Minne ikinä menetkään tai päätäsi käännätkään, osuu silmiisi puhelinta pläräävä henkilö. Puhelin kätkee sisälleen koko sosiaalisen median maailman, jota nykyään ihmisten toiseksi planeetaksikin voisi kutsua. Olet taatusti kuullut sanottavan “mene sinne, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat, eli sosiaaliseen mediaan” – tämä lause on kaikunut jokaisen yrittäjän korviin. Sosiaalisessa mediassa lymyilevät siis potentiaalisten asiakkaidesi lisäksi kaikki kilpailijasi. On siis aika hoitaa kuntoon sosiaalisen median orgaaniset toimet.
Kun kuluttajien huomiosta pitää kilpailla, käydään sitä kilpailua tosissaan. Yritykset panostavat suuren tukun seteleitä ja valtavasti resursseja pärjätäkseen markkinoilla, mutta onneksi myös vähemmällä on mahdollisuus erottua joukosta. Sosiaalisen median maailmassa selviytyy luovuudella sekä kohderyhmän tuntemisella silloin, kun muistaa huomioida sosiaalisen median orgaaniset toimet osana somettamista. Maksettu mainonta ei ole ainoa tie somesuosioon.
Kubla kertoo pian neljä vinkkiä paremman orgaanisen näkyvyyden saavuttamiseen, jotta jokaisella pääomasta riippumatta on mahdollisuus rokata tuloksekas somettaminen!
Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa siis sitä näkyvyyttä, jonka olet saanut ilmaiseksi. Sosiaalisen median orgaaniset toimet auttavat kääntämään potentiaalisten asiakkaiden katseet sinuun.
Otetaan esimerkiksi Facebook, jonka yli 50 miljoonaa yrityssivua mainostaa yritystään, tuotettaan tai palveluaan jatkuvalla syötöllä. Mainosta pukkaa mainoksen perään – kun edellinen päättyy, laitetaan viimeistäänkin silloin seuraava pyörimään. Facebookin algoritmi tarkkailee käyttäjiä ja näyttää heille sellaista sisältöä, joiden kanssa he ovat mieluiten vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutusta voi olla esimerkiksi mainoksesta klikkaaminen tai julkaisusta tykkääminen. Orgaaniset julkaisut jäävät helposti maksettujen mainosten jalkoihin, sillä kiinnostava mainos saa oitis klikkaamaan. Kynnys julkaisusta tykkäämiseen tai siihen kommentoimiseen on suurempi, eikä mainoksesta klikkaaminen näy Facebook-kavereille samalla tavalla kuin tykkäys tai kommentti.
Parhaiten sosiaalisen median orgaaniset toimet tuottavat tulosta yhdessä maksetun mainonnan kanssa. Näistä ei kannata valita vain toista, vaan sopivasti sisällyttää somettamiseen molempia.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kubla on satavarma siitä, ettet halua jäädä heikoille jäille. Ilouutinen kuitenkin on se, ettet tarvitse tuhansien eurojen mainosbudjettia tai kasapäin resursseja. Pienetkin yritykset ja yksinyrittäjät pärjäävät somessa luovuudellaan sekä muutamilla kikoilla, jotka kasvattavat kanavan orgaanista näkyvyyttä. Näistä kikoista Kubla kertoo sinulle seuraavaksi, lue parhaat sosiaalisen median orgaaniset toimet alta:
Vain seuraajiasi kiinnostava sisältö boostaa orgaanista näkyvyyttä. Sisällön on oltava niin timanttista, että siitä tykätään, siihen kommentoidaan ja sitä jaetaan kaverille – kaikki nämä toimet kertovat esimerkiksi Facebookille ja Instagramille siitä, että sisällöstä ollaan kiinnostuneita. Kun sisältö on Facebookin ja Instagramin silmissä kiinnostavaa, näyttää se sitä enemmän myös muille.
Hyvä sisältö antaa seuraajalle ajattelemisen aihetta tai opettaa jotakin. Se osallistaa kysymällä mielipidettä tai kokemuksia. Tykkäykset ja kommentit ovat kuin bensaa koneistoon!
Julkaise aktiivisesti vähintään 3-4 kertaa viikossa. Julkaisutahti ei kuitenkaan ole kiveen hakattu numero tai sääntö, vaan tahdin määrittää kohderyhmä. Säännöllinen julkaisutahti ei saa olla pois sisällön laadusta. Mikäli timanttista sisältöä on vaikea tuottaa aktiivisesti, karsi mieluummin aktiivisuudesta tai parhaimpana vaihtoehtona: ota avuksesi sisällöntuottaja.
Sisältöä kannattaa luoda ennalta suunnitellun sisältösuunnitelman mukaisesti. Sisältöstrategia helpottaa työtaakkaa huomioiden yrityksen kohderyhmälle tärkeät juhla- ja pyhäpäivät, jolloin on ehdottomasti postattava. Ota esimerkiksi yksi kokonainen työpäivä, jolloin luot sisältöä valmiiksi vaikkapa seuraavalle kahdelle viikolle. Kun sisältöä on varastossa, ei siitä tarvitse stressata.
Tiedät varmasti, että voit kohdentaa Facebook-julkaisusi tietylle kohderyhmälle maksetun mainonnan avulla. Mutta tiesitkö, että se on täysin mahdollista myös ilman mammonaa? Mikäli yrityksen asiakkaat voidaan jakaa useampaan eri kohderyhmään tai tuotteita on paljon erilaisia, auttaa julkaisujen kohdentaminen tavoittamaan vain ne henkilöt, joita sisältö todennäköisimmin kiinnostaa.
Facebook-sivultasi löytyy tähti-ikoni, jonka takaa paljastuu lista kohdennusvaihtoehtoja. Mikäli ikonia ei näy, kokeile aktivoida se käyttöön asetuksista (Yleiset → Uutisten yleisö ja julkaisujen näkyvyys → Salli sivulla uutisten yleisönvalitsin ja julkaisun näkyvyysasetukset).
Voit tehdä muutaman julkaisun, jotka kohdennat esimerkiksi iän, sukupuolen sekä sijainnin perusteella näkymään tietylle kohderyhmälle. Katso, kuinka julkaisu menestyy ja tee tarvittaessa muutoksia kohdennukseen.
Kun jätät yrityksesi nimellä kommentin esimerkiksi Instagram-julkaisuun, saattaa potentiaalinen asiakas bongata sen ja klikata profiiliisi tutkimaan sisältöäsi. Kun sisältö kiinnostaa, jää hän taatusti seuraajaksi odottamaan seuraaviakin julkaisuja.
Toimiva kikka voi olla myös toisen profiilin jakaminen esimerkiksi omassa tarinassa. Kun jaat profiilin käyttäen hänen @-käyttäjänimeään, saattaa käyttäjä jakaa tarinasi omassa tarinassaan, jolloin nimesi pääsee esille myös hänen seuraajiensa keskuudessa.
Ota osaa haasteisiin, jätä tykkäyksiä ja kommentteja sekä ole vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa myös yksityisviesteillä esimerkiksi reagoimalla heidän tarinoihinsa. Käyttäjä saattaa peilata sinun aktiivisuuttasi hänen kanavaansa kohtaan samalla tavalla jättäen kommentin ensi kerralla sinun julkaisuusi. Orgaaninen näkyvyys kasvaa, kun olet aktiivinen ja kiinnostava!
Sosiaalisen median orgaaniset toimet kannattaa opetella osaksi päivittäistä somettamista. Vaikka maksetulla mainonnalla on paikkansa, Kubla suosittelee orgaanisen näkyvyyden boostaamista maksetun mainonnan tueksi. Nyt kun sosiaalisen median orgaaniset toimet on hallussa, lue juttu myös sosiaalisen median maksetun mainonnan toimista. Nämä kaksi toimivat täydellisessä symbioosissa keskenään tuoden arvokasta liikennettä kanaviisi!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.