Nykyajan kuluttaja on tarkka kuin haukka – suurin osa haluaa ja vaatii saada tietää millainen on tuotteen elinkaari. Arvot näyttelevät suurta roolia ostokäyttäytymisessä. Kun yrityksen tuotantoprosessi on läpinäkyvä, on sillä käytössään kultaakin arvokkaampi kilpailuetu. Monet yritykset hyödyntävät tehokasta tuotteen elinkaari markkinointi toimenpiteitä, pitäisikö sinunkin?
Tiedätkö, mikä on tuotteen elinkaari?
Vaikka tuote ei elä, on sillä elinkaari. Elinkaari saa alkunsa raaka-aineiden hankinnasta ja päättyy johonkin tai jatkaa elämäänsä kierrätyksen avulla. Elinkaari kuvaa siis sitä matkaa, jonka tuote käy alusta loppuun – ja tämän matkan halutaan olevan mahdollisimman ympäristöystävällinen, sosiaalisesti hyväksyttävä sekä kustannustehokas.
Tuotteen elinkaari ja ympäristövaikutukset
Tuotteen ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa moni asia: esimerkiksi lähellä tuotettu muovikippo voi olla ympäristöystävällisempi kuin kaukaa Suomeen kuljetettu bambukulho. Kun mietit tuotteen elinkaarta ja ympäristöystävällisyyttä, on huomioitava myös kuinka tuote on valmistettu, missä se on valmistettu, miten se on valmistettu sekä millä ja miten tuote on tänne tuotu ja miten se hävitetään. Ympäristöystävällinen tuote kuormittaakin ympäristöä mahdollisimman vähän elinkaarensa aikana.
Ympäristöystävällisyyden lisäksi keskitytään tuotteen elinkaaren taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Nämä kaikki kolme vaikutusta sitoutuvat toisiinsa tiukasti.
Sparraa asiantuntijamme kanssa ilmaiseksi
Tuotteen elinkaari ja sosiaaliset vaikutukset
Kun tarkastellaan tuotteen elinkaaren sosiaalisia vaikutuksia, katsotaan muun muassa sitä, kuinka tuotteen elinkaari kunnioittaa ihmisoikeuksia. Asiakkaat arvostavat läpinäkyvyyttä ja ihmisoikeudet ovatkin olleet paljon keskustelun aiheena, kun on punnittu mistä yrityksestä tuote kannattaa ostaa. Tuotteen elinkaari voi vaikuttaa tuotantoketjun eri sidosryhmiin sekä positiivisesti että negatiivisesti.
Tuotteen elinkaari ja taloudelliset vaikutukset
Kun taas mietitään tuotteen elinkaarta taloudellisesta näkökulmasta, keskitytään kustannustehokkuuteen. Kustannustehokkuus ei kuitenkaan sulje pois sitä vaihtoehtoa, että tuote esimerkiksi valmistetaan kierrätysmateriaaleista.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Tuotteen elinkaari osana markkinoita – 4 vaihetta
Tuotteen elinkaari tarkoittaa siis tuotteen eliniän kaikkia vaiheita. Nämä vaiheet kannattaa huomioida kaikessa yrityksen toiminnassa tuotesuunnittelusta markkinointiin. Kun elinkaarta analysoidaan, antaa se koko yrityksen toiminnan kannalta tärkeää tietoa siitä, missä ollaan jo onnistuttu sekä mitä asioita tulisi vielä parantaa. Kun nämä tiedetään, pystytään pitämään tuotestrategia tasapainossa ja kohdistamaan resurssit sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Yrityksellä on käytössään vahva kilpailuetu mikäli tuotteen elinkaariajattelu on hallinnassa.
Kun ajatellaan markkinointia, jakautuu tuotteen elinkaari neljään eri vaiheeseen:
1. Esittelyvaihe
Markkinat voivat olla vielä pienet, jolloin esittelyvaihe usein vie suurimman lohkon yrityksen kassasta. Alkuun pääseminen eli tuotteen kehitys, testaus ja markkinointi kuluttavat paljon varoja, mutta ovat tietenkin välttämättömiä koko toiminnalle ja tulevaisuuden kasvua ajatellen.
2. Kasvuvaihe
Kasvuvaihe on odotettu vaihe: myynti nousee ja sitä kautta kasvavat myös voitot. Kasvuvaihe mahdollistaa markkinointistrategiaan investoimisen sekä tuotteen maksimaalisen esille tuomisen.
3. Kypsyysvaihe
Tuote on vakiinnuttanut asemansa markkinoilla. Yritys pyrkii pitämään saavuttamansa aseman ja kyllä, kilpailu on usein kypsyysvaiheessa kovimmillaan. Voi olla tarpeen kehittää tuotetta tai tuotantoprosessia entistäkin paremmaksi, jolloin yritykselle syntyy kilpailuetu.
4. Laskuvaihe
Tuotteen markkinat voivat alkaa kutistua esimerkiksi kyllästymisen vuoksi. Tällöin tilannetta voi helpottaa tuotteen hinnan laskeminen tai edullisempien tuotantotapojen etsiminen.
Kun nämä vaiheet on tunnistettu, voidaan tehdä tehokasta markkinointia tuotteen elinkaarella.
Pyydä apua Kublalta!
Tehokasta markkinointia tuotteen elinkaarella, miksi?
Kun tuotteen elinkaari markkinointi on läpinäkyvää ja kestävää, on sen hyödyntämisellä merkittäviä vaikutuksia potentiaalisiin asiakkaisiin – tahdot taatusti itsekin tukea sellaista yritystä, joka ei polje alas ihmisoikeuksia tai tuhoa kaunista luontoa. Et myöskään kuluttajana välttämättä osaa valita arvojesi mukaista yritystä, mikäli yritys ei ymmärrä hyödyntää tuotteen elinkaarta markkinoinnissa.
Mikäli elinkaari ei ole läpinäkyvä tai markkinointia kestävä, on yrityksen järkevää tehdä siitä sellainen. Nykyajan kuluttaja kiinnittää entistä enemmän huomiota mikä on yrityksen arvolupaus ja siihen, millainen tuotteen elinkaari on.
Kirjoituksen otsikointiin vastaten, kyllä, myös sinun tulisi hyödyntää tuotteesi elinkaarta markkinoinnissa.
Ota yhteyttä!