Markkinointiviestintä taipuu englannin kielen sanasta marketing communications. Kyseessä on työkalu, jonka avulla pyritään muokkaamaan asiakkaan ajattelua niin, että hänelle syntyy ostotarve. Kun ostotarve on, perään tarjotaan ratkaisu. Markkinointiviestintä pyrkii siis saamaan asiakkaan ostopolulta mutkat suoriksi – ostolle luodaan tarve ja asiakasta viedään hellästi kohti kassaa, jossa ostaminen on tehty helpoksi. Toimiva markkinointiviestintä ei suinkaan ole moraalitonta tuputtamista, vaan kyse on asiakasta tukevista ja hänen elämäänsä helpottavista markkinointitoimenpiteistä. Markkinointiviestintä on välttämätöntä, mutta miksi? Jatka lukemista!
Markkinointi koostuu useammasta eri osa-alueesta. Markkinointiviestintä on itsessään yksi markkinoinnin osa-alue, jonka sisälle kuuluu myös mainonta, myyntityö, tiedotus- ja suhdetoiminta sekä myynninedistäminen. Markkinointiviestintä pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan kohderyhmän ajattelutapaan ja ostokäyttäytymiseen – tavoite on kasvattaa yrityksen liikevaihtoa.
Mainonta on usein maksettu, näkyvä osa yrityksen markkinointiviestintää. Mainonta jaetaan kahteen lokeroon: mediamainontaan ja suoramainontaan. Mediamainonnan muotoja ovat esimerkiksi televisio-, radio- ja verkkomainonta, joista etenkin sosiaalisen median markkinointi on tänä päivänä hyvinkin toimivaa ja oikein tehtynä kustannustehokasta. Suoramainonnaksi luetaan myös verkko- ja mobiilimainonta, mutta tämän lisäksi muun muassa postin mukana kotiin jaettavat ilmoituslehtiset sekä kanta-asiakkaille tehty osoitteellinen suoramainonta on osa tätä.
Pyydä Kublan tiimi apuunHenkilökohtainen myyntityö on tehokas markkinointiviestinnän keino. Mainonta aina lupaa tiettyjä asioita, jotka yritys lunastaa kohdatessaan asiakkaansa. Myyntityön tavoitteena on saada asiakkaan ostotarve tyydytettyä ja yritykselle myynnistä tuloa – tällainen asiakkaan ja yrityksen välinen suhde halutaan saada jatkumaan mahdollisimman pitkäaikaisena yhteistyönä. Myyntityö voidaan lokeroida toimipaikkamyyntiin, puhelinmyyntiin sekä kenttämyyntiin.
Kyseessä on markkinointiviestinnän osa, jonka avulla yritys pyrkii edistämään omaa imagoaan. Tiedotus- ja suhdetoiminnalla halutaan vaikuttaa ihmisten mielipiteeseen: yritys haluaa luoda itsestään myönteistä kuvaa niin ulos- kuin sisäänpäin. Kun tiedotus- ja suhdetoimintaa tehdään ulospäin, vaikuttaa se potentiaalisiin asiakkaisiin. Sisäänpäin tehtynä vaikutus pyritään kohdistamaan yrityksen omaan henkilöstöön esimerkiksi perehdyttämisen, hyvän tiedottamisen ja henkilöstöetujen muodossa.
Markkinointiviestintä pitää sisällään myös myynninedistämisen. Myynninedistämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, jotka edistävät yrityksen myyjien ja jälleenmyyjien halua myydä tuotetta tai palvelua tuloksellisemmin. Myynninedistäminen voi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi kouluttamista, mainontaa sekä suhdetoimintaa – kuitenkin sen ollessa yksi oma osa-alueensa markkinointiviestinnän kokonaisuudesta. Myynninedistämisen tavoitteena on myös lisätä asiakkaiden ostohalua ja mielenkiintoa yritystä kohtaan vaikkapa kilpailujen tai tuotenäytteiden avulla.
Markkinointiviestintä on kaikkea tätä. Jos näiden palasten hallitseminen tuntuu hankalalta tai aika on kortilla, Kubla pitää huolen yrityksesi markkinoinnista – ota yhteyttä rohkeasti, me autamme!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Oletko kuullut puhuttavan markkinoinnin klassisesta 4P-mallista? Markkinointiviestintä on yksi näistä neljästä P:stä – Product, Price, Place ja Promotion. Potentiaalinen asiakas tarvitsee yritykseltä viestintää siitä, mitä tuotteita tai palveluita myydään, missä ja mihin hintaan. Kukaan ei löydä tästä suuresta maailmasta, eikä edes pienen pienestä Suomesta mitään ilman, että yritys kertoo olemassaolostaan. Markkinointiviestintä onkin tämän vuoksi olennainen osa 4P-mallin markkinointimixiä. Oikeanlainen tuote, sopiva hinta ja hyvä saatavuus muodostavat yritykselle tärkeän kilpailuedun, joka kuitenkin vaatii tuekseen markkinointiviestintää. Potentiaalinen asiakas tarvitsee tietoa tuotteesta tai palvelusta sekä yrityksestä ja piste. Markkinointiviestintä kertoo tiedon asiakkaalle, sitä tarvitaan ja piste.
Kuten sanottu, tuotteen oikea hinta on se, jonka asiakas on siitä valmis maksamaan. Oikeanlainen tuote, sopiva hinta ja hyvä saatavuus muodostavat yritykselle tärkeän kilpailuedun, joka kuitenkin vaatii markkinointiviestintää tullakseen potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen. Markkinointiviestintä pyrkii tekemään asiakkaan ostokokemuksesta miellyttävän kokonaisuuden aina ensimmäisestä askeleesta viimeiseen vaiheeseen saakka. Jos haluat asiakkaan ostavan, tee ostaminen helpoksi ja mukavaksi: herätä asiakkaan huomio, ylläpidä kiinnostusta, ohjaa asiakasta tekemään ostopäätös ja kun hän sen tekee, tee ostaminen mutkattomaksi. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että verkkokauppa pelaa ja kivijalkakaupan hyllyt on täydennetty.
Huomasit varmasti, että markkinointiviestintä on välttämätöntä jokaiselle yritykselle toimialasta riippumatta. Markkinointiviestintä on kuin ilma, jota yritys tarvitsee elääkseen. Markkinointiviestintä koostuu useasta eri osa-alueesta, joiden kaikkien hallitseminen on hankalaa ja toisinaan jopa mahdotonta – Kubla helpottaa työkuormaa ja antaa ammattilaisen näkökulman siihen, kuinka markkinointia tulisi tehdä. Kaikkien ei kannata tehdä markkinointia samalla tavalla, jonka vuoksi Kubla personoi jokaisen markkinointistrategian yrityksen kohderyhmän, lähtötilanteen sekä tavoitteiden mukaisesti. Kubla takoo kanssasi tuloksia, ota yhteyttä heti!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.