Insta stories toimii tämän päivän tarinankerronnan työkaluna. Se on erittäin suosittua esimerkiksi erilaisten vaikuttajien keskuudessa, koska se on kätevä tapa jakaa omaa arkea seuraajien nähtäväksi ja kommentoitavaksi.
Insta stories on yleensä hyvin autenttista materiaalia suoraan hetkestä. Suurin osa videoista on kuvattu suoraan kännykän selfie-kameralla eli ne eivät ole mitään ammattituotantoa. Tällä hetkellä muutenkin autenttinen materiaali on kovassa nosteessa, joten se tukee myös Insta storiesin käyttöä.
Insta stories tuli mukaan Instagramiin vuonna 2016 ja se on kasvattanut tasaisesti suosiotaan siitä alkaen. Insta storiesit ovat näkyvissä 24 tunnin ajan seuraajille ja niitä voi tuunata suoraan Insta storiesin omassa julkaisutyökalussa. Voit lisätä hashtageja, taustavärejä, emojeita, tagata kavereita ja vaikka mitä muuta.
Insta stories on tällä hetkellä ehkä paras tapa vuorovaikutukseen seuraajien kanssa siksi se on erittäin tärkeä ottaa huomioon myös markkinointimielessä. Storeissa voi jakaa kuvia sekä maksimissaan 15 sekuntia kestäviä videoita. Pidempiäkin videoita voi jakaa, mutta työkalu pilkkoo ne automaattisesti 15 sekunnin pätkiin.
Insta storeiseihin voi laittaa myös maksettua mainontaa. Mikäli yrityksesi harkitsee some-mainontaa on hyvä tietää myös tästä vaihtoehdosta.
Helpoin tapa oppia julkaisemaan Insta storieseja on kokeilemalla ja leikkimällä sovelluksella. Rohkeasti vaan kokeilemaan siis. Tarinan julkaisemisen voi aloittaa vaikkapa kuvassa vasemmassa yläreunassa näkyvästä painikkeesta.
Sen jälkeen aukeavassa Insta stories työkalussa voi valita joko jo olemassa olevan kuvan tai videon tai aloittaa kokonaan uuden materiaalin kuvaamisen. Samoin työkalusta voi valita lukemattomista tuunausvaihtoehdoista sekä tagata kavereita tai sijainteja.
Kiinnostaako Instagram-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mietitäänpä sitten näitä yleisiä kysymyksiä, jotka koskevat oikeastaan kaikkea sosiaalisen median tekemistä. Eli mitä julkaistaan, miksi julkaistaan, milloin julkaistaan ja kenelle julkaistaan.
Kuten jo edelläkin on todettu Insta stories soveltuu hyvin nimenomaan autenttisen materiaalin julkaisemiseen. Sellaisia julkaisuja, joita et välttämättä halua julkaista feediin, mutta haluat kuitenkin tuoda ne esiin niin stories on hyvä paikka niille.
Insta stories on suosittu kanava myös mielipiteiden esille tuomiseen. Voit kertoa kameralla jostakin itsellesi tärkeästä asiasta ja seuraajasi voivat osallistua keskusteluun kommentoimalla tai reagoimalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että etenkin silloin jos Instagram tilisi edustaa yritystäsi niin hyvät tavat sekä aiheiden mielekkyys seuraajille kannattaa pitää mielessä. Okei, hyvät tavat kannattaa pitää aina mielessä eli älä julkaise sellaista materiaalia, jonka tarkoitus on loukata muita.
Miksi Insta storieseihin kannattaa julkaista, ensimmäisenä tulee mieleen vuorovaikutus seuraajien kanssa. Insta storiesit on helppo tapa seuraajille ottaa yhteyttä joko sinuun tai yritykseesi. Insta storiet koetaan kevyenä viestintäkanavana, joten vuorovaikutuksen kynnyskin on silloin matala.
Toinen ajatus miksi julkaista Insta storieseihin on tietenkin se, että on mukava jakaa omia tarinoita muiden kanssa. Ihan niin kuin on mukava katsoa muiden tarinoita. Julkaisemista ei pitäisi koskaan pitää pakkona vaan se olisi hyvä tulla omasta halusta. Pakonomainen tarina ei välttämättä ole myöskään kaikkein mukavinta seurata.
Milloin sitten Insta storieseihin kannattaa julkaista, koska tarinat näkyvät 24 tuntia ei aika ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä huomioida, että tarinat näkyvät käyttäjille algoritmin luomassa järjestyksessä, johon vaikuttaa sekä julkaisijaprofiilin kiinnostavuus sekä julkaisuajankohta. Jos et kuitenkaan ole täysin yöeläjä niin voit huoletta julkaista tarinoita juuri silloin kun ne tapahtuvat tai sinulla on hetki aikaa postata niitä.
Insta storieseja on yritystilillä myös mahdollista analysoida eli jos haluat optimoida julkaisuajankohtaa voit katsoa miten seuraajasi ovat Instagramissa ja ajoittaa myös tarinat niihin aikoihin. Sen jälkeen voit seurata onko se tuottanut parempaa tulosta satunnaisiin julkaisuajankohtiin verrattuna.
Toinen tapa käsitellä kysymystä milloin julkaista Insta storieseihin on ajatella asia niin, että julkaisee silloin kun on sellaista asiaa tai materiaalia, mikä sopii sinne tai muuten vaan haluaa julkaista jotain kevyttä.
Kenelle Insta storieseja kannattaa julkaista, tähän ei varmaan ole yhtä oikeaa vastausta. Markkinoinnin parissa työskentelevänä kuitenkin kallistuisin sille kannalle, että tietyllä tasolla tässäkin kannattaa pitää seuraajat mielessä. Mikäli tarinoissasi ei ole ikinä mitään kiinnostavaa seuraajillesi alkavat he pian hyppimään tarinoidesi yli ja näin et enää tavoita heitä. Tämä siis koskee etenkin yritystilejä.
Insta storieseissa kannatta ehkä ottaa huomioon sekä seuraajat että se mitä itse haluat julkaista ja tehdä niistä sopivia komboja. Näin saat toteuttaa itseäsi ja sisältö pysyy autenttisena, mutta kuitenkin mielekkäänä myös seuraajillesi.
Yksi Insta storieseihin liittyvä kiva ominaisuus on kohokohdat. Voit tallentaa suosikki tarinasi kohokohtiin ja silloin ne jäävät näkyviin profiilisi etusivulle. Kohokohdat kansioita voi olla useampiakin ja se onkin esimerkiksi yrityksille kätevä tapa esitellä omia tuotteitaan sekä palveluitaan. Samalla sinne voidaan tehdä vaikka behind the scenes tyyppisiä kokoelmia, jos halutaan kertoa seuraajille tarinoita erilaisista näkökulmista.
Kohokohtien käyttöönotto on helppoa, joten tämä ominaisuus kannattaa hyödyntää. Kohokohtiin tallennetuissa Insta storieseilla on mahdollista myös hyvin tuoda esiin vaikkapa yrityksen työskentelytapoja ja ilmapiiriä, näyttää sellainen kevyempi yritysesittely.
Jos yritykselläsi on käytössä Instagram niin seuraava askel mielestäni on ehdottomasti Insta storiesien hyödyntäminen. Suurimmalla osalla meistä on tietynlaista kamerakammoa, mutta Insta stories on hyvä tapa harjoitella siitä eroon. Ensimmäisten videoiden tai kuvien julkaisu voi tuntua vaikealta, mutta pian siihen alkaa tottumaan ja siitä voi tulla ihan kivaakin.
Joten rohkeasti vain Insta storiesien maailmaan, aina on tilaa uusille julkaisijoille. Muista myös seurata Kublaa instassa. Mukavia hetkiä Insta storisien parissa 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.