Arvolupaus eli value proposition on lyhyesti kuvattuna lupaus arvosta, jonka sen tuote tai palvelu tuottaa asiakkaalleen. Arvolupaus on eri asia, kuin yrityksesi slogan.
Hyvä arvolupaus on yleisesti selkeä ja asiakkaan on helppo ymmärtää yrityksesi lupaaman palvelun tuottama lisäarvo. Lisäksi arvolupaus voi myös kertoa kenelle yrityksesi palvelu on suunnattu, eli määritellä suoraan kohderyhmäsi. Näin asiakas tietää arvolupauksestasi onko palvelu suunnattu hänelle.
Arvolupausta kannattaa miettiä tarkasti, koska väärin määriteltynä se voi ajaa potentiaalisia asiakkaita kauemmas brändistäsi. Älä siis lupaa liikoja tai korosta liikaa yritystäsi, vaan keskity asiakkaan saamiin etuihin. Asiakasta kiinnostaa aina hänen saamansa lisäarvo, mikäli hän päätyy yrityksesi tarjoamaan palveluun.
Älä myöskään luettele tuotteesi ominaisuuksia, vaikka tähän monesti törmääkin yritysten markkinoinnissa. Edelleen - muista asiakkaan miettivän vain ja ainoastaan hänen saamaansa etua.
HubSpot tarjoaa hyvän infograafin arvolupauksen kirjoittamisesta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Voit koittaa erilaisia arvolupauksia ja selvittää mitkä näistä vaihtoehdoista kiinnostavat potentiaalisia asiakkaitasi suurimmalla todennäköisyydellä. Voit koittaa arvolupausta useilla digimarkkinoinnin tavoilla esimerkiksi A/B testauksella. Voit siis tehdä useita erilaisia mainoksia ja antaa sosiaalisen median, tai Googlen tarjota näitä mainoksia vuorotellan potentiaalisten asiakkaidesi nähtäville. Näet mainonnan toimivuuden perusteella mikä mainoksistasi on houkutellut suurimmalla todennäköisyydellä asiakkaita yrityksesi kotisivuille tutustumaan palveluihisi lisää.
Arvolupauksen testaus on tärkeää, mutta muista tehdä se huolella. Testi pitää näkyä nimenomaan palvelusi kohderyhmälle, muuten testitulokset eivät ole sinulle relevantteja ja pahimmillaan päädyt käyttämään heikkoa arvolupausta paremmin toimivan sijaan.
Arvolupaus on tärkeä myös yrityksen sisäisen viestinnän kannalta. Näin yrityksessäsi työstentelevät henkilöt tietävät asiakkaalle luvattavat lisäedut ja missä asioissa erityisesti yrityksesi on onnistuttava, koska nämä asiat on luvattu asiakkaalle.
Arvolupaus auttaa myös yrityksesi markkinointia suunnittelemaan viestit, jotka mainoksissasi ja materiaaleissasi korostuu jatkuvasti. Ilman arvolupausta viestit vaihtelevat jatkuvasti, koska tavoite vaihtelee mainostettavan palvelun, tai ajankohdan myötä.
Arvolupaus voidaan ottaa käyttöön helposti digimarkkinoinnin avulla, sekä nykyisille asiakkaille, että potentiaalisille asiakkaille. Voit mainostaa kohdistettua mainontaa suoraan nykyisin yritykseltäsi jo ostaneille asiakkaille, kotisivuillasi vierailleille asiakkaille, sekä esimerkiksi potentiaalisille asiakkaillesi. Näin saat lanseerattua arvolupauksesi halutuille kohderyhmille nopeasti ja mitata myös miten asiakkaasi suhtautuvat uuteen lupaukseesi.
Arvolupauksen esiin tuominen voidaan tehdä tietenkin myös kaikissa perinteisissä kanavissa, kuten henkilökohtaisissa tapaamisissa, tapahtumissa ja esimerkiksi tv-mainonnassa. Mikäli kuitenkin haluat tavoittaa koko kohderyhmäsi tehokkaasti ja nopeasti, niin on hyvä miettiä miten tavoitat asiakkaasi digitaalisista kanavista, koska sieltä asiakkaasi löytyvät jo tänä päivänä. Alla on mainittu tärkeimmät digimarkkinoinnin kanavat, vaikka vaihtoehtoja onkin lukematon määrä.
Googlesta löydät potentiaaliset asiakkaasi, jotka ovat kiinnostuneita toimialasi palveluista, mutta eivät välttämättä tunne vielä yritystäsi. Heillä on kuitenkin jo aito kiinnostus palveluitasi kohtaan, koska he juuri tällä hetkellä etsivät toimialasi palveluita. Yrityksesi arvolupaus voidaan siis tuoda nopeasti esille kaikille toimialasi palveluista kiinnostuneille asiakkaille Google Ads-hakusanamainonnalla.
Sosaalisen median kanavissa voit viedä viestisi, vaikka kohderyhmäsi ei vielä etsikään palveluitasi juuri tällä hetkellä. Tämä on erityisen tehokas kanava tuoda arvolupaus esille, koska Google-mainonnalla tavoitat vain juuri nyt hakuja tekevät asiakkaat. Ja näistäkin vain 10% klikkaa mainostasi riippumatta teetkö itse mainontaa, vai oletko valinnut Suomen parhaan mainonnan kumppanin. Sosiaalisen median mainonnassa voit siis tuoda yrityksesi arvolupauksen esille halutulle kohderyhmälle jopa muutamassa päivässä.
Bannerimainonta on yksi vanhimmista digimarkkinoinnin tavoista ja edelleen oikein käytettynä tehokas tapa tavoittaa haluttu yleisö. Voit esimerkiksi tavoitella kaikkia kilpailijoidesi verkkosivuilla käyneitä potentiaalisia asiakkaita ja tuoda viestisi heidän nähtäville. Tämä on myös erittäin tehokas tapa edistää yrityksesi arvolupauksen levittämistä potentiaalisimpien asiakkaiden keskuuteen.
Päädyt viestimään arvolupauksesta mihin kanavaan tahansa, emme voi liiaksi korostaa kohdennuksen tärkeyttä. Arvolupauksen pitää näkyä juuri sinun potentiaalisille asiakkaille, muuten työ ja panostetut eurot valuvat hukkaan eikä kohderyhmäsi edelleenkään tiedä, mikä on arvolupauksesi.
Ota yhteyttä, mietitään yhdessä paras tapa viestiä arvolupauksesi potentiaalisille asiakkaillesi. Nämä asiat ovat meidän ydinosaamistamme ja se vapauttaa sinulle aikaa omaan ydintekemiseesi keskittymiseen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.