Oletko aloittamassa Googlessa hakusanamainontaa ja pohdit minkälainen on tehokas hakusanamainos? Hyvin toteutettu Google Ads hakusanamainos lisää klikkauksen todennäköisyyttä ja tätä kautta myös mainonnan tuloksellisuutta. Kun Google tunnistaa, että mainosta klikataan ja verkkosivustoilla pysytään, myös mainonnan laatu paranee. Google palkitsee hyvistä mainoksista näkyvyydellä sekä edullisemmalla klikkihinnalla. Sama toimii myös päinvastoin – huonosta mainoksesta Google rankaisee heikolla näkyvyydellä ja kalliimmalla hinnalla. Tämän vuoksi onkin järkevää käyttää aikaa mainosten suunnitteluun. Tässä artikkelissa jaamme vinkkimme siitä, minkälainen on hyvä Google Ads hakusanamainos.
Ennen kuin pääsemme itse mainoksen kirjoittamiseen, tulee mainonnan pohjatyöhön käyttää hieman aikaa. Tässä kohtaa on hyvä miettiä seikkoja, kuten kuka on mainonnan kohderyhmä. Keitä siis haluamme saada verkkosivuillemme ja sitä kautta ottamaan yhteyttä tai suorittamaan ostosta?
Hakusanamainonta perustuu avainsanoille. Pyri asettumaan hakukonetta käyttäessä hakijan asemaan ja poimi liiketoiminnallenne relevantit avainsanat, joilla tehdä mainontaa.
Mieti ja tutki
Suosittelemme tekemään avainsanatutkimuksen mainonnan pohjaksi. Tutkimuksessa selviää mitä hakuja Googlessa tehdään ja miten paljon kilpailua milläkin sanalla on. Samalla selvität alustavasti minkä hintaista mainonta tulee olemaan. Kun tunnet asiakkaasi ja heidän tarpeensa sekä olet tutkinut liiketoiminnallesi oleellisia avainsanoja, on sinun helpompi kirjoittaa hakuja vastaavia mainoksia.
Google Adsin perinteinen mainosmuoto on tekstimainos. Tekstimainos koostuu useasta elementistä, joista osa on pakollisia ja osa valinnaisia. Suosittelemme kuitenkin ottamaan jokaisen osan käyttöön, koska silloin mainos saa suurimman mahdollisin pinta-alan hakutuloksissa.
Googlen tekstimainos koostuu
Tekstimainoksien elementtien lisäksi mainokseen voi lisätä useita mainoslaajennuksia, jotka kasvattavat mainoksen kokoa ja nostavat mainoksen laatua Googlen silmissä.
Väitän, että otsikko on hakusanamainoksen tärkein elementti. Hakijan katse kohdistuu ensimmäisenä otsikkoon, joten sen on tehtävä vaikutus hakijaan. Vastaa heti otsikossa hakuun. Käytä otsikossa samaa hakutermiä, jota hakija on käyttänyt. On myös hyvä mainita brändi, jotta hakija tietää kuka mainoksen takana on. Otsikkoon on hyvä sisällyttää myös CTA eli toimintakehote kuten ”Pyydä tarjous” / ”Tutustu valikoimaan”/ ”Ota yhteyttä”. Muista kuitenkin, että huutomerkit ovat otsikossa kiellettyjä.
Mainoksen kuvauksessa on otsikkoa enemmän tilaa tuoda esiin palvelusi tai tuotteesi yksityiskohdat. Nosta esiin uniikkeja myyntilupauksia (USP = Unique Selling Point), joilla erotut kilpailijoistasi. Kuvaukseen kannattaa yhdistää myös toimintakehote.
Mainoksien peruselementtien ollessa kunnossa, tulee huomio kiinnittää mainoslaajennuksiin. Voit lisätä mainoksiisi ilmaiseksi lisää näyttävyyttä useilla erilaisilla laajennuksilla kuten sivustolinkkilaajennuksella, puhelulaajennuksilla, sijaintilaajennuksella ja huomiotekstilaajennuksilla. Osa laajennuksista sopivat vain tietynlaiselle liiketoiminnalle, mutta osa sopii kaikille.
Laajennukset, jotka sopivat pääasiassa jokaiseen liiketoimintaan ovat: sivustolinkkilaajennukset, puhelulaajennus, huomiotekstilaajennukset sekä sisältöoimintalaajennukset.
Laskeutumissivun tulee sopia mainokseen. Kun mainosteksti vastaa laskeutumissivun sisältöä, hakija todennäköisemmin jatkaa sivulla vierailuaan. Jos sivulla ei ole sitä sisältöä joka hakija etsii, hän luultavasti poistuu takaisin hakukoneeseen. Tämä on Googlelle signaali, että hakija ei löytänyt etsimäänsä eli mainos ei ole relevantti. Tästä Google sakottaa laatupisteissä.
Nyt kun olet tehnyt mielestäsi yhden hyvän mainoksen, suosittelen tekemään sille testiversion. Tehokas tapa mainostaa löytyy testauksen kautta onpa kyse sitten mainoksen luovasta puolesta taikka esimerkiksi kohderyhmästä. Googlen suositus on tehdä kaksi tekstimainosta ja niiden rinnalle responsiivinen hakumainos. Mistä tässä on kyse, kerron seuraavassa kappaleessa.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Perinteisten tekstimainosten rinnalle on suositeltavaa rakentaa responsiivinen hakusanamainos. Responsiivisten hakumainosten avulla voit luoda mainoksia, jotka mukautuvat automaattisesti siten, että niissä näytetään entistä osuvampaa tekstiä hakijoille.
Responsiiviseen hakusamainokseen lisätään useita otsikoita ja kuvauksia ja Google Ads testaa automaattisesti näiden yhdistelmiä ja selvittää, mitkä niistä toimivat parhaiten. Huomioitavaa responsiivisissa hakumainoksissa on se, että otsikot sekä kuvaukset voivat tulla näkyviin missä järjestyksessä ja yhdistelmässä tahansa, joten on hyvä varmistaa, että kaikki elementit sopivat yhteen ja kuulostavat järkeviltä sekä yhdessä että yksinään.
A/B testauksen avulla pystyt kehittämään mainoksia koko ajan eteenpäin. Onkin tärkeää reagoida tuloksiin ja tehdä vaadittavia toimenpiteitä. Myös Google Ads -työkalun analytiikka kertoo sinulle, kuinka laadukasta mainontasi on. Näet suoraan työkalusta laatupisteet per avainsana ja tarkemmin kuinka laadukas mainoksen sisältö sekä laskeutusmissivu on. Käytä tätä Google Adsin sisäistä analytiikkaa hyväksesi ja kehitä ja optimoi mainonnan heikkoja kohtia.
Näin rakennat tehokkaan Google Ads -hakusanamainoksen
Kiinnostaako sinua Google Ads -hakusanamainonta tai haluatko kehittää nykyistä tekemistä? Asiantuntijamme auttavat tässä mielellään. Ota siis rohkeasti yhteyttä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.