Suo­ma­lai­set ovat ahke­ria googlet­ta­jia – jopa 98 % suo­ma­lai­sis­ta käyt­tää Googlea etsies­sään vas­tauk­sia kysy­myk­siin­sä. Haku­ko­ne toi­mii apu­na sil­loin, kun Mart­ta päät­tää val­mis­taa kala­kei­ton ensim­mäis­tä ker­taa, ja Pek­ka tah­too löy­tää itsel­leen uuden fil­la­rin. Suo­mes­sa Googles­ta hae­taan tie­toa, tuot­tei­ta sekä pal­ve­lui­ta yli 30 mil­joo­nan haun edes­tä vii­kon jokai­se­na päi­vä­nä. Täs­tä syys­tä myös hakusa­na­mai­non­ta toi­mii Suo­mes­sa erit­täin hyvin.

Hakusa­na­mai­non­ta hyö­dyn­tää ihmis­ten tar­vet­ta löy­tää tie­to, tuo­te tai pal­ve­lu. Kos­ka suo­ma­lai­set teke­vät val­ta­vas­ti haku­ja, ei hakusa­na­mai­non­nan tuo­mia mah­dol­li­suu­ksia kan­na­ta jät­tää hyö­dyn­tä­mät­tä. Ker­rom­me sinul­le seu­raa­vak­si sii­tä, miten hakusa­na­mai­non­ta toi­mii käytännössä!

Hakusanamainonta on mainontaa hakusanalla

Hakusa­na­mai­non­ta (SEM, Search Engi­ne Mar­ke­ting) tuo tuot­tee­si tai pal­ve­lusi haku­ko­nees­sa esil­le juu­ri sil­loin, kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas halu­aa löy­tää sii­tä tie­toa tai ostaa tuot­teen tai pal­ve­lun itsel­leen. Hakusa­na­mai­non­ta on siis mak­sul­lis­ta mai­non­taa hakusa­nal­la esi­mer­kik­si Google-hakukoneessa.

Vaik­ka hakusa­na­mai­non­ta toi­mii hyvin simp­pe­lil­lä taval­la, vaa­tii käy­tän­nön toteu­tus hie­man enem­män osaa­mis­ta sekä sen lisäk­si rop­pa­kau­pal­la aikaa. Teho­kas hakusa­na­mai­non­ta ei kos­kaan jää pyö­ri­mään yksi­nään, vaan sitä on jat­ku­vas­ti ana­ly­soi­ta­va ja opti­moi­ta­va tuot­ta­maan entis­tä­kin paremmin.

Näin hakusanamainonta toimii käytännössä

Poten­ti­aa­li­nen asia­kas kir­joit­taa Googlen haku­kent­tään hakusa­nan, jon­ka jäl­keen haku­ko­ne näyt­tää hänel­le hakusa­nan perus­teel­la sopi­vaa sisäl­töä. Kun teet hakusa­na­mai­non­taa oikein, tuo haku­ko­ne sinun mai­nok­se­si esille.

Miten hakusanamainonta toimii?

Kaik­ki saa alkun­sa hakusa­nois­ta. Mie­ti, mitä sinun poten­ti­aa­li­nen asiak­kaa­si kir­joit­taa sana­tar­kal­leen Googlen haku­ko­nee­seen? Jos asia­kas kir­joit­taa haku­kent­tään lausek­keen “len­not hel­sin­ki”, kan­nat­taa sinun teh­dä hakusa­na­mai­nos samo­ja sana­muo­to­ja käyt­täen. Unoh­da siis esi­mer­kik­si “len­not iha­naan Hel­sin­kiin” tai “len­to­ja Suo­men pääkaupunkiin”.

Hakusa­na­mai­non­ta saa voi­man­sa hakusa­na­tut­ki­muk­ses­ta (avain­sa­na­tut­ki­mus), jon­ka tavoi­te on vas­ta­ta yllä esi­tet­tyyn kysy­myk­seen → mitä asia­kas kir­joit­taa Googleen?

Hakusa­na­mai­nos raken­ne­taan rele­van­tin hakusa­nan ympä­ril­le. Sii­vousa­lan yri­tyk­sel­le rele­vant­ti hakusa­na voi olla esi­mer­kik­si “koti­sii­vous”, jol­loin mai­nok­sen otsik­koon ja kuvauk­seen lisä­tään kysei­nen hakusa­na. Kun asia­kas klik­kaa mai­nos­ta ja ohjau­tuu yri­tyk­sen verk­ko­si­vus­tol­le, kan­nat­taa myös sivus­ton sisäl­lös­sä tois­taa tätä hakusanaa.

Kun teet hakusa­na­mai­nok­sen, on sinun pidet­tä­vä tyy­ty­väi­se­nä sekä haku­ko­ne että asia­kas. Google arvos­te­lee jokai­sen mai­nok­sen laa­tu­pis­teil­lä astei­kol­la 1-10. Laa­tu­pis­te­jär­jes­tel­män tar­koi­tuk­se­na on näyt­tää Googlen käyt­tä­jil­le ainoas­taan hyö­dyl­li­siä haku­tu­lok­sia, jot­ta ihmi­set käyt­tä­vät Googlea.

Laa­tu­pis­tey­tyk­sen osa-alueet:

  • Klik­kaus­pro­sent­ti
  • Mai­nok­sen vastaavuus
  • Verk­ko­si­vus­ton vastaavuus

Täy­den kym­pin voit saa­da, kun jokai­nen näis­tä osa-alueis­ta on osoit­ta­nut mai­nok­sen ole­van hyvin ja ennen kaik­kea laa­duk­kaas­ti teh­ty. Täl­löin hakusa­na­mai­non­ta toi­mii opti­maa­li­ses­ti ja on myös edul­lis­ta mainostajalle!

Haluat­ko mai­nos­taa yri­tys­tä­si Googles­sa tai saa­da tehot irti nykyi­ses­tä Google-tekemisestä?

Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Klikkausprosentti

Laa­tu­pis­tey­tyk­seen vai­kut­taa klik­kauk­sen toden­nä­köi­syys eli kuin­ka toden­nä­köi­ses­ti poten­ti­aa­li­nen asia­kas klik­kaa mai­nos­ta. Tun­ne­tuim­man brän­din hakusa­na­mai­nos saa aikaan taa­tus­ti enem­män klik­kauk­sia kuin esi­mer­kik­si vas­ta aloittaneen.

Vink­ki: Panos­ta mai­nok­sen ja verk­ko­si­vus­ton vastaavuuteen.

Mainoksen vastaavuus

Valit­tu avain­sa­na tuli­si mai­nin­ta mai­nok­sen otsi­kos­sa ja kuvauk­ses­sa (kts. kuva alla). Vaik­ka kysei­sen avain­sa­nan tois­ta­mi­nen mai­nok­ses­sa kan­nat­taa useam­man­kin ker­ran, saa yli­op­ti­moin­ti mai­nok­sen kuu­los­ta­maan epäluonnolliselta.

Vink­ki: Tois­ta avain­sa­na aina­kin otsi­kos­sa ja teks­tis­sä sen alapuolella.

Verkkosivuston vastaavuus

Valit­tu avain­sa­na tuli­si mai­ni­ta mai­nok­sen lisäk­si myös verk­ko­si­vus­tol­la (kts. kuva alla). Googlel­le eri­tyi­sen tär­ke­ää on se, että verk­ko­si­vut ja mai­nos käsit­te­le­vät samaa asi­aa. Kuka­pa haluai­si koti­sii­vous­pal­ve­lua käsit­te­le­väs­tä mai­nok­ses­ta kli­kat­tu­aan pää­tyä esi­mer­kik­si kasi­non sivuil­le? Tämän lisäk­si niin sanot­tuun aloi­tus­si­vu­ko­ke­muk­seen vai­kut­taa myös esi­mer­kik­si sivun responsiivisuus.

Vink­ki: Tois­ta avain­sa­na useam­paan ottee­seen sivul­la, johon mai­nos ohjaa.

Hakusanamainonta toimii

Hakusa­na­mai­non­ta suun­ni­tel­mal­li­ses­ti ja oikeaop­pi­ses­ti teh­ty­nä tavoit­taa suu­ren osan suomalaisista.

Suo­ma­lai­sis­ta suu­rin osa käyt­tää Googlea, mikä tekee sii­tä lois­ta­van kana­van verk­ko­si­vu­lii­ken­teen kas­vat­ta­mi­seen ja näky­vyy­den haa­li­mi­seen. Kai­kis­sa tapauk­sis­sa ei hakusa­na­mai­non­ta­kaan ole kui­ten­kaan fik­suin vaih­toeh­to, vaan jokin muu väy­lä saat­taa olla toi­mi­vam­pi. Kun tun­net asiak­kaa­si ja tie­dät, että he etsi­vät sinun tar­joa­mia­si tuot­tei­ta tai pal­ve­lui­ta haku­ko­neen väli­tyk­sel­lä, kan­nat­taa hakusa­na­mai­non­ta ottaa osak­si päivärutiinia.

Onnis­tu­nut hakusa­na­mai­non­ta pitää sisäl­lään nel­jä vaihetta:

  • Suun­nit­te­lu­vai­he
  • Hakusa­na­tut­ki­mus
  • Mai­non­nan toteutus
  • Mai­non­nan optimointi

Mitään tär­ke­ää vai­het­ta ei kan­na­ta jät­tää huo­miot­ta, sil­lä se näkyy lop­pu­tu­lok­ses­sa. Kun hakusa­na­mai­non­taa tekee sii­hen eri­kois­tu­nut hen­ki­lö, saat taa­tus­ti raha­si takai­sin vähin­tään­kin tupla­na – hakusa­na­mai­non­nan ROI eli tuot­toas­te voi olla jopa 7 000 %, mikä tar­koit­taa jokais­ta käy­tet­tyä euroa koh­den 70 euroa takai­sin. Ei lain­kaan has­sum­paa, eihän?

Kubla on hakusanamainonnan taituri, jolta saat aina apua

Hakusa­na­mai­non­ta toi­mii, mut­ta vaa­tii hur­jas­ti panos­tus­ta toi­miak­seen par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la. Har­val­ta kun­to­sa­liy­rit­tä­jäl­tä, lei­pu­ril­ta tai kiin­teis­tön­vä­lit­tä­jäl­tä löy­tyy tar­vit­ta­va aika ja osaa­mi­nen hakusa­na­mai­non­nan pyö­rit­tä­mi­seen, mikä on täy­sin ymmär­ret­tä­vää. Meil­tä hakusa­na­mai­non­ta onnis­tuu aina yri­tyk­sen tar­peet ja tavoit­teet huo­mioi­den kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti sekä joustavasti.

Haluat­ko tie­tää lisää sii­tä, kuin­ka me osaam­me tuo­da yri­tyk­se­si esil­le Googles­sa? Varaa 15 minuu­tin mak­su­ton etätapaaminen!

Kuu­los­taa­ko suun­ni­tel­man teke­mi­nen hankalalta?

Lataa itsellesi Kublan markkinoinnin vuosisuunnitelman pohja ja nopeuta työtäsi! 

hakusanamainonta toimii
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi