HubSpot markkinointi on hyvä vaihtoehto inbound-markkinointiin kunhan yrityksesi on budjetoinut siihen kymmeniä tuhansia euroja per vuosi. HubSpot on vuonna 2006 perustettu ja yksi maailman suosituimmista markkinoinnin ja myynnin automaatiojärjestelmiä.
Tärkeimpänä ohjelmiston periaatteena on tuottaa asiakkaille kiinnostavaa sisältöä ja sitouttaa asiakkaita yrityksesi kanssa. Mitä paremmin loppuasiakas luottaa yritykseesi ja palveluihisi niin sitä suurempi todennäköisyys on saada lopulta asiakas ottamaan yhteyttä. Et kuitenkaan tarvitse tähän markkinoinnin automaatiota mutta mikäli pystyt sijoittamaan useita tuhansia euroja inbound-markkinointiin niin HubSpot on yksi parhaista vaihtoehdoista.
HubSpot markkinointi perustuu yrityksen tarjoamaan ohjelmistoon josta maksat kuukausimaksua. Kuukausimaksu pohjautuu valituihin palveluihin ja kuten yleensäkin lisenssimaksuissa niin tämäkin palveluntarjoaja antaa perusominaisuudet käyttöösi ilmaiseksi. Nopeasti lisenssimaksut nousevat kuitenkin lähelle tuhatta euroa kuukaudessa ja tämä pitää siis vain ohjelmiston sisällään.
Kunhan olet varautunut tuottamaan huomattavan paljon sisältöä kuukausittain, maksamaan järjestelmästä noin 12 000 euroa vuodessa ja lisäksi maksamaan kumppanille järjestelmän ylläpidosta niin HubSpot markkinointi voi hyvinkin olla yrityksellesi mainio tapa markkinoida.
Lisäksi on toki hyvä varautua maksettuun mainontaan esimerkiksi Googlessa ja sosiaalisessa mediassa koska tarvitset myös lopulta asiakkaita tuottamasi/ostamasi sisällön pariin. Sisältömarkkinointi toimii vasta sitten kun olet saanut sisältösi oikean kohderyhmän eteen ja tähän on hyvä varautua myös vastaavalla kuukausittaisella summalla kuin jo sijoitat HubSpot markkinointiin.
Tämän lisäksi tarvitset digimarkkinointia, koska muussa tapauksessa panostat kymmeniä tuhansia euroja vuositasolla inbound-markkinointiin ilman että saat viestiäsi asiakkaidesi nähtäville. Alla laskelma digimarkkinoinnin panostuksista useilta HubSpot markkinointia tekeviltä yrityksiltä.
HubSpot markkinointi 50 240 euroa / v.
Digimarkkinointi 60 000 euroa / v.
Yhteensä 110 240 euroa / v.
Vaikka HubSpot markkinointi on suurimmalle osalle yrityksistä liian arvokasta niin mikäli markkinointibudjettisi sallii kannattaa ehdottomasti miettiä tätä yhtenä vaihtoehtona.
HubSpot markkinointi vie myös yrityksesi henkilöstön aikaa mukaan luettuna sinun omaa aikaasi. Teillä on paras osaaminen yrityksesi sisäisistä tapahtumista ja palveluista joten tätä tehtävää et voi ulkoistaa kenellekään.
On kuitenkin mahdollista maksaa HubSpotin kumppaniyritykselle sisällöntuotannosta ja tähän on yleisesti hyvä varata yllä olevan laskelman lisäksi vähintään 3000 euroa kuukaudessa. Näin säästät omaa aikaasi ja varmistat että sisältöä varmasti tulee tarpeeksi potentiaalisille asiakkaillesi etkä maksa turhaan arvokkaita lisenssimaksuja HubSpot markkinointiin.
HubSpot markkinointi ei vaadi ulkopuolista yritystä mutta on kuitenkin vahvasti suositeltavaa valita kumppani joka ylläpitää ja sparraa yritystäsi automaation rakentamisessa ja kehittämisessä. Markkinoinnin automaatio toimii vain jatkuvalla kehittämisellä ja ylläpidolla johon on hyvä varata reilusti aikaa mutta silti vaaditaan vuosien kokemusta järjestelmän ylläpidosta ja kehittämisestä mikäli haluat tuloksia sijoittamallasi pääomalla.
HubSpot markkinointi maksetaan kuukausittain lisenssimaksuina ja palvelun voi irtisanoa kuukauden välein. Tämän lisäksi suurin osa markkinoinnin automaation valitsevista yrityksistä valitsee markkinointiin kumppanin auttamaan hallinnoinnissa ja sisällöntuotannossa. Suosittelemme tekemään kuukausisopimuksen josta pääset tarvittaessa eroon mikäli yhteistyö ei toimi.
Jokainen ohjelmistotoimittaja pyrkii rakentamaan jälleenmyyjäverkostoa ympärilleen ja niin myös HubSpot tekee. Olemme saaneet useita yhteydenottoja ja kyselyitä HubSpot-jälleenmyyjäksi liittymisestä. Emme kuitenkaan tee yhdenkään toimijan kanssa sopimusta ja pyri myymään sitä asiakkaillemme vaan olemme valinneet asiantuntijan roolin jossa asiakasta voidaan auttaa järjestelmästä riippumatta vaikka menetämmekin suuria provisioita valitsemallamme tiellä. Meillä on myös laaja osaaminen markkinoinnin automaatioista ja voit kysyä meiltä suositusta kumppaneista vaikka tässä kirjoituksessa emme nostakaan yksittäisiä tekijöitä framille.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.