Without a data you’re just a another person with an opinion. Kuten W. Edwards Deming on sanonut, ilman dataa tehdyt päätökset pohjautuvat mielipiteeseen. Markkinoinnin tekeminen ilman dataa on kuin ruoan laittaminen silmät sidottuina – mitä järkeä siinä on? No ei mitään - ja siksi kannattaakin lukea Kublan Web analytiikka ABC yrittäjille!
Kaikki tarvitsevat dataa, niin pienet kuin suuretkin yritykset. Etenkin pienille ja keskisuurille PK-yrityksille web analytiikan antama data on kullanarvoista tietoa asiakkaista, joita ei vielä täysin tunneta. Asiakkaiden tunteminen puolestaan on edellytys toimivalle markkinoinnille. Jotta markkinointi voi olla vaikuttavaa, on tunnettava ne henkilöt, joihin halutaan vaikuttaa.
Muistatko ystäväkirjan, jota kuljetettiin repussa kouluun ja varjeltiin koko koulumatkan ajan? Web analytiikka on kuin ystävyydestä kertova vihkonen, jonka avulla saat tietää uudesta ystävästäsi hänen lempivärinsä, suosikkiruokansa sekä harrastuksensa. Web analytiikka ei kuitenkaan suoranaisesti kerro asiakkaasi lempieläintä tai -väriä, vaan vastaa kysymyksiin miten, mistä ja miksi.
Olet saattanut viettää unettomia öitä pähkäillessäsi sitä, onko sosiaalisesta mediasta hyötyä sinulle myynnin kannalta, tai millainen kampanjointi iskee kohderyhmääsi parhaiten – web analytiikka kerää tietoa verkosta kertoen sinulle kävijöistäsi tärkeää tietoa datan muodossa. Saat tarkkaa informaatiota muun muassa heidän sivuillasi käyttämästään ajasta, suosituimmista sisällöistä sekä siitä, mistä ihmiset löytävät paikalle. Web analytiikan antaman datan pohjalta voit kehittää esimerkiksi verkkosivuasi niin, että se houkuttelee enemmän liikennettä ja tuo näin kauppaa.
Web analytiikka toimii siis pohjana tehdyille päätöksille. Data voi kertoa verkkosivukävijöiden valuvan paikalle vaikkapa Facebookin sijaan Instagramista, mikä helpottaa markkinointitoimenpiteiden tekemistä. Näin markkinointiraha on helpompi sijoittaa todistetusti kannattaviin kanaviin.
Datan kerääminen web analytiikan avulla kannattaa, sillä silloin voit mitata liiketoimintasi kannalta tärkeimpiä tekijöitä. Markkinoinnin kehittäminen on tuplasti helpompaa, kun osaat viedä sitä kerrasta oikeaan suuntaan. Jotta analytiikasta on hyötyä, on dataa osattava vielä hyödyntää. Kubla kertoo sinulle web analytiikan hyödyt paketoituna kolmeen tärkeimpään:
Oletko kyllästynyt arvailemaan? Toki tuurillakin voi onnistua, mutta pitkäaikaisia tuloksia tuo varma toiminta ja tekeminen, jonka tiedetään toimivan. Saat tietää parhaiten toimivat markkinointikanavat ja voit ottaa niitä analysoimalla mallia sellaisiin kanaviin, jotka eivät vielä toimi yhtä hyvin. Analytiikan avulla on mahdollista kehittää myös sivuston toimivuutta sekä käyttömukavuutta. Web analytiikka usein paljastaa ongelmia, joiden olemassaolosta ei ole ollut hajuakaan – ongelmien poistaminen, kuten sivuston nopeuttaminen, käytettävyyden parantaminen ja hakukonenäkyvyyden tehostaminen kääntyy tulevaisuudessa mitä todennäköisemmin rahanarvoiseksi kaupaksi.
Poistumisprosentti tunnetaan myös nimellä Bounce rate. Korkea poistumisprosentti voi kieliä ongelmasta, joka saa potentiaalisen asiakkaan poistumaan sivulta nopeasti. Ongelma voi olla esimerkiksi hitaasti latautuvat kuvat, epärelevantille sivustolle johtavat linkit tai sisältö, joka ei yksinkertaisesti anna kävijän käyttämälle ajalle arvoa. Analytiikan avulla saat tietää poistumisprosentin jokaiselta sivustosi sivulta, esimerkiksi etusivulta sekä tuotekohtaiselta sivulta erikseen. Kunkin sivun poistumisprosenttia kannattaa pitää silmällä ja kehittää sivua tarpeen mukaan sellaiseksi, että potentiaalinen asiakas viihtyisi hyvän sisällön parissa pidempään. Kun sivustolla viihdytään, nostaa se verkkosivuston näkyvyyttä esimerkiksi Googlen hakutuloksissa.
Web analytiikka on juurikin se ystäväkirja, johon peruskoulun ensimmäisillä luokilla täydennettiin uuden luokkakaverin tietoja. Analytiikan ansiosta saat tietää asiakkaastasi uusia puolia: mistä hän saapuu verkkosivustolle, mikä sivu häntä eniten kiinnostaa ja miltä sivulta hän poistuu välittömästi. Opit tuntemaan asiakkaasi mieltymykset sekä sen, millaista sisältöä juuri häntä varten kannattaa tuottaa. Tunnistat myös muun muassa ne merkitykselliset sosiaalisen median kanavat, jotka ohjaavat potentiaalisia asiakkaita verkkosivustollesi tai -kauppaasi. Asiakkaan kanssa ystävystyminen on parasta, mitä voit tehdä. Kun tunnet asiakkaasi, osaat lähestyä häntä oikealla tavalla, oikeassa kanavassa ja oikeaan aikaan.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Web analytiikka voi parhaimmillaan vauhdittaa yrityksesi matkaa kohti menestystä. Sen pohjalta tehtyihin päätöksiin kannattaa kuitenkin laittaa rahaa ainoastaan silloin, kun olet täysin varma siitä, että web analytiikka mittaa oikeita asioita. Mikäli analytiikka on asennettu päin prinkkalaa, mittaa se vääriä mittareita, joiden perusteella tehdyt ratkaisut eivät välttämättä ole kovin hedelmällisiä.
Tästä syystä web analytiikka kannattaakin ulkoistaa alan rautaiselle ammattilaiselle. Web analytiikkaan käytettävät analytiikkaohjelmat, kuten Google Analytics (GA) eivät maksa välttämättä mitään, mutta niillä voi myös saada aikaan tuhoa, joka tuntuu lompakossa. Väärin asennetun analytiikkaohjelman vääränlaisesta käytöstä ei seuraa muuta kuin harmia. Mikäli aiot tehdä web analytiikkaa itse, muista asentaa sivuillesi analytiikkaohjelman seurantakoodi.
Analytiikan ulkoistaminen voi maksaa mitä tahansa tonnista useampaan kymppitonniin – mikäli valintasi on Kubla, voit olla varma siitä, että palvelu on kustannustehokas ja tuo tulosta. Kublan alan ammattilaisista koostuva tiimi pitää huolen analytiikan oikeasta asennuksesta sekä mittareista, jotka mittaavat juuri sinun yrityksellesi keskeisiä liiketoiminnan tavoitteita. Meiltä saat myös niin sanotun dashboardin, joka kokoaa kerätyn datan helposti ymmärrettävään, visuaaliseen muotoon. Näin sinun tehtäväksesi jää ainoastaan myynnin nousun ihasteleminen. Ei hassumpaa, eihän?
Selvä, web analytiikka kannattaa, mutta mistä pitäisi lähteä liikenteeseen? Suin päin analytiikan maailmaan ei kannata sujahtaa, vaan pieni etsivän työ on paikallaan. Tärkeintä on selvittää ne tavoitteet, joihin pääsemistä haluat mitata. Analytiikkaohjelman sekä seurantakoodin asentaminen voi tuottaa päänvaivaa, mutta siihen apua saat meiltä. Tarvittaessa viemme maaliin koko web analytiikan alusta loppuun saakka, jolloin sinun huolenaiheeksesi jää lähinnä kiinnostavimman Netflix-sarjan valinta. Samalla kun lokoilet sohvanpohjalla ja kauhot herkullista suklaajäätelöä suoraan purkista, voit etsiä lähettämästämme analytiikkaraportista silmiisi nousujohteiset nuolet.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.