Kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata riippuu paljon siitä mitä ollaan tavoittelemassa. Mutta ennen kuin käymme itse aiheeseen käsiksi varmistetaan, että puhumme kaikki varmasti samasta asiasta. Mitä mainonta Instagramissa pitää siis sisällään.
Instagramissa mainonta tehdään useimmiten joko feedissä tai storyissa, monesti kampanjat pyörivät molemmissa. Instagram mainonta ei välttämättä vaadi Instagram tiliä, mutta vähintään Facebook tili pitää olla, jotta mainoksia voi luoda. Tällä tilillä voi mainoskampanjoita pyörittää myös pelkästään Instagramissa.
Mielestäni kannattaa tai oikeastaan se on omasta mielestäni pakollista, ihan niin kuin kaikki muukin digimainonnan mittaaminen. Miten muuten tiedämme mitä me saamme mainonnasta takaisin. Ennen vanhaan mainonnan mittaaminen oli paljon hankalampaa, mutta tänä päivänä kun mainonnan mittaaminen on tehty mahdolliseksi ei mielestäni ole hyväksyttäviä syitä jättää sitä mittaamatta.
Nyt kun olemme (toivottavasti) todenneet yhdessä, että sitä pitää mitata voimme miettiä kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. Kuten yllä jo puhuttiinkin niin se riippuu muun muassa tavoitteista, joten käydäänpä niiden kimppuun seuraavassa kappaleessa.
Kuten aina niin myös tässäkin tapauksessa meidän pitää miettiä oikeat tavoitteet ennen kuin mietimme kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. Halutaanko siis kasvattaa brändin tunnettuutta, saada liidejä, tehdä suoria kauppoja, saada lisää seuraajia tai jotain muuta, vaihtoehtoja on monia.
Kun tavoitteet on asetettu mietitään millainen mainonta toimii parhaiten. Seuraavaksi käymmekin nopeasti vielä Instagramin mainonta vaihtoehdot läpi ja sitten pääsemme itse asiaan eli kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata 🙂
Instagramissa on lukuisia erilaisia mainonta vaihtoehtoa joista yleisimmät listataan tähän alle. Ennen kuin valitsee omat, kannattaa miettiä mitkä palvelevat parhaiten omia tarkoitusperiä sekä mihin oma materiaali parhaiten toimii tai onko mahdollista tehdä lisää materiaalia.
Yllä luetellut mainosmuodot ovat kaikki hyviä ja päädyitpä valitsemaan niistä minkä vaan tai vaikka kaikki niin tarkista vinkit kuvakokoihin yms. ennen kuin alat tekemään mainoksia. Mikään ei ärsytä niin paljoa kuin se että saat vihdoin mainoksen liveksi ja huomaat parin päivän päästä, että puolet kuvasta ei näykään mainoksessa. Kaverille oli käynyt näin 😛
Siihen kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata löytyy varmasti useita mielipiteitä, mutta kuten jo aikaisemmin todettu niin me lähestymme tässä jutussa mittaamista puhtaasti tavoitteiden näkökulmasta. Eli käydäänpä seuraavaksi läpi muutama yleisin mittari.
Nämä mittarit löytyvät Facebookin mainostyökalun sisältä, näiden lisäksi esimerkiksi Google Analyticsista löytyy mielenkiintoista dataa siitä kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. Sieltä on hyvä tarkistaa miten paljon liikennettä sivustolle tulee Instagramin kautta.
Niputetaan tämän otsikon alle kolme ensimmäistä eli kattavuus, näyttökerrat ja toisto, koska ne liittyvät oleellisesti toisiinsa. Nämä kertovat mainosnäytöistä ja ovat siis erittäin oleellisia siinä kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. Kun halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta keskitytään kattavuuteen eli pyritään näkymään mahdollisimman monelle eri käyttäjälle. Näyttökertoja taas tarkkaillaan usein esimerkiksi uudelleen mainonnassa, jolloin halutaan näkyä useammin sivuilla käyneille käyttäjille. Nämä käyttäjät ovat jo ilmaisseet kiinnostuksensa niin heille voidaan hyvin näkyä enemmän.
Toisto puolestaan kertoo näyttökertojen jakautumisen yksittäisten käyttäjien tai oikeastaan laitteiden välille. Onhan mahdollista, että sama ihminen on ensin nähnyt mainoksen vaikka työläppäriltä ja sen jälkeen näkee sen saman mainoksen omasta henkilökohtaisesta kännykästään, jolloin hän saattaa rekisteröityä kahtena käyttäjänä.
Klikkausten alle tulee kokonaisklikkaukset, linkkiklikkaukset ja klikkausprosentti. Kokonaisklikkaukset tarkoittivat siis kaikkia mainokseesi liittyviä klikkejä eli linkkiklikkejä, lue lisää -klikkejä, tykkäyksiä, profiiliin klikkauksia sekä kommenttiklikkauksia. Linkkiklikkaukset ovat puolestaan pelkästään nimensä mukaiset klikkaukset mainoksen linkkiin.
Klikkiprosentti voidaan laskea kummasta vaan, mutta jos esimerkiksi tavoite on ajaa liikennettä laskeutumissivulle niin silloin se lasketaan linkkiklikkauksista. Miten klikkausprosentti sitten on oleellista sille kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. No sen takia, että klikkiprosentti kertoo meille kuinka hyvin mainoksemme toimii kohderyhmässä. Klikataanko sitä keskimääräistä paremmin tai heikommin ja tämä on erittäin tärkeä tieto kun optimoimme mainontaa.
Facebook-mainostililtä löytyy tällä hetkellä kolme eri mittaria, joita tarkkailemalla saa osaltaan hyvää ajatusta siitä kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata. Nämä mittarit ovat mainoksen laatu, miten se sitouttaa ja miten se konvertoi. Nämä siis vertailevat mainostasi muihin samalle kohderyhmälle esitettäviin mainoksiin. Jos mainoksesi ei toimi niin hyvin kuin ajattelit kannattaa nämä tarkistaa.
Instagramissa on mahdollista myös boostata omia julkaisuja. Tämä on yksi hyvä keino saada tietylle julkaisulle lisää näkyvyyttä ja saada käyttäjät sitoutumaan postauksiisi. Tämä muoto ei kuitenkaan tulisi olla pääasiallinen mainosmuoto, koska muun muassa sen optimointi mahdollisuudet ovat aika rajalliset “oikeisiin mainoksiin” verrattuna.
Viimeiseksi käydään läpi sellaista mittaria kuin CPM eli Cost per Mille. Silloin kun mietitään kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata tai ehkä paremmin vielä vertailla esimerkiksi printti- tai tv -mainontaan on tämä hyvä luku. Tarkoittaa siis kuinka paljon maksaa tuhat näyttöä. Tosin tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että printti- tai tv -mainonta eivät yleensä pääse mitenkään niin tarkkoihin kohdennuksiin kuin esimerkiksi juuri Instagramissa päästään. Tämä on oleellista muistaa kun kysytään kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata tai siis verrata tässä tapauksessa 😉
Yllä on esitelty useampia mittareita siihen kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata ja toivonkin, että niistä on sinulle hyötyä. Tärkeintä Instagram mainonnassakin on sen aloittaminen, yksikään julkaisematon mainos ei ole koskaan myynyt mitään, ja heti sen jälkeen tulee pohtia kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata 🙂
Kiitos mielenkiinnostasi, nähdään Instassassa! @kublaoy #kublaoy
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.