Moni asiakkaistamme kysyy, miltä ideaali markkinointistrategia näyttää. Minkälainen markkinointi toimii? Miten kirjoittaa täydellinen mainosteksti, ja mitkä ovat NE värit jotka toimivat? Pitäisikö lähettää uutiskirjeitä vai laittaa rahaa Facebook-mainoksiin? Kumpi on parempi, tämä vai tuo?
Kaikki haluavat tietää täydellisen mainoksen salaisuuden. Jos sellainen olisi ja me sen tietäisimme, olisimme miljardöörejä. Ei ole olemassa yhtä markkinointiratkaisua joka toimii jokaiselle ja joka tilanteessa. Ei ole kaavaa, jolla saada miljoonien silmäparien huomio ja saada massat kaivamaan luottokorttinsa esiin.
On kuitenkin olemassa melko hyviä ohjenuoria joita seurata kun rakennetaan tehokasta markkinointiratkaisua. Kublan tiimin vuosien kokemus on tuonut paljon oppia ja ideoita siitä, mikä näyttäisi markkinoinnissa toimivan.
Mitä voimme tehdä kiinnittääksemme ihmisen huomion? Miten mainos voi muuttaa ohikulkijan maksavaksi asiakkaaksi? Hyvin tyypillisiä kysymyksiä. Kun mietitään ratkaisevia tekijöitä, yleensä asiakkaille tulee ensimmäiseksi mieleen värit, fontit, sanat, kuvat ja tyylit.
On helppo uskoa, että näiden tekijöiden tietty yhdistelmä tuottaa automaattisesti hyvän lopputuloksen. Näin uskovat saattavat olla oikeassakin. Ehkä onkin olemassa joku toimiva värien ja sanojen maaginen yhdistelmä joka saa ihmisen ostamaan. On tärkeää, että mainos näyttää hyvältä formaatista riippumatta. Ehkä on kuitenkin tärkeämpiä tekijöitä mihin kiinnittää huomiota kuin tietyn värin sävy tai fontin paksuus. Esimerkiksi paksulla punaisella tekstillä saa kyllä huomiota, mutta se voi myös ajaa juuri sinun brändisi asiakkaat pois.
Kun mietitään miltä mainoksen tulisi näyttää, pitäisi keskittyä yrityksesi brändiin. Mieti mikä on se elämäntyyli jota yrität myydä. Tarjosi yrityksesi mitä tuotetta tai palvelua tahansa, kyseessä on aina kuitenkin tavalla tai toisella tietynlaisen elämäntyylin myyminen. Haluat, että tietty elämäntyyli yhdistyy ihmisten mielissä brändiisi.
Suunnittelun voi aloittaa myös hyvin leveällä pensselillä. Otetaan esimerkiksi urheiluvälinekauppa. Saatat haluta käyttää energistä punaista, keltaista tai oranssia väriä, ja käyttää asiakkaitasi kiinnostavia sanoja kuten ulkoilu, energinen, liike ja fitness yhdistääksesi haluttuja mielleyhtymiä yritykseesi. Jos mainoksesi on linjassa logosi ja muun brändikuvituksesi kanssa, entistä parempi.
Elämäntapa tai elämäntyyli jonka haluat välittää ostajalle on tärkeä tekijä kun rakennetaan brändiä mainonnan kautta. Mutta sillä on myös toinen, tärkeämpi funktio.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Elämäntyyli jota haluat myydä kertoo sinulle paljon siitä, minkälainen on potentiaalinen kohderyhmäsi. Kun määrittelet tarkasti minkälaista tarinaa haluat yrityksestäsi kertoa, on helppo päätellä minkälaiset ihmiset olisivat siitä kiinnostuneita. Tai, minkälaiset ihmiset elävät jo nyt markkinoimaasi elämää. Kuinka vanhoja he ovat? Korostuuko asiakasryhmässäsi tietty sukupuoli?
Oikeita värejä ja sanoja paljon tärkeämpää on mainoksen oikea kohdistaminen. Esimerkiksi Facebook tarjoaa erinomaisia työkaluja mainosten kohdentamiseen juuri haluamallesi kohderyhmälle. Markkinointi saattaa olla kallista, joten tämän kaltaiset rahan tuhlausta vähentävät työkalut ovat erittäin tärkeitä. Voit kohdistaa markkinointisi tietylle alueelle, tiettyyn ikäryhmään tai tietystä asiasta kiinnostuneisiin ihmisiin. Voit myös luoda hyvin mielenkiintoisia ja tarkkaan rajattuja kohderyhmiä eri hakukriteereitä yhdistämällä.
Mainonnan tarkka kohdentaminen on tuonut erittäin hyviä tuloksia monille asiakkaillemme. On kuitenkin tilanteita, joissa liika kohdentaminen voi ampua pahasti omaan jalkaan.
No niin - mainoksillesi on nyt mietitty ulkoasu ja kohderyhmä jotka kuvaavat mahdollisimman hyvin yrityksesi brändiä. Mutta entäs se sisältö? Mitä mainoksiesi tulisi pitää sisällään? Entä missä mainokset julkaistaan, milloin ja kuinka usein? Tässä kohtaa ammattilaisen kokemus tulee tarpeeseen.
Parhaat digimarkkinointitoimistot tietävät, että ei ole olemassa ratkaisua joka sopii kaikille, vaan on olemassa paljon erilaisia ohjenuoria jotka sopivat eri tilanteisiin. Jokainen yritys on erilainen, tuotteet ja palvelut ovat erilaisia. Myös asiakkaat ja asiakasryhmät ovat tietyllä alallakin hyvin usein keskenään erilaisia, ainakin jonkin verran. Jokaisen yrityksen tilanne pitää kartoittaa erikseen parhaan ratkaisun saamiseksi.
Analytiikan kerääminen ja vimmainen A/B-testaus auttavat kaivamaan tietoa siitä, minkälainen markkinointi toimii tietylle yritykselle parhaiten ja mikä ei ollenkaan.
Vaikka oikean kohderyhmän määrittäminen ja sille mainostaminen on usein hyödyllistä, joskus voi vahingossa käydä niin, että ohitat jonkun toisen hyvinkin potentiaalisen kohderyhmän kokonaan. Suomessa on myös muistettava se, että hypertarkasti määritetty spesifi kohderyhmä saattaa olla aivan liian pieni. Ihmisiä ei vaan ole tarpeeksi. Mikä toimii asiakkaillemme USA:n isoissa kaupungeissa ei välttämättä toimi Suomessa. Tällaisissa tapauksissa brändimainonta saattaa olla parempi ratkaisu kuin liian tarkkojen kohderyhmien kanssa näpertely. Paikallinen mainonta saattaa olla hyvinkin tehokasta riippuen siitä mitä yrityksesi tekee. Joskus pienemmillä paikkakunnilla tehokas mainostus on tehnyt tehtävänsä, ja mainoksista liikkeelle lähtenyt keskustelu hoitanut loput.
Oli tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa, ota ihmeessä yhteyttä Kublaan! Meillä on kokemusta lukuisilta eri aloilta. Uskomme, että voimme pitkälle kehitettyjen prosessiemme kautta auttaa yritystäsi löytämään minkälainen markkinointi toimii juuri teille. Ilmaisia konsultaatioita on myös saatavilla.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.