Kotisivut yritykselle ovat kuin käyntikortti tai esite verkossa. Kotisivujen ylläpito vaatii jatkuvaa työtä niin hakukoneoptimoinnin, graafisen ilmeen, tekstien kuin teknisten päivitystenkin osalta. Hyvin rakennetut, asiakasta palvelevat ja hakukoneista Googlen etusivulta löytyvät kotisivut kasvattavat yrityksesi myyntiä, sekä yhteydenottojen määrää.
Miksi päivittää kotisivut, jos nykyisetkin toimivat? Kuten yllä mainittiin, niin laadukkaat kotisivut yritykselle ovat yrityksesi käyntikortti ja niistä on hyvä huolehtia tarkasti. Esimerkiksi verkkosivustojen tekninen rakenne uusiutuu teknisiltä osin muutaman vuoden välein ja googlessa näkyvyyden varmistat pitämällä yrityksesi verkkosivut ajan tasalla.
Millaiset kotisivut yritykselle kannattaisi hankkia? Lyhyesti vastattuna voisi sanoa, että hanki sellaiset kotisivut yritykselle, joiden kautta saat lisää yhteydenottoja. Entä miten näitä yhteydenottoja sitten saadaan? Tässä piilee se oikea ohjaava tekijä verkkosivuston hankinnassa.
Alla on viisi tärkeää vinkkiä, kun hankit verkkosivut yritykselle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mistä osa-alueista syntyvät hyvät kotisivut?
Näillä vinkeillä yrityksesi kotisivut on helppoa käyttää omalle henkilöstölle ja samalla asiakkaasi viihtyvät sivustollasi ja ottavat lopulta yhteyttä. Hyvät verkkosivut on lopulta melko yksinkertaista hankkia ja silloin myös hinta pysyy maltillisena. Älä siis tee sivustosi päivittämisestä vaikeaa, vaan pidä projekti suoraviivaisena ja valitse myös luotettava kumppani, mikäli et tee sivustoa inhousena. Verkkokaupan perustaminen on myös saman tyyppinen prosessi.
Suunnittele kotisivut yritykselle inhousena, jos olet vakuuttunut yrityksesi omasta ammattitaidosta. Työllä on aina kustannus ja yleensä sivuston tekeminen inhousena ei ole kannattavaa alla olevista syistä johtuen.
Mikäli kuitenkin sivustojen rakentaminen on sinulle tuttua ja tiedät aikaa löytyvän, niin voin lämpimästi suositella inhousena tekemistä.
Varmista kuitenkin, että saat tarvittaessa tukea sivuston rakentamiseen, mikäli koet haasteita sivuston kanssa. Suosittelemme valitsemaan WordPress-julkaisujärjestelmän, koska silloin apunasi voi toimia suurin osa suomalaisista verkkosivustoja rakentavista yrityksistä ja olet täysin riippumaton kumppaneistasi. Voit vaihtaa kumppania, mikäli yhteistyö ei toimi.
Teet sitten itse kotivisut yritykselle itse, tai kumppanisi kanssa, niin tämä aika on hyvin käytetty. Uusi sivustosi toimii käytännössä poikkeuksetta paremmin, kuin vanha sivustosi ja tulet saamaan enemmän yhteydenottoja uuden sivustosi avulla.
Yleisimmin on suositeltavaa hankkia verkkosivusto ammattilaiselta. Näin säästät aikaa, rahaa ja saat lopulta ammattilaisen rakentamisen sivuston. Entä mitä kotisivut yritykselle maksaa?
Verkkosivujen hinta on yleensä välillä 1000€-5000€ suomalaisilla pk-yrityksillä. Tähän hintaan voi saada jopa hyvin toimivan verkkokaupan, kunhan muistat keskustella tarpeeksi monen toimijan kanssa ja löydät yrityksellesi sopivan kumppanin.
Sama verkkosivusto voi maksaa 3000 euroa, 5000 euroa, tai 10 000 euroa kumppanista riippuen. Kysy siis useampi tarjous etenkin, mikäli ensimmäinen tarjous vaikuttaa mielestäsi kirjaimellisesti ”kalliilta”. Silloin saat luultavasti samat sivut edullisemmin haastattelemalla vielä muutamaa kumppania.
Kotisivut kannattaa suunnitella huolellisesti jo ennen sivuston rakentamisen aloittamista. Mieti siis yrityksessäsi sisäisesti mitä uusilta kotisivuilta pitäisi löytyä ja miksi hankit ne?
Oli syy mikä tahansa, niin tee pienimuotoinen workshop ja mieti näitä asioita. Tämän voit tehdä jopa tunnissa sopivalla tiimillä, tai vaikkapa aivan yksin. Tämän mietinnän jälkeen on hyvä haastatella muutamaa kumppania ja samalla pääset oppimaan uutta nykyisistä verkkosivustoista. Yleensä suosittelemme haastattelemaan vähintään kolmea ja enintään viittä kumppania. Näin tulet saamaan hyvän kuvan useammasta yrityksestä ja opit myös heidän hinnoitteluistaan.
Kun hankit kotisivut yritykselle, niin muista välttää vuosisopimuksia ja kuukausimaksuja. Ne tulevat poikkeuksetta yrityksellesi kalliimmaksi. Voit kuitenkin pyytää kumppaniasi jakamaan sivustosi laskutuksen esimerkiksi neljään osaan ja näin saat maksuaikaa, mutta et kuitenkaan sitoudu vuosisopimukseen. Vuosisopimuksen kallein on yleisimmin sivuston päivitykset, koska silloin et voi hankkia ylläpitoa toiselta kumppanilta, vaikka yhteistyössä olisikin ongelmia nykyisen kumppanisi kanssa.
Orgaanisen liikenteen kasvu sivuillesi onnistuu vain, mikäli yritykselläsi on hyvin google-optimoidut verkkosivut. Google tarjoaa PageSpeed työkalun yrityksesi kotisivujen toimivuuden ja nopeuden tarkistamiseen.
Kun pidät sivustosi käyttäjäystävällisenä ja latausnopeudet kohdillaan, niin tulet saamaan lisää potentiaalisia asiakkaita sivuillesi veloituksetta Googlen orgaanista liikennettä haalimalla.
Brändikuvan paraneminen on yksi tärkeimmistä ”sivutuotteista”, jotka saat uusimalla yrityksesi verkkosivuston. Asiakkaat tulevat viihtymään paremmin sivustollasi ja luultavasti myös palaavat hyvin toimivien sivujen pariin ottamaan yhteyttä.
Mikäli haluat apuja sivuston hankinnassa, niin autamme mieluusti pääsemään projektissa eteenpäin meidän kumppaniverkostomme kanssa. Kysy nyt lisää ja keskustellaan asiasta!
Kotisivuja tulee jatkuvasti kehittää myös seuraavien palveluiden avulla:
Lisää aiheesta:
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.