Markkinointitutkimus selvittää yrityksen markkinointia useammasta eri kulmasta. Siinä voidaan selvittää esimerkiksi miten hyvin markkinointi toimii, onko se kustannustehokasta, löydetäänkö oikea kohderyhmä, millaiset mainokset ovat tehokkaimpia, missä kanavissa markkinointi toimii parhaiten.
Kaikkien yritysten olisi hyvä tehdä markkinointitutkimus säännöllisesti. Se voidaan toteuttaa monella tavalla, joten jokaiselle yritykselle varmasti löytyy sopiva toimintamalli sen tekemiseen.
Markkinointitutkimuksen tuloksien pohjalta on hyvä suunnitella tulevaa markkinointia ja liiketoimintaa sekä keskittää panostukset sinne missä ne parhaiten tuottavat. Samoin sen perusteella kannattaa kehittää mainontaa tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella. Oikeassa kanavassa tehty ja oikein kohdistettu mainonta säästää markkinointikuluja sekä samaan aikaan tuo enemmän myyntiä.
Taloudellisen aspektin lisäksi myös yrityksesi markkinointiin käytetty aika tehostuu kun samalla työmäärällä saadaan enemmän aikaiseksi ja ylijäänyt aika voidaan käyttää muuhun tuottavaan toimintaan.
Markkinointitutkimus vie markkinointiasi eteenpäin, joka antaa puolestaan onnistumisen elämyksiä ja lisää työn mielekkyyttä.
Teemme digimarkkinoinnista ymmärrettävää.
Hyvä markkinointitutkimus antaa selkeitä signaaleja yrityksesi markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Siinä saadaan vastaus esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
Oikein tehtynä markkinointitutkimus on pohjustettu hyvin, mietitään mitä sillä halutaan selvittää, kenelle se tehdään ja miten sen luotettavuus varmistetaan. Kun nämä seikat mietitään hyvin saadaan markkinointitutkimuksesta enemmän irti ja sillä saadaan selville yrityksen kannalta oleellista informaatiota. Hyvän tutkimuksen tulokset ovat luotettavia ja niitä on helppo tulkita. Seuraavaksi käydään läpi muutama vaaran paikka markkinointitutkimuksen tekoon liittyen.
Käydään tässä läpi siis muutama sudenkuoppa markkinointitutkimukseen liittyen. Käytetään esimerkkinä vaikka uuden tuotteen lanseerausta. Alla mielestäni kolme pahinta virhettä:
Mikä onkaan yhteistä kaikille kolmelle, olettaminen. Seuraavassa kappaleessa tulee muutama vinkki siihen miten välttää näitä oletuksia ja miten markkinointitutkimus voi tuottaa suoraan euroja.
Miten siis vältytään yllä mainituilta oletuksilta? Ollaan avoimia tiedolle eli sen sijaan, että oletamme yllä mainitut asiat, meidän tulee hankkia luotettavaa tietoa. Oletusten sijaan olisi hyvä miettiä useampi ostajapersoona. Näiden ostajapersoonien pohjalta lähdetään viemään tutkimusta eteenpäin. Asetetaan tavoitteet kohdilleen ja testataan eri kanavia, eri kohderyhmiä ja eri mainosvariaatioita.
Erittäin tärkeää on pyrkiä tekemään testit oikealla tuotteella, josta syntyy oikeaa myyntiä. Näin vältämme sen pahimman virheen, jossa tulkitsemme orastavan kiinnostuksen ostopäätökseksi. Kun ihmisiltä kysytään kiinnostaisiko sinua sellainen ja sellainen tuote on vastaus miltei aina kyllä, etenkin jos myyntipuheeseen on käytetty edes vähän aikaa ja vaivaa. Jos tarjoamaasi tuotetta ei ole vielä saatavilla voit käyttää vaikka ennakkotilausta tai muuta tapaa, jolla asiakas sitoutuu jo tuotteeseen. Mieluiten sitoutuminen tarkoittaa rahan liikkumista.
Ajatellaanpa, että olet luomassa kuntoiluaiheista videokurssia. Tämän liikeidean voi testata helposti ja kustannustehokkaasti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Valitaan esimerkkiin vaikka Facebook, vaikka muitakin vaihtoehtoja luonnollisesti on. (Lue lisää: Sosiaalisen median kanavat). Tee Facebookkiin tuotteellesi oma sivu ja muutama mainosversio. Käytä hieman aikaa mainosten tekoon ja niiden kohdentamiseen. Panosta mainontaan muutama sata euroa ja alat saamaan luotettavaa dataa siitä kiinnostaako tuotteesi ketään ja jos kiinnostaa niin ketä erityisesti. Muista kokeilla erilaisia mainosversioita ja kohdennuksia.
Extra vinkkinä tässä voisi antaa sellaisen, että sähköpostiosotteiden keräyksen sijaan koita saada suoraa myyntiä esim. “Nyt ennakkotarjouksessa kotitreenivideot -20%”. Tällä lailla toimien tuotteesi on myynyt jo ennen kuin sinun on tarvinnut edes käyttää aikaa tai rahaa sen tekemiseen. Jos taas tuotteesi ei sinusta myy tarpeeksi niin palautat rahat maksaneille asiakkaille ja pahoittelet kurssin peruuntumista. Tällä tavoin riskeerasit muutaman tunnin työtä ja muutaman satasen sen sijaan, että olisit käyttänyt viikkoja omaa työaikaasi sekä tuhansia euroja rahaa ennen kuin olisit saanut mitään aitoa vastinetta tuotteellesi.
Kuten otsikossa todettiin niin hyvin tehdyllä markkinointitutkimuksella säästetään aikaa ja rahaa. Markkinointitutkimuksen voi tehdä digimaailmassa ihan hyvin itse kunhan on perusosaaminen hallussa tai siihen voi ottaa kumppaniksi itselleen sopivan ammattilaisen. Kuten aina ammattilaista valitessa kannattaa haastatella muutamaa ehdokasta, kysellä tutuilta tai erilaisilta foorumeilta suosituksia ja tärkeimpänä tietysti keskustella suunnitelmasta potentiaalisten ehdokkaiden kanssa. Lopulta tulee valita se joka itselleen tuntuu parhaalta. Mikäli päädyt ammattilaiseen me olemme mielellämme mukana, kun haastattelet itsellesi sopivaa ehdokasta 🙂
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.