USP nousee keskusteluihin, kun tehdään markkinointiviestintää. Vaikkakin se on tärkeä osa markkinointia, USP:sta varmasti puhutaan kun yrityksiä perustetaan. Se todennäköisesti määritellään vaikka USP termiä ei osattaisi käyttää.
Tässä kirjoituksessa kerron mikä USP tarkalleen ottaen on. Annan myös vinkkejä sen määrittelyn tueksi, hiomiseksi ja kerron kuinka valjastat sen markkinoinnissa käyttöön.
Mitä USP tarkoittaa?
USP eli unique selling point tai unique selling proposition on yrityksen ainutlaatuinen myyntiväittämä. Väittämä kertoo mitä ainutlaatuista teissä on tai mitä ainutlaatuista pystytte tarjoamaan asiakkailla. Parhaimmillaan USP taklaa oston esteet. Yksinkertaisuudessaan se antaa syyn ostaa juuri teiltä kilpailijoiden sijaan.
Käytännössä USP on markkinoinnin tarkoituksiin kirjoitettu lause tai pari. Kuulostaa simppeliltä mutta sitä se ei ole. USP:n suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä onhan USP osa sitä miksi yritys on olemassa ja tapa kertoa siitä muillekin.
Keinoja USP:n määrittelyyn
Kuten äsken sanoin, USP:n määrittelyyn kannattaa varata aikaa. Mistä sitten lähteä liikkeelle? On erilaisia tapoja lähteä rakentamaan tehokasta myyntiväittämää. Näistä tärkeimmät kohderyhmätutkimus ja kilpailija-analyysi.
1. Tunne asiakkaasi
Jotta pystyt sanoittamaan tehokkaan USP:n on ensin tärkeää määritellä, mikä on yrityksenne kohderyhmä vai onko ryhmiä kenties useita. Muodosta kohderyhmät ja määrittele myyntiväittämä jokaiselle erikseen. Tämä siksi, että kohderyhmät luultavasti arvostavat erilaisia asioita. Selvitä mitä kohderyhmäsi tuotteesi tai palvelusi kohdalla kaikista eniten arvostaa. Tämä voi vaatia esim. haastatteluja kohderyhmän keskuudessa ja työ voi viedä aikaa. Mitä paremmin kuitenkin tunnet ja ymmärrät kohderyhmäsi arvomaailmaa, sitä paremman USP:n kirjoitat ja sitä parempia tuloksia saat markkinoinnista ja myynnistä.
2. Mitä kilpailijasi tekevät?
Tärkeää on myös tutkia mitä kilpailijasi tekevät. Analysoi heidän markkinointiaan. Mitä väittämiä he nostavat esiin viestinnässään? Mitä he lupaavat asiakkailleen? Mieti, miten pystyt erottumaan heistä omalla USP:llasi? Jos lupaat samaa mitä kilpailijasi, et erotu massasta ja on epätodennäköisempää, että sinun yrityksesi valitaan. Jos et erotu positiivisesti kilpailijoistasi, joudut tekemään enemmän työtä vakuuttaaksesi potentiaalisen asiakkaan.
Tässä kohtaa on tärkeää korostaa, että älä vain sorru antamaan tyhjiä lupauksia. Varmista, että asiakkaan kääntyessä puoleesi hänen ei tarvitse pettyä valintaansa. Älä liioittele väittämien kanssa. Näin rakennat kestävän asiakassuhteen etkä jatkossa menetä tärkeitä asiakkaita kilpailijoille.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
USP markkinointiviestinnässä
Kun olet määritellyt yrityksesi USP:n ota se rohkeasti käyttöön kaikissa markkinointiviestinnän kanavissa. Näitä ovat esimerkiksi
- Yrityksen verkkosivut
- Sosiaalisen median kanavat (esimerkiksi Facebook, Instagram, LinkedIn)
- Uutiskirje
- Tapahtumat
- Myymälämarkkinointi
- Mainonta offline (tv, lehdet, radio) sekä online (sosiaalinen media, bannerit, Google) -kanavissa
Käytä väittämää siellä missä potentiaaliset asiakkaasi ovat ja vakuuta heidät johdonmukaisesti eri ostopolun vaiheissa.
Tarvitsetko apua markkinoinnin kanssa? Onko USP valmiina, mutta et tiedä miten lähteä viemään viestiä eteenpäin? Markkinoinnin asiantuntijamme Kublalla auttavat sinua mielellään. Ota yhteyttä ja jutellaan asiasta!
Ota yhteyttä!