Liidi tarkoittaa asiakasta, joka osoittaa olevansa kiinnostunut yrityksesi tuotteesta tai palvelusta ja antaa samalla omat yhteystietonsa. Mitä enemmän yrityksesi saa liidejä, sitä enemmän myyjäsi voi lopulta generoida niistä lisää kauppaa ja kasvua yrityksellesi.
Liidi voi olla esimerkiksi sivustoltasi tullut täytetty yhteydenottolomake, jolla potentiaalinen asiakas kertoo tarpeistaan ja pyytää yritystäsi olemaan yhteydessä.
On tärkeää miettiä mikä olisi yrityksellesi hyvä liidi. Myyjän aikaa ei kannata käyttää henkilöön, jolla ei lopulta ole mahdollisuutta ostaa palveluasi.
Otetaan helppo esimerkki asuntosijoittamisesta. Mikäli myyt sijoitusasuntoja ja asuntojen hinnat ovat keskimäärin 200 000 euroa, niin luultavasti yrityksesi ei kannata hankkia liidejä opiskelijoista. Opiskelijalla on tuskin varaa hankkia arvokasta sijoitusasuntoa. Näin voidaan määritellä tässä yksinkertaistetussa esimerkissä, että hyvä liidi voi olla työssä käyvä henkilö. Lisäksi voidaan määritellä iän olevan 25-60 vuotta ja henkilö on kiinnostunut asuntosijoittamisesta.
Lisäksi voidaan esimerkiksi määritellä korkeampi palkkaisia ammatteja ja kysyä liidin generoinnin yhteydessä myös työnimikettä. Näin voidaan valifioida miten arvokas liidi on ja jakaa myyjien kesken liidit esimerkiksi myyjien osaamisalueiden mukaan.
Liidi voidaan saada aikaiseksi vain tavoittelemalla oikeaa kohderyhmää tarpeeksi isolla volyymilla. Mainoksesi nähdessään osa potentiaalisista asiakkaistasi kiinnostuu tarjoamistasi lisäeduista, tai yrityksesi palveluista. Näistä saat lopulta liidejä yrityksellesi.
On tärkeää selvittää mikä on yrityksellesi toimivin kanava liidien generointiin.
Perussääntönä voidaan sanoa Googlen tavoittavan ostoaikeissa olevat asiakkaasi, mutta Suomen kokoisessa pienessä maassa hakuja on vain hyvin vähän.
Vaikka tekisit google-mainontaa, niin tämän lisäksi suosittelen tekemään lisäksi sosiaalisen median mainontaa. Näin voit varmasti tavoittaa koko kohderyhmäsi kuukausittain ja saat enemmän liidejä.
Mainoksista ohjataan asiakkaat yrityksesi kotisivuille tutustumaan palveluihisi ja lopulta osa asiakkaista ottaa sivuiltasi yhteyttä ja liidejä alkaa tulemaan. Jokainen liidi on tärkeä jäljittää analytiikan avulla ja tarkistaa mistä kanavasta liidi on tullut. Tämän jälkeen voit panostaa parhaisiin kanaviin markkinointibudjettisi.
Konkreettisia esimerkkejä liidin hankintaan kotisivuiltasi
Kotisivuillasi liidi voidaan generoida erilaisilla tavoilla ja on tärkeä muistaa, ettei pelkästään liikenne itsessään tuo yhteydenottoja. Kotisivuillesi tulleesta kävijästä on tehtävä liidi tarjoamalla mahdollisimman usein ja helposti mahdollisuutta ottaa yhteyttä yritykseesi.
Liidi on helpompi saada aikaiseksi, jos tarjoat esimerkiksi näitä vaihtoehtoja yhteydenottoon:
Liidi ei itsessään tarkoita vielä kauppaa, mutta liidistä saaduista yhteystiedoista voidaan lopulta tehdä kauppaa. Myynnin vaiheet voidaan jakaa esimerkiksi näin:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Suosittelen ensin tarkistamaan analytiikan kautta, kuinka monta liidiä teille tulee kuukausittain kanavittain. Voit siis suoraan Google Analyticsista tarkistaa mistä kanavasta sinun yrityksellesi liidi tulee. Näin voit panostaa tärkeimpiin kanaviin jatkuvasti.
Alla on esimerkkejä eri kanavien hinnoista ja mihin tarkoitukseen yleisimmin mikäkin kanava on parhaimmillaan.
Saat liidejä enemmän tavoittelemalla parasta kohdeyleisöäsi kuukausittain ja ohjaamalla heidät kotisivuillesi tutustumaan yrityksesi palveluihin. Yllä on mainittu tapoja tämän tekemiseksi, mutta myös me Kublalla autamme mieluusti.
Ota nyt rohkeasti yhteyttä, mikäli haluat saada nopeasti liidejä enemmän.
Lue lisää liidien hankkimisesta:
Näin hankimme liidejä buukkauksen ammattilaisille
Facebook-mainonta ja sosiaalisessa mediassa mainostaminen
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.