi tuloksia. Kysy meiltä lisää mikäli haluat tuloksia somesta!
Pyydä apua Kublalta!