Konversio optimointi auttaa yritystäsi saamaan parempia tuloksia verkossa samalla kävijämäärällä. Näin yrityksesi saa siis verkkosivuilta enemmän yhteydenottoja ja kauppoja, JOS konversio-optimointi on osa yrityksesi markkinoinnin tehtäviä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan voidaan sanoa, että konversioiden optimointi on yrityksesi verkkosivujen käytettävyyden parantamista.
Lue blogistamme myös: Miksi konversiota mitataan?
Konversio-optimoinnilla pidetään huoli yrityksesi verkkosivujen käytettävyydestä. Kun asiakas löytää verkkosivuiltasi tarvitsemansa helposti, niin yhä useampi asiakkaista tulee ottamaan yhteyttä sivuiltasi.
Konversio-optimointi ei ole kallista, vaan käytännössä täysin ilmaista. Sinun ei siis tarvitse käyttää euroakaan mediabudjettia Googleen tai sosiaalisen median kanaviin saadaksesi enemmän konversioita. Optimointi tapahtuu siis yrityksesi kotisivun sisällä muokkaamalla verkkosivustoasi houkuttelevammaksi käyttäjälleen.
Mikäli yritykselläsi ei ole omaa osaamista konversio-optimointiin, niin sinun on hyvä hankkia kumppani optimoimaan sivustoasi vähintään vuosittain. Konversio optimointia ei ole välttämätöntä suorittaa kuukausittain, mutta vähintään vuosittain on hyvä miettiä sivuston kehittämistä konversioiden näkökulmasta tehokkaammaksi. Näin saat sivustoltasi lisää yhteydenottoja ja kaikki digimarkkinointiin käyttämäsi eurot tulevat olemaan tuottavampia, koska saat sijoittamillasi euroilla lisää yhteydenottoja.
Digimarkkinointia tekevät toimistot tekevät yleisimmin konversio-optimointia tuntilaskutuksella ja esimerkiksi kymmenen tunnin optimointityö maksaa keskimäärin 1000 euroa.
Kublan suositus on laatia alussa sivuston konversio-optimoinnin raportti, josta käy ilmi optimoitavat asiat sivustolla. Näin voit tehdä muutokset sivustollasi itse, tai valita riippumattomasti toimiston tekemään tarvittavia muutoksia sivuillesi. Konversio-optimoinnin raportin laatimiseen riittää asiantuntijalta yleensä noin viitisen tuntia eli kustannuksen tulisi olla noin 500 euroa, jolla pääset hyvin eteenpäin asian kanssa.
Konversio-optimointia on mahdollista tehdä itse, koska kyseessä on käytännön työ yrityksesi kotisivujen muokkaukseen. Voit siis tehdä työn itse mikäli taitosi riittävät analytiikan pohjalta johtopäätösten tekemiseen ja lopulta muutosten toteuttamiseen. Vaativin työ on yleisimmin löytää asiat joita haluat sivustollasi korjailla. Sivuston muokkauksiin Suomestakin löytyy satoja yrityksiä, joten voit rauhassa valita kumppanin muutosten toteuttamiseen, kunhan ensin opettelet selvittämään mitä yleisestikin sivustollasi tulisi korjailla.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Tee havaintoja analytiikan perusteella. Älä siis arvaile. Konversio-optimointi perustuu aina dataan. Esimerkiksi Google Analytics on erittäin hyvä ja ilmainen työkalu.
Nosta asiantuntijuuttasi tuomalla esiin esimerkiksi sertifikaatteja, ja/tai asiantuntijoiden kirjoittamia blogeja.
Sivustolla siirtymisen pitää olla selkeää ja sivuston käyttäjälle mahdollisimman helppoa. Mikäli asiakkaasi eksyy sivustollasi, niin hän todennäköisesti myös poistuu sivuiltasi.
Tämä tarkoittaa lähinnä mittaamisen ja analytiikan helpottumista. Lisää konversioita ei siis tarkoita lisää kauppaa. Lisäämällä konversiopisteitä voit kuitenkin mitata paremmin asiakkaan matkaa yrityksesi kotisivuilla.
Konversio optimointi on jatkuvasti tärkeämpää myös mobiilissa. Suurin osa internetin käyttäjistä käyttävät jo mobiililaitetta surffailuunsa. Pidä siis huoli, että konversio-optimointi ottaa huomioon mobiilikäyttäjät!
Tee tekstistä helposti luettavaa, sekä selattavaa. Tämä onnistuu parhaimmin lisäämällä otsikoita ja tiiviisti ja pitämällä kappaleet sopivan lyhyinä.
Kannusta asiakasta tekemään haluamasi konversio. Pyydä ottamaan yhteyttä, tai tilaamaan uutiskirje, tai lataamaan pdf-ohjekirjasi.
Digimarkkinointisi on tehotonta mikäli et ole huomioinut konversio-optimointia sivustollasi. Tarkista siis sivustosi olevan toimialaasi nähden tarpeeksi tehokas ja apuja tähän löydät esimerkiksi Kublan asiantuntijatiimiltä. Kysy rohkeasti apua sivustosi analysointiin ja voimme käydä sivustoasi läpi maksuttomassa puhelinkonsultaatiossa. Ota yhteyttä nyt ja anna meidän auttaa!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.