Google display mainonta on käytännössä bannerimainontaa tai videomainontaa Googlen kanavissa sekä mainosverkostossa Google Display Networkissa, josta usein käytetään lyhennettä GDN. Google Display -verkosto eli Google Display Network kattaa yli 90 prosenttia kaikista internetiä käyttävistä maailman ihmisistä. Sen avulla tavoitat käyttäjiä, kun he selailevat suosikkisivujaan ja -mobiilisovelluksiaan, katsovat YouTube-videoita ja tarkistavat Gmail-tilinsä. Verkosto auttaa sinua tavoittamaan oikein yleisön missä ikinä he verkossa surffailevatkaan. Näillä seuraavilla vinkeillä saat Google display mainonnastasi tehot irti.
Aloita Google display mainonta uudelleenmarkkinoinnilla (usein käytetään englanninkielistä termiä remarketing), jolloin näytät mainoksia niille, jotka ovat käyneet verkkosivuillasi sekä tuntevat yrityksesi ja tuotteesi/palvelusi. Uudelleenmarkkinoinnin tavoite on muistuttaa kävijää ja palauttaa heidät takaisin yrityksen verkkosivuille. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä, onko verkkosivukävijöitä mahdollista jakaa erilaisiin ryhmiin. Verkkokaupan ollessa kyseessä voisi kävijät jakaa esimerkiksi seuraaviin ryhmiin:
Google display mainonnalla on helppo jakaa yleisöt ryhmiin ja puhutella heitä räätälöidysti mainoksen viestissä.
Jos haluat kasvattaa brändisi ja palveluidesi/tuotteidesi tunnettuutta, tarjoaa Google display mainonta siihen paljon mahdollisuuksia. Pystyt rakentamaan kohderyhmän hyvinkin tarkkaan erilaisten signaalien pohjalta. Näitä ovat esimerkiksi hakukonekäyttäytyminen Googlessa, kiinnostuksen kohteet, alue ja demografiatiedot. Erilaisia yleisöjä kannattaa AB testata, sillä se on ainoa keino löytää juuri sinun viestiisi positiivisesti reagoiva yleisö.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlen Display verkostossa tai saada tehot irti nykyisestä tekemisestä?
Google display mainontaa tehdään perinteisesti staattisilla kuvabannereilla. Nykypäivänä suositellaan kuitenkin tehtävän bannereita, joissa on liikkuvaa kuvaa esimerkiksi animoinnin muodossa. Liikkuva kuva herättääkin huomion herkemmin kuin staattinen kuva. Tämän lisäksi kannattaa ottaa kokeiluun ns. tavallisten bannerien rinnalle responsiiviset display-mainokset. Tähän mainosmuotoon lisätään elementit, kuten kuva, logo ja tekstit ja Googlen kone rakentaa elementeistä bannereita, jotka menevät kaikkiin mainospaikkoihin ja ympäristöihin (Google Display Network, YouTube, Gmail) ja tekee elementeistä nykyään myös animoituja videobannereita. Samalla algoritmi myös testaa, mitkä elementit toimivat kohderyhmässä parhaiten. Kätevää eikö vain?
Google display mainonta on pääosin bannerimainontaa. Muista kuitenkin hyödyntää siinä myös videon mahdollisuudet. Videon merkitys mainosformaattina on edelleen kasvava ja erityisesti brändimainonnassa se toimii erittäin hyvin. Videon voi ottaa käyttöön eri banneriformaateissa ja jos yritykselläsi on YouTube-kanava, niin sinne ladatut videot voi helposti hyödyntää responsiivisen mainosbannerin elementtinä.
Mittaa mainontaa kanavalle ominaisella tavalla. Kun sekä display-mainontaa että Googlen hakusanamainontaa pyöritetään saman työkalun kautta, huomaamme usein että kanavia lähdetään helposti vertailemaan keskenään. Ja silloin ollaan väärillä raiteilla monessakin mielessä.
Kun mietitään asiakaspolkua ja paljon markkinoinnissa käytettyä myyntisuppiloa, Googlen hakusanamainonta on aivan suppilon alapäässä eli polun loppumetreillä, eli siellä missä asiakas on jo lähellä tavoitteen eli esim. oston tai yhteydenoton suorittamista. Hakusanamainonta vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Tällöin on luonnollista ja järkevää mitata klikkauksia verkkosivuille sekä konversioiden määriä, kuten ostoksia tai yhteydenottojen määrää.
Google display mainonta on luonteeltaan kuitenkin hyvin erilaista. Koska bannerimainonnalla usein tavoitellaan tunnettuuden kasvattamista, ei ole mielekästä katsoa kuinka paljon mainonta tuo yritykselle suoria konversioita. Myyntisuppilon alkupäässä eli asiakkaan ostopolun alkuvaiheessa kannattaa mitata asioita kuten kuinka monta kertaa display mainos on ollut saanut näyttökertoja halutun yleisön keskuudessa. Välillisesti display mainonta vaikuttaa toki myös konversioihin, mutta kunnia näistä konversioista lopulta menee muihin kanaviin, kuten esimerkiksi hakusanamainonnalle tai verkkosivuille tulevalle orgaaniselle liikenteelle.
Muista siis mitata oikeita asioita kanavakohtaisesti jotta et vahingossa tee vääriä johtopäätöksiä mainonnan tehoon liittyen.
Uskotko Google display mainonnan sopivan sinun markkinointipalettiisi? Tarvitsetko apua mainonnan aloittamisessa Googlessa tai haluatko kuulla aiheesta lisää? Kublan asiantuntijat ovat apunasi jos haluat jutella aiheesta lisää? Kublan asiantuntijat keskustelevat aiheesta mielellään kanssasi. Olethan siis yhteydessä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.