Sosiaalinen media ja sen kehitys näkyy nykypäivänä melkein jokaisen ihmisen arjessa. Nopean kehityksen ja suuren käytön ansiosta se tarjoaa koko ajan uusia mahdollisuuksia yrityksille. Some-mainonnassa on tärkeää pitää yrityksesi ajan tasalla siitä mitä muutoksia on tulossa ja miten ne vaikuttavat mainonnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Somemainnon rooli yrityksen markkinointisuunnitelmassa on noussut yhä keskeisemmäksi ja kehityksen mukana pysyminen vaatii myös yritykseltä omaa työpanosta. Jokaisen yrittäjän tulisikin osata some-mainonnan alkeet.
Mainonnan tehtävä on lisätä myyntiä. Tämä koskee myös somemainontaa. Somessa tapahtuva mainonta sopii hyvin, kun yrityksesi julkaisee uuden kampanjan, tarjouksen tai tapahtuman. Some-mainonnan tärkeys nousee myös esiin uudelleenmarkkinoinnissa, brändäyksessä ja liidien luomisessa. Some-mainonnalla saadaan yritykseesi hyvin näkyvyyttä uusien asiakkaiden keskuudessa. Tätä työstämällä lukijat löytävät yrityksesi sisältömarkkinoinnin heti.
Tärkeää pitää koko ajan mielessä kenelle teet some-mainontaa ja mitä kohdeyleisösi haluaa nähdä. Mainonta sosiaalisessa mediassa on tehokasta mutta tässä täytyy olla pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen, että tämä tuottaa tulosta. Missään muualla mainontaa ei voida yhtä tehokkaasti kohdentaa henkilökohtaisten ominaisuuksien, sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. Tämän voi kohdistaa tämän uusiin tai palaaviin asiakkaisiin. Kaikki suuret sosiaaliset verkostot tarjoavat mainos vaihtoehtoja. Se ei tarkoita, että niitä kaikkia pitäisi käyttää.
Somepalveluita kohdentaessa täytyy selvittää asiakkaiden kiinnostuksen kohteita. Tutki mitkä verkostot ovat suosituimpia kohdeyleisöllesi. Pyörivätkö asiakkaasi Facebookissa, LinkedInissä vai kenties Instagramissa? Täytyy myös pitää mielessä missä kohderyhmäsi on eniten sitoutunut, keskittynyt ja tavoitettavissa. Useimmissa somepalveluissa eri kohdentamistapoja voi yhdistää keskenään. Näin voidaan tehdä yrityksellesi erittäin tarkkoja kohdeyleisöjä. Jokaiselle kohdeyleisölle voidaan luoda omaa viestintä.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Some-mainonnassa on tärkeää tehdä selkeät tavoitteet, joita on helppo lähteä tavoittelemaan. Näin pystytään tarkastelemaan kuinka hyvin some-mainonta on toiminut. Tavoitteiden asettaminen on menestyksekkään sosiaalisen median markkinointistrategian avainasia - jos et tiedä mitä yrität saavuttaa, ei ole mitään, mihin voit verrata suoritustasi. Sosiaalisen median tavoitteiden tulee olla selkeitä ja määriteltyjä. Tavoitteiden edistymistä on kyettävä mittaamaan. Aseta tavoitteita, jotka voit todella saavuttaa. Aseta tavoitteesi ajan, resurssien ja markkinointibudjetin perusteella. Aseta tavoitteet, jotka voit saavuttaa tietyssä ajassa raportointia ja seurantaa varten.
Some-mainonnan aloittaessa on tarkastettava nykyinen sosiaalisen median markkinointisi, jotta näet, mihin kannattaa lähteä panostamaan. Jos et tiedä, missä olet tällä hetkellä sosiaalisen median tilassa, et voi rakentaa tehokasta ja realistista markkinointisuunnitelmaa yrityksellesi. Miettiessäsi nykyistä tilannettasi sosiaalisessa mediassa kannattaa pohtia missä sosiaalisen median verkostoissa olet aktiivisin. Onko profiilisi näissä verkoissa täysin optimoitu ja kuinka monta seuraajaa sinulla on kussakin verkossa?
Parhaiden työkalujen valitseminen sosiaalisen median hallintaan helpottaa eri tehtäviä ja säästää myös aikaa. Työkalut helpottavat vaikeiden tehtävien suorittamista, ja sosiaalisen median markkinointityökalut eivät eroa tästä. Valitessasi oikeita työkaluja mieti mitä haluat saavuttaa somemarkkinoinnin kautta. On hyvä tietää myös mihin sosiaalisen median verkostoihin haluat kohdistaa ja onko tarkoituksena suorittaa maksullisia sosiaalisen median kampanjoita?
Tietojen analysointi somemainonnin aikana on kriittistä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasi onnistumisen kannalta. Seuraamalla ja analysoimalla somemarkkinoinnin suunnitelmasi avaintekijöitä voit parantaa työpanoksesi tulosta ja nostaa tuottavuutta. Some-mainonnan strategia ei koskaan kannata lyödä täysin lukkoon. Sitä voi aina muokata kun kokee, toisen tavan toimivan paremmin.
Somemainonnassa on siis kaikkein tärkeintä hyvin tehty ja kohdeyleisöäsi aidosti kiinnostava sisältö. Yrityksen täytyy olla aktiivinen some-mainonnassa että voi saada näkyvyyttä. Sosiaalisen median strategiaan kuuluu olennaisesti määritellä, mistä aihepiireistä yrityksen somessa halutaan viestiä. Tärkeää on pitää mielessä että sisältö on asiakkaita, ei yritystä varten. Täytyy siis olla tarkkana mitä sosiaaliseen mediaan julkaisee. Kuten mikä tahansa markkinointistrategia, sosiaalisen median markkinointi vie aikaa ja vaivaa. Tulokset eivät välttämättä heti näy mutta kun teet jo seuraavaa, tulokset nousevat aina. Kun some-mainonnan alkeet ovat hallussa, myös avun pyytäminen ammattilaisilta on helpompaa kun tietää mistä puhutaan. Kublan väki auttaa sinua mielellään, olit sitten aloittelija tai kokenut mainostaja!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.