Hakukonemarkkinointi on niin verkkokaupan kuin kivijalkakaupankin tie menestykseen aikakautena, jolloin jopa 98 % internetin käyttäjistä aloittaa selaamisen hakukoneista esimerkiksi tuotteesta kiinnostuessaan. Saatat ajatella, että “kyllä minä nyt monitoiminaisena tai -miehenä pystyn tämän itse tekemään”, mikäli hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen tuntuu vieraalta vaihtoehdolta. Nyt kuitenkin perehdymme siihen, mitä hakukonemarkkinoinnin tekeminen vaatii ja millainen SEM-kumppani kannattaa ottaa tueksi hakukonemarkkinoinnin tekemiseen.
Avainsanat, metatiedot, sisäinen linkitys, ulkoinen linkitys, mittarit, CPC, PPC… hakukonemarkkinointi pitää sisällään termien ja lyhenteiden viidakon, jossa riittää opittavaa. Vaikka hakukonemarkkinoinnin tekeminen itse saattaa kuulostaa houkuttelevalta, rahaa säästävältä idealta, ei se käytännön tasolla välttämättä enää ole sitä. Kaikista kustannustehokkain ratkaisu on hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen alan ammattilaiselle.
Termien ymmärtämisen lisäksi työkalujen oikeaoppinen käyttö sekä asiakkaan ostopolun ja markkinointipsykologian hyödyntäminen osana hakukonemarkkinointia saattaa olla kompastuskivi varsin fiksullekin tyypille.
Hakukonemarkkinointi vaatii siis ennen kaikkea osaamista, aikaa ja jaksamista. Hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen on paras vaihtoehto silloin, kun jokin näistä kolmesta puuttuu.
Hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen on toimiva vaihtoehto monenlaiselle yritykselle toimialasta riippumatta. Kun sinä teet asioita, joiden tekemiseen sinulla on osaaminen, huolehtii hakukonemarkkinoinnin ammattilainen yrityksesi näkyvyydestä Googlessa – sillä hänellä on siihen osaaminen.
Alan ammattilainen tietää, kuinka hakukonemarkkinointi tehdään kustannustehokkaasti niin, että mainoskustannukset saadaan mahdollisimman alas. Hakukonemarkkinoinnin ulkoistamalla voit siis saada samalla rahalla huomattavasti enemmän tulosta eli myyntiä.
Sinunkaan aikasi ei ole ilmaista. Pahimmillaan käytät omaa aikaasi hakukonemarkkinoinnin opetteluun ja käytännön tekemiseen, mikä vie useiden työpäivien edestä aikaa eikä tuota toivottua tulosta. Opit virheiden kautta, jotka saattavat lopulta koitua kalliiksi.
Hyvin usein asiakkaamme ovat kokeilleet hakukonemarkkinointia itse, käyttäneet siihen aikaansa ja rahaansa, jonka jälkeen kuitenkin palkanneet meidät. Fiksumpaa on tehdä hakukonemarkkinointi alusta alkaen oikein.
Voi olla hakukonemarkkinoinnista kiinni, tuleeko asiakas sinun kassallesi vai suuntaako hän kilpailijasi puotiin. Kilpailijasi haluavat näkyä Googlessa ennen sinua samalla tavalla kuin sinä haluat ennen heitä.
Mikäli hakukonemarkkinoinnista vastaa asiasta tietämätön henkilö, on opetteluun käytetty aika pois ajasta, jonka ammattilainen saisi käytettyä tulosten tekemiseen. Kuten sanottu, aika on rahaa.
Useimmat yritykset ulkoistavat hakukonemarkkinoinnin asiantuntijalle, mikä antaa heille etumatkaa, jos päätät opetella SEM-maailman salat itse. Hakukonemarkkinointi muodostuu pienistä palasista isoksi kokonaisuudeksi.
Tiesitkö esimerkiksi, että
Jos mietit, “mitkä ne negatiiviset avainsanat nyt olivatkaan…” tai “apua, en kyllä osaa hakukoneoptimoida kuvia”, saattaa hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen olla järkevää.
Hakukonemarkkinointi on osa jatkuvasti kehittyvää digimarkkinointia. Kun uudet työkalut ja trendit nousevat pinnalle, täytyy sinun hakukonemarkkinoinnista vastaavana henkilönä ehtiä, jaksaa ja osata hyödyntää niiden tuomat mahdollisuudet.
Jäät helposti kilpailijoiden jalkoihin, mikäli et pysy menossa mukana. Jos huolehdit hakukonemarkkinoinnin lisäksi yrityksesi arkisista asioista, kuten verkkosivujen päivittämisestä, tilauksista ja asiakaspalvelusta, kärsii jokin osa-alue taatusti.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Verkossa kuka tahansa voi esittäytyä ammattilaisena. On kuitenkin muutamia pointteja, joista voit tunnistaa todellisen asiantuntijan. Ketä tahansa tähän rooliin ei kannata ottaa, sillä hakukonemarkkinoinnin kumppanilla ei SEM-kumppanilla on vastuu hyvin tärkeästä kokonaisuudesta.
Otetaan esimerkiksi hakusanamainonta, joka on osa hakukonemarkkinoinnin kokonaisuutta. Hakusanamainonnan pyörittämiseen tarvitset Google Ads -mainostilin, jossa tulevaisuudessa pääset seuraamaan mainonnan tuloksia.
Kun jaat mainostilin käyttöoikeuden palkkaamallesi ammattilaiselle, pystyy hän tekemään tehokasta mainontaa. Hyvä SEM-kumppani ei siis ehdota hänen oman mainostilinsä käyttämistä, vaan kysyy käyttöoikeutta sinun yrityksesi omistamalle mainostilille.
Näin yhteistyön päättyminen sujuu helposti ja pystyt aina reaaliaikaisesti mainostililtä tarkistamaan, että mainontaa tehdään.
Yksi hyvän kumppanin tunnusmerkki on tuloshakuisuus. Hän selvittää heti alusta alkaen tavoitteet ja laatii suunnitelman, jolla näihin päästään. Ammattitaitoinen SEM-kumppani ei tyydy ihan hyvään, vaan optimoi mainontaa toimimaan jatkuvasti paremmin ja kustannustehokkaammin.
Osalla saattaa olla tavoitteena tehdä tuottoa ainoastaan omaan lompakkoon, kun taas toiset suhtautuvat hakukonemarkkinointiin aidosti intohimolla, ja haluavat tuoda sinulle kasvua sekä menestystä.
Hyvä SEM-kumppani pyrkii jatkuvasti parantamaan mainosten näkyvyyttä, alentamaan mainoskustannuksia ja lisäämään myyntiä. Mikäli kumppani tavoittelee sinun menestyksesi sijaan omaa etuaan, ei hänestä esimerkiksi A/B-testaus tai muunlainen mainoskampanjoiden optimointi ole relevanttia.
Mikäli mainonnan näyttökerrat tai klikkausmäärät ovat kumppaniehdokkaan mielestä se the juttu, kannattaa suosiolla haastatella seuraavaa. Hyvä SEM-kumppani seuraa näyttökertoja relevantimpia mittareita, kuten konversioita. Ammattilaisella on myös kyky erottaa ja asentaa oikein juuri sinun yrityksesi liiketoiminnan kannalta tarpeelliset mittarit, jotta päätöksenteko ei tapahdu väärien tai väärin asennettujen mittareiden pohjalta.
Hyvä hakukonemarkkinoinnin kumppani analysoi, kehittää ja raportoi mainontaa, jotta pysyt aina ajan tasalla mainonnan tapahtumista.
Onko aika laittaa niin sanotut isot pyörät pyörimään? Mahtavaa! Autamme sinua hakukonemarkkinoinnin haasteissa vuosien ammattitaidolla sujuvasti juuri siten, kuten on sovittu – tehokkaasti ja tuloksista raportoiden.
Hakukonemarkkinoinnin ulkoistaminen Kublalle kannattaa, sillä lepäämme vasta sitten, kun sinä menestyt!
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.