Miksi digitaalista markkinointia tehdessä sisältömarkkinointia tulisi mitata? Analysoimalla erilaisia sisältöjä, pystyt toteamaan mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Selkeät tavoitteet ovat elintärkeä perusta mittaukselle, joten mieti mitkä ovat tavoitteesi ja niiden kannalta realistiset mittarit. Alla esittelemme yleisesti tärkeitä mittaustapoja.
Näkyvyys
Näkyvyyden mittaaminen Googlen hakukoneessa on monille markkinoijille se yleisin ja tutuin tapa mitata. Näkyvyyttä kuvaavat luvut kertovat, kuinka moni ihminen katselee tai lukee sisältöjäsi. Verkkosivujen kävijäliikennettä voidaan mitata esimerkiksi ilmaisella Google Analyticsilla. Valitse haluttu ajanjakso ja tarkastele ainakin seuraavia lukuja: kävijämäärä, sivunäytöt, istunnon aikana vierailtujen sivustojen lukumäärä, sivustolla vietetty aika sekä uudet ja palaavat käyttäjät. Sosiaalisen median mainontatyökalujen kautta saadaan selville myös, kuinka laaja kattavuus sisällöllä on ollut, sekä miten levikki poikkeaa eri sisältöjen kesken.
Voit myös selvittää Google Analyticsin tai somekanavien omalla analytiikalla, että missä sisältöjäsi luetaan eniten. Näin ollen pystyt kohdentamaan mainontaa niille paikkakunnille tai esimerkiksi alueille, missä sisältöjäsi ei vielä lueta. Facebookin maksetun mainonnan raportin avulla näet, millä paikkakunnilla mainoksenne oli tehokkain.
Sitoutuminen
Google Analyticsin avulla saadaan myös selville välittömien poistumisten (bounce rate) luvut sekä sisältöjen kulutusajat. Jos verkkosivuiltasi poistutaan välittömästi, sisältönne ei välttämättä ole relevanttia tai ehkä nettisivujanne on ikävä katsella mobiililaitteella. Poistumisprosenttia voi kuitenkin parantaa esimerkiksi optimoimalla sisältöjä, muokkaamalla verkkosivujen ulkoasua sekä parantamalla sivuston nopeutta.
On myös suositeltavaa tarkastella, kuinka paljon yksittäinen ihminen sisältöjänne kuluttaa, eli kuinka sitoutunut hän on. Kuinka monta eri sivua kävijät lukevat ennen poistumistaan? Aidosti kiinnostavalla sisällöllä sitoutat sisältösi lukijat, tuoden heidät verkkopalvelusi pariin yhä uudelleen. Vertailemalla palaavan liikenteen suhdetta muuhun liikenteeseen, voidaan vetää johtopäätöksiä sisällön kiinnostavuudesta.
Jakaminen
Jokaisen sisältöä tekevän yrityksen on tärkeää huolehtia siitä, että sisältö on helposti saatavilla ja jaettavissa. Suositeltavaa on lisätä sosiaalisen median jakonappulat joka paikkaan nettisivuillanne. Somekanavien tykkäykset, jaot ja linkkien klikkaukset kertovat kiinnostavuudestanne sekä sisältöjen toimivuudesta. Lisäksi nämä kertovat myös siitä, mitkä kanavat tavoittavat kohderyhmäsi ja sisällöstäsi kiinnostuneet ihmiset parhaiten.
Pystyt seuraamaan tykkäyksiä ja jakoja somekanavien omalla analytiikalla. Analytiikkaa kannattaakin käyttää apuna eri kanavien vertailussa.
Konversio
Konversiomittarit kertovat, kuinka paljon sisältösi tuottaa yritykseen myyntiä tai liidejä. Esimerkiksi kuinka paljon nettisivuilta saadaan kauppaa tai liidejä tarjouspyyntöjen tai uutiskirjeen tilauksen muodossa. Analytiikkatyökalujen avulla pystymme selvittämään, mistä kanavista nämä konversioita tehneet ihmiset päätyivät sivuillesi.
Lopuksi
Oleellista sisältömarkkinoinnin mittaamisessa on ymmärtää, että mitä halutaan saada aikaiseksi ja millä mittausmenetelmillä. Kun tiedät tavoitteesi sisältömarkkinoinnille, pystyt reagoimaan ja muuttamaan niitä tulosten perusteella. Vertaile myös aiempaa tekemistä sekä muista hyödyntää mittaamisesta saatua dataa kehittääksesi sisältömarkkinointia.
Mikäli tarvitset apua markkinointisi kanssa, autamme mielellämme oikeiden mittareiden löytämisessä. Kysy lisää!
Sosiaalisen median ylläpito
Some-markkinointi
Facebook-mainonta
Ota yhteyttä!