Verkkokaupan perustaminen yleistyy jatkuvasti ja syystäkin. Asiakkaat tekevät ostopäätöksiä jatkuvasti useammin verkossa ja vaikka tuotetta ei suoranaisesti ostettaisikaan verkossa niin verkkokauppa tuo hyvän pohjan tuotteen esittelylle ja tuotteiden selailulle. Useat yritykset käyttävätkin verkkokauppaan suunniteltua WordPress Woocommerce pohjaa tuotteidensa esiin tuomiselle ilman ostomahdollisuutta. Voimme siis lämpimästi suositella verkkokaupan perustamista - asiakkaasi ovat jo verkossa ja etsivät jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ostaa yritysten tarjoamia tuotteita.
Verkkokaupan perustaminen on hyvinkin yksinkertaista kokeneelle asiaan perehtyneelle asiantuntijalle mutta noviisina verkkokaupan perustamiseen on hyvä varata hyvinkin paljon aikaa. Mikäli kuitenkin olet vasta aloittelemassa liiketoimintaa ja sinulla sattuu olemaan rutkasti aikaa tai kiinnostusta asiaan perehtymiseen niin kokemuksemme mukaan pystyt kyllä rakentamaan oman verkkokaupan. Verkkokaupan perustaminen lähtee sopivimman verkkokaupan alustan valitsemisesta. Suosituimpia alustoja verkkokaupan rakentamiselle on aiemmin mainittu WordPressin Woocommerce ja toisena hyvänä vaihtoehtona mainittakoon Shopify. Näistä erityisesti Shopify tarjoaa hyvin simppelin tavan rakentaa verkkokauppa omatoimisesti ilman laajaa kokemusta. Joillekin sopiva, hieman erilainen vaihtoehto on myös Amazon verkkokauppa.
Verkkokaupan perustaminen on useilla järjestelmillä ilmaista mutta esimerkiksi maksutapojen lisäämiseen on hyvä valita aikaa ja miettiä asia tarkoin ennen sopimuksen tekemistä. Palveluntarjoajien sivustoilla on useita vaihtoehtoja (esimerkiksi Bambora) ja on suositeltavaa valita mahdollisimman pienellä kuukausimaksulla varustettu sopimus mikäli olet vasta aloittamassa liiketoimintaa. Tässä tapauksessa maksat kuitenkin suuremman provision jokaisesta ostoksesta verkkokaupassasi. Vastaavasti maksaessasi suurempaa kiinteää kuukausittaista kulua maksat vähemmän jokaisesta yksittäisestä ostoksesta verkkokaupassasi provisiota.
Lähes jokaiselle yritykselle verkkokaupan perustaminen voi olla ajankohtaista ja kuten aiemmin mainitsimme niin verkkokaupan perustaminen ei tarkoita välttämättä että sitä olisi suunniteltu tuotteiden tai palveluiden myymiseen. Verkkokauppa on myös mainio vaihtoehto tuotteiden esittelyyn ja tuotetiedon jakamiseen esimerkiksi kumppaneille ja jälleenmyyjille. Olemmekin auttaneet kymmeniä yrityksiä rakentamaan verkkokaupan juurikin esimerkiksi tiedonhakuun tärkeille sidosryhmille. Verkkokaupasta on yksinkertaista etsiä tietoa tuotteista ja kaikki osaavat käyttää hyvin rakennettua verkkokauppaa. Pidä siis verkkokaupan perustaminen yhtenä vaihtoehtona mikäli olet uusimassa yrityksesi sivustoa ja haluat tarjota suuren valikoiman tuotteita ja tuoda nämä edustavasti esille.
Verkkokaupan perustaminen voi hyvinkin tavoittaa asiakkaita jotka muuten eivät ostaisi yritykseltäsi. Jopa B2B-tuotteita myydään jatkuvasti kasvavaan tahtiin verkossa ja tuotetietojen selaaminen on myös helppoa verkkokaupassa jonka jälkeen yhteydenottaminen on yksinkertaista järjestää “lisää ostoskoriin” toiminnon sijasta “pyydä tarjous” toiminnolla. Näin asiakas voi rauhassa tutustua palveluihisi verkossa ja innostuessaan aiheesta pyytää tarjouksen yksinkertaisesti laatimatta erikseen viestiä verkkosivustoilta löytyvään yhteydenottolomakkeeseen. Onkin tutkittua että viestin kirjoittaminen voi rajoittaa tarjouksen pyytämistä jopa yli 30%. Verkkokaupan avulla tarjous on helppo pyytää lisäämällä tuote yksinkertaisesti ostoskoriin ja lisäämällä vain sähköpostiosoite yhteystietoihin.
Verkkokaupan perustaminen on hyvä tehdä huolellisesti ja varata reilusti aikaa sivuston suunnitteluun sekä rakentamiseen. On selvää että muutamalla tuotteella varustettu verkkokauppa on huomattavasti nopeampaa rakentaa kuin verkkokauppa johon tuotteita lisätään satoja tai jopa tuhansia. Yleisesti verkkokaupan perustaminen on teknisiltä osin hyvinkin nopeaa ja enemmän aikaa vie tuotteiden lisääminen sekä hakukoneoptimointi.
Kokemuksemme mukaan pienen verkkokaupan rakentamiseen on hyvä varata vähintään neljä viikkoa kun taas suuren verkkokaupan rakentamiseen voi kulua jopa kolme kuukautta.
Verkkokaupan perustaminen on edullisinta tekemällä se itse. Erityisesti siinä tapauksessa ettet laske omalle ajankäytölle mitään kustannusta. Nopeinta taas verkkokaupan tekeminen on luultavimmin osaavan kumppanin avulla ja tarjouksia kysellessäsi onkin suositeltavaa kysyä myös toimitusaikaa palveluntarjoajilta. Näin et joudu pettymään mikäli kumppanillasi loppuvat resurssit kesken projektisi. Kysy rohkeasti tarjousta verkkokaupan perustamisesta. Pysymme aikataulussa ja tuotamme jatkuvasti verkkokauppoja kustannustehokkaasti asiakkaillemme!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.