Dark Social Sharing on aihe, joka ponnahtaa markkinoijien keskuudessa esiin ajoittain. Tavallaan taistelemme sitä vastaan, mutta myös sen kanssa. Meille hyödyllisintä olisi, että ihmiset jakaisivat sisältöä julkisissa sosiaalisen median kanavissa, joissa ne tavoittaisivat useamman henkilön kerrallaan. Toisaalta, Dark Social-tyyppisesti jaettu sisältö tarkoittaa lähes varmaa liikennettä jaettuun kohteeseen, joka oikein huomioon otettuna generoi lisäarvoa markkinointiin.
Dark social käsite ilmaantui ensimmäisen kerran The Atlantic lehden artikkelissa vuonna 2012. Alexis Madrigalin artikkelissa esitetään väite, että 69% kaikista sisällön jakamisesta tapahtuu muualla kuin sosiaalisen median kanavissa. Nykyään tämä luku on 84%, todennäköisesti erilaisten pikaviestikanavien suosion kasvamisesta johtuen.
Dark Social tapahtuu mobiilissa
Kuvittele, että luet tätä blogitekstiä ja huomatessasi sen mielenkiintoiseksi ja informatiiviseksi, päätät jakaa sen. Todennäköisesti et jaa sitä Facebookissa tai LinkedInissä. Sen sijaan laitat sen työpaikkasi chattiin, sähköpostiin tai WhatsApp -ryhmään. Tätä dark social konkreettisesti tarkoittaa: sisältöä, joka jaetaan sosiaalisten median kanavien ulkopuolella.
Mielenkiintoisinta ja markkinoijan kannalta tärkeintä on huomata, että 62% klikkauksista, jotka tulivat jaetun sisällön kautta, olivat mobiilista. Mobiilioptimoidut kampanjat ja mainokset ovat digitaalisen markkinoinnin nykypäivää, ja eivät missään tapauksessa saisi jäädä huomiotta.
Mobiilialustojen tärkeyttä korostavat myös dark social-kanavista tulevan liikenteen luvut. Klikkauksista 67% tulee mobiilista, joten voimme päätellä tästä, että sähköpostin välityksellä jaettua sisältöä on huomattavasti vähemmän kuin mobiilisovelluksissa jaettua sisältöä. Tätä voimme käyttää hyväksemme esimerkiksi rakentamalla lyhyempiä linkkejä, jotka näyttävät paremmalta mobiilissa, sekä optimoimalla otsikkoja ja kuvia mahdollisimman klikattaviksi. Helpon mobiilijakamisen mahdollistamiseksi sisällön on tärkeää olla jaettavissa kätevästi puhelimen avulla. “Jaa Facebookissa”-nappien lisäksi voidaan käyttää myös “Jaa WhatsApissa”-painiketta mobiilijakojen helpottamiseksi.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Me markkinoijat pidämme mitattavuudesta. Mittaamme Google-liikennettä, kampanjoiden klikkihintoja, Facebook-tavoittavuutta ja kaikkea muuta, mitä vain pystymme mittaamaan ja käyttämään hyödyksi. Usein emme silti ota huomioon dark social-jakoja, joita pystyisimme kuitenkin mittaamaan lähes yhtä hyvin. Tätä mitattavuutta voimme hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa ja optimoinnissa, esimerkiksi kasvattamalla vain mobiilissa näkyvän sisällön määrää sellaisella asiakkaalla, jonka liikennemäärä muista kuin sosiaalisen median kanavista on suurta.
Mittaamalla dark social-kanavien liikennettä voimme paitsi optimoida markkinointia paremmin, myös tarjota parempaa dataa itsellemme ja asiakkaillemme heidän markkinointinsa toimivuudesta. Vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa pelkästään perinteisten lukujen tutkiminen ei enää riitä: mukaan täytyy ottaa myös dark social-kanavien kautta tuleva liikenne jotta saadaan todenmukainen kuva markkinoinnin tehosta.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.