B2B tulee englannin kielen sanasta Business to Business. B2B-yrityksen kohderyhmä koostuu tavallisten kuluttajien sijaan toisista yrityksistä ja niiden päätösvaltaisista henkilöistä. Saatat ajatella, ettei B2B-yrityksen digimarkkinointi ole missään nimessä järkevää tai tarpeellista, vaan kylmäsoittotaktiikalla pärjää vallan mainiosti – tavallaan, mutta todellisuudessa 75% B2B-asiakkaista etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta sosiaalisesta mediasta. Pohdi siis uudestaan, kannattaako digimarkkinointia sittenkään jättää huomiotta.
Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on mainontaa paperilehtisten sijaan digitaalisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Se pitää sisällään niin verkkosivut kuin sähköpostimarkkinoinnin ja Facebook-mainoksetkin.
Sosiaalista mediaa sekä Googlea käyttää parikymppisen opiskelijan lisäksi myös nelikymppinen toimitusjohtaja. Miksi et siis B2B-yrityksenä hyödyntäisi internetin tuomia, kustannustehokkaita mahdollisuuksia? Mikäli vastaus on aika tai osaaminen, meiltä löytyy tarvittaessa myös siihen ratkaisu.
Parhaimmillaan B2B-yrityksen digimarkkinointi on kustannustehokas ja erittäin kannattava tapa tavoittaa potentiaaliset ostajat.
Vaikka B2B-yrityksen digimarkkinointi koostuu monista eri palasista, kuten mainoksista ja hakukoneoptimoinnista, ovat yrityksen verkkosivut koko digimarkkinoinnin perusta. Verkkosivut, verkkokauppa tai kampanjakohtainen laskeutumissivu on useimmiten aina se paikka, johon potentiaalinen asiakas ohjataan esimerkiksi Facebook-mainoksesta klikattuaan – tällöin sivut ovat ensikohtaaminen sinun ja asiakkaan välillä. Mieti siis, millaisen kuvan annat.
Hyvät verkkosivut
Pelkkä yrityksen Facebook-sivu tai muu sometili ei korvaa laadukkaita verkkosivuja, sillä ainoastaan verkkosivut eristävät potentiaalisen asiakkaan sinun sisältösi pariin muun verkon hälinästä. Somessa yrityksesi näkyvyyteen vaikuttavat myös kanavien jatkuvasti muuttuvat algoritmit.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Verkossa voit lämmitellä nekin asiakkaat, joita et pelkällä puhelinsoitolla olisi koskaan saanut tekemään ostosta. Pystyt rakentamaan mainontaa kokonaisen ostopolun varrelle, josta sinulla ei olisi tietoakaan ilman digimarkkinoinnin tuomaa dataa. Potentiaalisten asiakkaiden ympäröiminen yrityksen omalla viestillä on mahdollista ainoastaan digimarkkinoinnin avulla.
Kanavia digimarkkinoinnin toteuttamiseen on paljon, eikä resursseja ole fiksua laittaa jokaiseen kanavaan. Jotta B2B-yrityksen digimarkkinointi voi olla toimivaa, täytyy sinun tietää
Tiedät jo nyt, että verkkosivut ovat koko digimarkkinoinnin perusta. Verkkosivujen lisäksi käytössäsi on useita muita tapoja tehdä tehokasta B2B-mainontaa digitaalisesti.
Sähköpostitse viestiminen on henkilökohtainen, edullinen ja nopea tapa tehdä markkinointia. Sähköpostimarkkinointi saattaa tuntua kaikkien muiden kanavien rinnalla suorastaan kivikautiselta, mutta näin ei ole. Yritysten työntekijät ja johtohahmot lukevat sähköpostia päivittäin.
Kannattavinta on tuottaa arvokasta sisältöä, joka saa kiireisenkin toimitusjohtajan kiinnostumaan. Tunne asiakas ja personoi mainosviesti, jotta sähköpostimarkkinointi tuntuu vastaanottajasta suorastaan tärkeältä.
Sähköpostimarkkinointi voi tuoda mukanaan keskimäärin 3 800 % ROI:n (Return On Investment). Tämä tarkoittaa sitä, että sähköpostimarkkinointiin käytetty 1 € tuo oikein tehtynä takaisin jopa 38 € tai enemmän.
Mitä sähköpostimarkkinointi maksaa? Jos teet sähköpostimarkkinointia itse, on sähköpostimarkkinointi ilmaista esimerkiksi MailChimp-työkalulla. Kampanjan hinta riippuu jakelujärjestelmään liittyvistä kustannuksista.
Hakusanamainonta on osa hakukonemarkkinointia. Sillä tarkoitetaan tiettyjen hakusanojen ympärille rakennettua Google-mainontaa, jonka tehtävänä on tuoda verkkosivustolle lisää liikennettä. Kun potentiaalinen asiakas hakee kyseisellä hakusanalla Googlesta, näkyy sinun yrityksesi mainos hänelle.
Hakusanamainontaa tehdessäsi maksat ainoastaan silloin, kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainostasi ja siirtyy verkkosivustollesi. Parhaimmillaan saat siis ilmaisia näyttökertoja sekä edullisia klikkauksia.
Hakusanamainonta voi tuoda mukanaan esimerkiksi 7 000 % ROI:n (Return On Investment). Tämä tarkoittaa sitä, että hakusanamainontaan käytetty 1 € tuo oikein tehtynä takaisin 70 € tai enemmän.
Mitä hakusanamainonta maksaa? Hinnoittelu on klikkiperusteista (PPC, Pay Per Click). Suomessa keskimääräinen hinta yhdelle klikkaukselle liikkuu välillä 0,10 – 2,00 €.
Sosiaalinen media tunnetaan loistavana väylänä tavoittaa eri ikäiset kuluttajat. Kuluttajien lisäksi somessa viihtyvät kuitenkin yhtä lailla yritysten johtajat ja muut päätösvaltaiset henkilöt, joten B2B-yrityksen digimarkkinointi pitää ehdottomasti sisällään myös sosiaalisen median kanavat.
Sosiaalisen median mainontaa tehdessä valttikorttina toimivat kohdennusvaihtoehdot. Voit kohdentaa mainoksen näkymään esimerkiksi liikevaihdon, yrityksen tuloksen, henkilömäärän, toimialan tai sijainnin perusteella.
Sosiaalisen median mainonta voi tuoda mukanaan esimerkiksi 10 000 % ROI:n (Return On Investment). Tämä tarkoittaa sitä, että somemainontaan käytetty 1 € tuo oikein tehtynä takaisin 100 € tai enemmän.
Mitä sosiaalisen median mainonta maksaa? Facebookissa B2B-yrityksen markkinoinnin klikkihinta osuu välille 0,10 – 1,50 euroa. LinkedInissä klikkauksen hinta on usein kalliimpi, mutta sen voi myös saada laskemaan alle euron.
Digimarkkinointi koostuu monesta liikkuvasta palasesta, joten suunnittelun tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. B2B-yrityksen digimarkkinointi vaatii aina asiansa osaavan tekijän, jolla on kyky hallita koko kokonaisuus.
Mikäli yrityksen digimarkkinointia ohjaa suunnitelman sijaan mielijohde, perustuu koko markkinointi hakuammuntaan. B2B-yrityksen digimarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokasta, kun taas pahimmillaan ainoastaan kallis ja tehoton harjoitus, joka vie ajan lisäksi rahat.
Me Kublalla autamme tekemään B2B-yrityksen digimarkkinoinnista menestystarinan! Suunnittelemme, toteutamme ja kehitämme – pidämme huolta, että B2B-yrityksen digimarkkinointi toimii alusta alkaen kuten pitää.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.