Sosiaalinen media on kova sana. Sosiaalisen median kanavat kattavat miljoonia suomalaisia, joista löytyy yritykselle toimialasta riippumatta joukko potentiaalisia asiakkaita. Kaikkialla ei kuitenkaan kannata olla samaan aikaan, vaan yrityksen on järkevintä valita kanava kohderyhmänsä mukaan: kohderyhmän ollessa esimerkiksi keski-ikäiset miehet, ei Snapchatiin kannata käyttää aikaa – sen sijaan Facebook tavoittaa toivotut henkilöt taatusti.
Sosiaalisen median kanavat eivät suinkaan ole yhden käden sormin laskettavissa, vaan uusia kanavia syntyy kuin sieniä sateella. Kaikista kanavista ja niiden mahdollisuuksista voi olla yllättävänkin hankala pysyä kärryillä. Kubla on alle listannut muutamat yleisimmät sosiaalisen median kanavat, joiden ympärille yrityksen sosiaalisen median markkinointi kannattaa rakentaa.
Kiinnostaako mainonta maailman suosituimmassa sosiaalisen median kanavassa Facebookissa? Tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kun hallitset yhden kanavan, voit siirtyä seuraavaan. Kaikkea ei kannata koettaa handlata samaan aikaan – lopputulos usein on vain epämääräinen sotku vähän joka puolella. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat niin huikeita markkinointimahdollisuuksia, että yhden kanavan kunnollinen hallinta saa taatusti kolikot kilahtelemaan kassaan.
Kun otat alkuun käyttöön vain yhden kanavan, saat kanavasta kaiken irti. Jotta tuloksia voidaan odottaa, on kanava tunnettava kuin omat taskut. Sosiaalisen median kanavat myös päivittyvät niin nopeaa vauhtia, että yhden kanavan muutokset on helpompi sisäistää neljän sijaan.
Lähes jokaiselta yritykseltä löytyy tili Facebookista, eikä ihmekään – myös lähes jokainen suomalainen on siellä. Tästä syystä kilpailu on kovaa. Mainosalustana Facebook tarjoaa kaikista eniten ominaisuuksia Chatbotista hyvään analytiikkaan. Facebookin ikäjakauma on hitusen muita kanavia vanhempi, jonka vuoksi Facebook onkin nappivalinta yrityksille, jotka pyrkivät tavoittamaan etenkin keski-ikäisiä naisia ja miehiä. Ikäryhmistä nousussa ovat yli 45-vuotiaat.
Instagramin käyttö on kasvussa kaikissa ikäluokissa, kuitenkin 15-29-vuotiaiden johtaessa joukkoa. Nuorten innoittamina myös vanhemmat ovat siirtyneet nauttimaan Instagramin mahdollisuuksista, jonka vuoksi Instagram-markkinointi osuu ja uppoaa myös keski-ikäisiin. Instagramin tykätty Stories -ominaisuus ansaitsee erityismaininnan, sillä mielenkiintoiset tarinat liikuttavat tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita mainostajan verkkokauppaan tai -sivuille. Facebook ja Instagram toimivat myös hyvin yhdessä tukien toisinaan, sillä Instagram-markkinointi saa alkunsa Facebookin alustasta.
Sosiaalisen median kanavat pitävät sisällään myös YouTuben – maailman suosituimman videontoistopalvelun. Yrityksen kannattaa valita kanavakseen YouTube jonkin muun kanavan rinnalle tai hallitsevaksi pääkanavaksi markkinointimateriaalin koostuessa vahvasti videoista. Hakukoneiden rakastamat YouTube-videot ovat etenkin 16-29-vuotiaiden ahkerassa kulutuksessa kattaen noin 2.8 miljoonaa suomalaista. YouTube-kanavaa perustaessa on kuitenkin huomioitava se, että tubettaminen on nostanut videoiden tason sen verran korkealle, ettei sinne kannata tyrkätä mitä tahansa pätkää.
Linkkariksikin kutsuttu LinkedIn tavoittaa etenkin tarkasti rajatun kohderyhmän sekä B2B-asiakkaat. LinkedInin avulla on mahdollista kohdentaa mainonta suoraan esimerkiksi yrityksen päätöksentekijöihin. LinkedIn toimii kuitenkin markkinointialustan sijaan usein paremmin verkostoitumiskanavana: voit tavoittaa liudan ammattitaitoisia henkilöitä, joiden kanssa vuorovaikuttaminen voi saada aikaan yhteistyökumppanuuksia sekä toki myös suoraa myyntiä. Lue myös: Facebook vai LinkedIn?
Twitterissä voidaan unohtaa jaarittelu: sovellus elää nopeista ja ytimeikkäistä viesteistä. Etenkin viihteeseen, urheiluun tai politiikkaan liittyvä liiketoiminta hyötyy Twitteristä sosiaalisen median kanavana sisällön ollessa kiinnostavaa. Twitterissä tilaa jää luovuudelle, persoonallisuudelle sekä informatiivisuudelle sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa keskustelulle. Tiesitkö, että kyseessä on maailmanlaajuisesti yli 300 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää kattava sovellus? Huisia!
Suomalaistenkin keskuudessa suosiota kasvattava sovellus tuo yrityksen hauskalle sisällölle orgaanista näkyvyyttä, mutta varsinaisia mainostyökaluja ei vielä Suomessa päästä hyödyntämään. Osa yrityksistä tuottaa tästä huolimatta TikTokiin rentoa sisältöä, jonka tavoite on saada nuorten ja nuorten aikuisten huomio kiinnittymään yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin. TikTokissa tanssinopettaja voi esimerkiksi julkaista tanssivideoita ja ottaa osaa haasteisiin, jota kautta hän saa levitettyä tietoisuutta tanssitunneistaan. TikTok koostuu lyhyistä videopätkistä, jotka voivat olla muun muassa humoristisia tai opettavaisia.
Myös Snapchatilla on mahdollista haalia orgaanista näkyvyyttä maksetun mainonnan sijaan. Suomessa yritykset käyttävät Snapchatia juurikin tietoisuuden levittämiseen. Sovellukseen on mahdollista jakaa kuvia ja lyhyitä videopätkiä, jotka ovat näkyvillä ainoastaan 24 tuntia. Snapchat on TikTokiakin rennompi kanava, jossa visuaalisuus ei näyttele niin suurta roolia kuin esimerkiksi Instagramissa – kun julkaisut häviävät, ei niihin tarvitse käyttää samalla tavalla aikaa kuin pysyviin julkaisuihin.
Siinä missä Facebook on loistava, on Instagram huonompi ja toisin päin. Sosiaalisen median kanavat on syytä valita huolella sen mukaan, ketä halutaan tavoittaa ja mitkä ovat markkinoinnin tavoitteet.
Markkinointitavoitteiden määrittäminen on tärkeää – niitä voivat olla esimerkiksi:
Jos tavoite on liikenteen ohjaaminen esimerkiksi verkkokauppaan, on Twitteriä parempi kanavavalinta Instagram. Kun taas halutaan kasvattaa vuorovaikutusta potentiaalisten asiakkaiden ja yrityksen välillä, voi toimialasta riippuen Twitter toimia Instagramia paremmin. Jotta oikea kanava osataan valita, on sosiaalisen median kanavat ja oma kohderyhmä tunnettava.
Tuntuvatko sosiaalisen median kanavat vähän liian kovalta pähkinältä purtavaksi? Kubla auttaa sinua valitsemaan parhaiten toimivan kanavan, starttaamaan markkinoinnin sujuvasti sekä viemään tulokset tähtiin! Tarjoamme mm. sosiaalisen median mainontaa sekä sosiaalisen median ylläpitoa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.