Digitalisaatio on kaikille ajankohtainen tänä päivänä. Jopa valtion tasolla digitalisaatio näkyy vahvasti esimerkiksi terveydenhuollon järjestelmissä, jotka ovat kustannuksiltaan miljardiluokkaa. Myös yritysten digitalisaatio on vahvasti läsnä kuluttajien ja yrityspäättäjien nykyisin käyttämien kanavien ansiosta.
Voidaan sanoa, että digitalisaatio on digitaalitekniikan käyttämistä yhteiskunnan jokaisella osa-alueella. Näin ennen kutsuttu “atk” on tullut kaikkien elämään ja käytännön esimerkkinä kaikkien taskussa kulkevat älypuhelimet, joilla voidaan kommunikoida paljon aiempaa laajemmin. Nyt kaikilla on niin sanottu “minitietokone” mukanaan ja mobiililaitteilla etsitään tietoa jatkuvasti esimerkiksi uutta palveluntarjoajaa etsittäessä, tai lähintä ruokakauppaa etsittäessä.
Ensimmäisenä esimerkkinä tänä päivänä kirjanpito on vahvasti digitaalisissa kanavissa ja myös kuitit voidaan suoraan skannata näppärästi matkapuhelimella. Moni ehkä muistaakin aiemman kuittirumban ja mapittamisen ja mappien kuljettamisen tilitoimistoihin. Nyt suuri osa tästä voidaan välttää skannaamalla kuitti heti oston jälkeen kirjanpitoon ja kirjanpitäjän käsiteltäväksi digitalisaation ansiosta.
Sähköposti on yleistynyt jo 90-luvulla yritysten välisessä viestinnässä ja viimeisinä sähköisinä kanavina digitalisaatio on tuonut yrityksille esimerkiksi etäneuvotteluun uusia tapoja. Lisäksi sähköposti on jo useissa yrityksissä osittain korvattu sisäisillä chat-työkaluilla, kuten Slack-ohjelmistolla ja Microsoftin tuomilla ratkaisuilla, kuten Teams-ohjelmistolla.
Myös aplikaatiot ovat yleistyneet ja tästä esimerkkinä voi toimia Uberin käyttäminen taksien tilaamiseen. Uber on korvaamassa perinteisiä taksien tilaamiseen käytettäviä palveluita. Aiemmin taksit tilattiin soittamalla taksikeskukseen, mutta tänä päivänä suurin osa takseista tilataan Uberin kaltaisilla mobiili-aplikaatioilla, joita ei ollut käytössä vielä kymmenen vuotta sitten ollenkaan.
Digitalisaatio on tuonut myös rekrytointiin aivan uuden tavan tavoitella uutta työvoimaa. Aiempien rekrytointi-tapahtumien ja lehti-ilmoittelun lisäksi nykyään käytetään vahvasti myös rekrytoinnissa digitaalisia kanavia, kuten digimainontaa some-kanavissa ja esimerkiksi MOL-sivustoa ja Monsterin verkkopalveluita uuden työvoiman etsimiseen ja houkutteluun.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Digitalisaatio on tuonut yrityksille myös uusia tapoja asiakkaille kohdistuvaan viestintään. Aiemmin viestintää tehtiin perinteisissä kanavissa, kuten printtimainonnassa, radiomainonnassa ja messuilla. Moni perinteinen mainonta voi edelleen tuoda hyviä tuloksia, mutta mitattavuuteen digitaalinen markkinointi on tuonut paljon kaivattuja tarkennuksia. Digitalisaatio tarkoittaa markkinoinnissa huomattavasti tarkempaa mittaamista markkinoinnin toimenpiteiden osalta ja näin voidaan käyttää mitatusti vain tehokkaimpia kanavia. Esimerkiksi yhteydenottoja yrityksen kotisivuilta voidaan mitata hyvinkin tarkasti verrattuna perinteisen markkinoinnin mittaamisen tapoihin, jotka ovat hyvin rajalliset.
Digitalisaatio on tuonut aiempien vaihtoehtojen lisäksi asiakkaille nopeampia ja helpompia tapoja ostamiseen. Aiemmin esimerkiksi tietokonetarvikkeet hankittiin tunnetuimmasta lähialueen myymälästä. Nykyään Suomen suurin verkkokauppa Verkkokauppa.com tarjoaa laajimman tarvikevalikoiman suoraan käyttäjän omasta matkapuhelimesta ilman tarvetta käyttää aikaa lähialueen tietokonetarvikekauppaan ja samalla löydät verkosta edullisemmat hinnat, sekä osassa tapauksia myös täysin ilmaisen kuljetuksen.
Digitalisaatio muuttaa siis jatkuvasti kuluttajien, sekä yrityspäättäjien ostokäyttäytymistä uusiin kanaviin ja säästää samalla näin asiakkaiden aikaa. Tietoa etsitään jatkuvasti enemmän verkosta digitaalisista kanavista.
Google on maailman suurin hakukone, joka on käytössä suurimmalla osalla päättäjistä uutta palvelua etsittäessä. Googlessa voidaan tavoitella asiakkaita maksullisella Google Ads-mainonnalla ja lisäksi maksuttomilla Googlen hakutuloksilla. Näistä vaihtoehdoista Google Ads-mainonnalla voit tuoda yrityksesi Googlen etusivun mainoksiin jopa minuuteissa aloittaessasi mainonnan. Maksuttomat Googlen hakutulokset ovat ilmaisia, mutta vaativat yrityksesi sivuston “hakukoneoptimointia”, jossa menee yleisesti kuukausia jatkuvaa optimoinnin työtä.
Sosiaalisen median kanavissa voit tavoitella asiakkaitasi, vaikka he eivät etsi juuri tällä hetkellä yrityksesi palveluita. Somessa ei myöskään voi tehdä hakuja “yrityksen myyntivalmennus Helsingissä”, vaan voit ainoastaan etsiä tuntemaasi henkilöä, kuten “Kalle Santalahti”, tai tuntemaasi yritystä “Kubla Oy”. Voit kuitenkin rakentaa yrityksesi tunnettavuutta parhaiden asiakkaidesi keskuudessa kohdistamalla mainontaa esimerkiksi yrityksen koon, henkilön tittelin, iän, tai esimerkiksi kiinnostuksen osa-alueiden perusteella. Tämä on osoittautunut useille yrityksille erittäin kannattavaksi kanavaksi nostaa yrityksensä tunnettuutta parhaassa kohderyhmässä ja lopulta saamaan nämä potentiaaliset asiakkaat siirtymään somen mainoksista yritysten kotisivuille ottamaan yhteyttä. Sosiaalisen median mainonta toimii sekä b2b-markkinoinnissa, että b2c-markkinoinnissa.
Yllä on mainittu suurimmat digitaaliset kanavat yritysten viestinnässä ja näitä ovat Google, sekä sosiaalisen median kanavat. Mikäli yrityksesi haluaa uusia asiakkaita digitaalisista kanavista, niin autamme mieluusti perehtymään aiheeseen lisää, sekä hankkimaan uusia asiakkaita yrityksesi kotisivuille tutustumaan yrityksesi palveluihin. Lopulta osa näistä asiakkaita ottaa myös yhteyttä ja saat digimarkkinoinnistasi mitattavasti kannattavaa.
Autamme mieluusti pääsemään eteenpäin digitalisaatiossa ja asiakashankinnassa. Ota rohkeasti nyt yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää!
Katso myös: Mitä mahdollisuuksia on liiketoiminnan digitalisoinnissa (video)
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.