Lähes kaikki yritykset tarvitsevat paikkansa Googlessa. Paikka on hankittava joko hakukoneoptimoinnilla, maksullisilla Google-mainoksilla tai molemmilla. Usein näistä kahdesta vaihtoehdosta hakukoneoptimointi tunnetaan ilmaisena vaihtoehtona näkyvyyden kasvattamiseen, mutta onko se todella ilmaista maailmassa, jossa mikään ei ole ilmaista? Pohditaanpa siis hieman saako hakukoneoptimoinnilla ilmaista liikennettä.
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on käytännössä ei-maksettujen hakutulosten parantamista. Kyse on orgaanisesta eli “maksuttomasta” näkyvyydestä, jota voi parantaa muokkaamalla verkkosivustoa sisällöllisesti ja teknisesti hakukoneiden toivomalla tavalla – tietenkään koskaan unohtamatta potentiaalisten asiakkaiden miellyttävää käyntikokemusta.
Kun hakukoneoptimoinnista puhutaan ilmaisena tapana kasvattaa näkyvyyttä, ei ajatella kokonaisuutta. Hakukoneoptimointia ei ole esimerkiksi kovin järkevää lähteä tekemään ilman avainsanatutkimusta, joka puolestaan maksaa euroja sekin. Puhumattakaan ajasta, vaivasta ja mahdollisista ulkopuolisista asiantuntijoista, joita hakukoneoptimoinnin onnistuminen vaatii.
Hakukonenäkyvyys on asia, johon jokaisen verkkosivun tai -kaupan omistavan yrityksen kannattaa panostaa. Mitä korkeammalle sijoitut Googlen hakutulossivulla, sitä todennäköisemmin saat googlettavat asiakkaat klikkaamaan sinun verkkosivustoasi kilpailijan sivuston sijaan.
Joidenkin arvioiden mukaan jopa 95 % ihmisistä katselee vain ensimmäiset hakutulokset ensimmäiseltä hakutulossivulta, ja loput 5 % klikkaa toiselle hakutulossivulle ennen hakusanan vaihtoa. Mikäli yrityksesi näkyy siis ainoastaan toisella tai kolmannella hakutulossivulla, menetät pahimmassa tapauksessa jopa 95 % potentiaalisista asiakkaistasi.
Hakukoneet ovat tänä päivänä pääasiallisin tiedonhaun väline. Suurin osa suomalaisista kuluttajista alkaa etsimään tietoa yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta hakukoneesta. Jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä sinua Googlesta, ei yritystäsi, tuotettasi tai palveluasi heidän silmissään ole olemassa. Pyri siis tekemään kaikkesi hyvän hakukonenäkyvyyden saavuttamiseksi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
On totta, että hakukoneoptimointia tehdessäsi et maksa klikeistä kuten maksetussa mainonnassa. Hakukoneoptimointi mielletään ilmaiseksi, vaikka onnistuneen hakukoneoptimoinnin eteen nähty vaiva ja käytetty aika tulisi laskea kustannukseksi. Miten hakukoneoptimointi voi olla ilmaista, jos käytät siihen omaa aikaasi esimerkiksi 20 tuntia (50 €/h) kuukaudessa tuottaen kymmeniä artikkeleita, tai palkkaat ulkopuolisen ammattilaisen tekemään hakukoneoptimointia puolestasi hintaan x €? Yhden tai kahden artikkelin tuottaminen ei nimittäin auta kasvattamaan hakukonenäkyvyyttä millään tavalla, vaan sisällöntuotannon on oltava jatkuvaa ja suunnitelmallista.
Tämän pointin lisäksi on huomioitava nippu muita kustannuksia, joita hyvin tehty hakukoneoptimointi aiheuttaa. Tällaisia kustannuksia syntyy muun muassa suunnitteluun käytetystä ajasta, äärimmäisen tärkeän avainsanatutkimuksen tekemisestä tai teettämisestä, sisältöstrategian tekemisestä tai teettämisestä sekä mahdollisista verkkosivuston teknisistä muutostöistä – voi olla, että verkkosivustolla piilevän ongelman takia et sijoitu Googlen hakutulossivulla hyvin vaikka mitä tekisit, joten ongelman korjaamiseen on palkattava joku.
Hakukoneoptimointi ja maksullinen mainonta ovat oikea tehokaksikko. Niitä kannattaakin ajatella toinen toistaan täydentävinä toimenpiteinä, joista kummallekin on tarkoitus. Hakukoneoptimointi on fiksua, kunhan se mitoitetaan yrityksen liiketoimintaan ja kohdeyleisöön nähden oikein. Parhaimmassa tapauksessa saat sen avulla liikennettä verkkosivustollesi edullisesti, et ilmaiseksi.
Hakukoneoptimointi kannattaa, koska:
Pääset syvemmälle potentiaalisen asiakkaan pään sisään, mikä puolestaan helpottaa myös maksullisen mainonnan tekemistä. Opit, millaisia hakusanoja ja -lausekkeita asiakkaasi käyttävät, millaisiin ongelmiin he etsivät vastausta sekä millaisella sisällöllä heitä kannattaa lähestyä.
Mikäli pyörität verkkosivustoasi myös tai ainoastaan esimerkiksi englannin tai saksan kielellä, voit parhaimmassa tapauksessa tavoittaa satoja miljoonia ihmisiä tekemällä hakukoneoptimointia valitulla kielellä. Saatat löytää uusia markkina-alueita Suomen rajojen ulkopuolelta ainoastaan hakukoneoptimoidun sisällön ja verkkosivuston laadukkaan teknisen toteutuksen ansiosta. Vaikka hakukoneoptimointi ei ole täysin ilmaista, on esimerkiksi maksetulla mainonnalla markkinoiden testaaminen huomattavasti kalliimpaa kuin saman tekeminen hakukoneoptimoinnilla.
Niin, mitä sitten? Mitä vahvempi sivuston domain on, sitä paremman sijoituksen onnistut pitämään Googlen hakutulossivulla myös ilman jatkuvaa maksullista mainontaa. Hakukoneoptimointi nostaa yksittäisten sivujen liikenteen määrää, ja vahvistuva domain puolestaan nostaa liikennemääriä entisestään. Tietenkään liikennemäärän nousu ei ole ikuista, mutta liikenteen määrä pysyy vakaana.
Hakukoneoptimoinnilla tulosten saaminen on monin verroin hitaampaa kuin maksullisen mainonnan kohdalla. Hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä, eikä sitä kaikilla ole – varsinkaan kun kyse on omasta verkkosivustosta, jonka haluaisi menestyvän yhdessä yössä. Merkittäviä tuloksia ei kuitenkaan kannata odottaa tapahtuvan viikossa, kuukaudessa tai edes parissa. Järkeväksi tuotto-odotukseksi voidaan sanoa 1-2 vuotta. Hakukoneoptimointi todella vaatii pitkäjänteisyyttä sekä tavoitteellista tekemistä toimiakseen.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.