Some mainonta tarkoittaa sosiaalisessa mediassa tehtävää maksettua mainontaa, tämä tähän alkuun ihan vain selvyyden vuoksi 🙂 Tässä artikkelissa käsitellään some mainontaa perusteista alkaen, joten saat tästä kattavan käsityksen milloin ja miten some mainontaa kannattaa tehdä.
Artikkeli aloitetaan siis perusteista ja sen jälkeen edetään some mainonnan tavoitteiden kautta suosituimpiin kanaviin. Lopuksi käydään vielä läpi erilaisia kohdennusmahdollisuuksia sekä yleisimmät mainosmuodot ja pisteenä i:n päälle viimeisessä kappaleessa vedetään tämä kaikki nätisti yhteen 🙂
Some mainonta tulikin jo terminä kirjoitettua auki, mutta käydään tässä läpi vähän perusteita miksi some mainonta on niin tehokasta. Ylivoimaisesti kovin argumentti some mainonnan puolesta on tavoitettavuus ja kohdennus. Some mainonta näkyy siellä missä käyttäjät muutenkin viettävät aikaa eli sosiaalisissa medioissa. Some mainonta saadaan vähän niin kuin huomaamatta käyttäjän eteen. Kun mainonta on tehty hyvin se istuu kivasti esimerkiksi käyttäjän uutisvirtaan ja näin se nappaa käyttäjän huomion erittäin tehokkaasti.
Mainittakoon vielä erikseen, että some mainonta toimii oikein hyvin myös B2B-puolella vaikka se monesti mielletäänkin ensisijaisesti B2C-mainontaan sopivaksi. B2B some mainonta vaatii hieman osaavamman ammattilaisen, mutta oikeissa käsissä myös yrityspäättäjät löytyvät hyvin somesta 😉
Mihin some mainonta sitten sopii ja millaiset tavoitteet sille kannattaa asettaa. Listataan tähän yleisempiä some mainonnan tavoitteita:
Kuten kaikella mainonnalla myös some mainonnalla haetaan lisää myyntiä. Myynti voi olla suoraa myyntiä verkkokaupasta tai sitten arvokkaina liideinä, joista päästään tekemään kauppaa. Uudelleenmarkkinoinnilla pidetään jo tuotteestasi kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat mukavasti pihdeissä ja mainokset seuraavatkin heitä sovitun aikaa antaen heille mahdollisuuden vielä konvertoitua.
Some mainonta toimii hyvin myös erilaisten tapahtumien mainontaan tai vastaavasti uusien tuotteiden lanseerauksen yhteydessä. Samoin brändin tunnettuutta voidaan kasvattaa kivasti hyvillä some mainonnan kampanjoilla. Some mainonnan rooli mielletään usein myyntisuppilon alkupäähän, mutta monessa tilanteessa some mainontaa pystytään hyödyntämään läpi koko suppilon. Some mainonnalla saadaan yleensä hyvin näkyvyyttä halutussa kohderyhmässä ja monissa tapauksissa sillä on mahdollista saada myös suoria konversioitakin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Yksi some mainonnan ehdottomista vahvuuksista tosiaan on kohdentaminen. Kohdentamista voidaan tehdä monin perustein tai vaikka useammalla kombinaatiolla, voidaan kohdentaa esimerkiksi iän, sukupuolen ja alueen perusteella sekä kiinnostuksen kohteiden pohjalta.
Yllä mainittujen kohdennuksien lisäksi voidaan tehdä niin sanottuja lookalike yleisöjä. Esimerkiksi jo olemassa olevista asiakkaista voidaan luoda lookalike yleisö, joka tarkoittaa, että tähän yleisöön valikoituu jo ostaneiden asiakkaiden kanssa mahdollisimman samankaltaisia käyttäjiä. Lookalike yleisö on erittäin tehokas työkalu markkinoinnissa.
Mainontaa voidaan kohdistaa myös sinun seuraajillesi sekä heille, jotka ovat jollain tavalla sitoutuneet profiiliisi tai julkaisuihisi.
Some mainonnassa on käytössä lukuisia mainosmuotoja, ne mahdollistavat paljon erilaisia vaihtoehtoja mainonnan tekoon. Se mikä mainosmuoto milloinkin valitaan riippuu kanavasta, mainoksen sisällöstä ja kohderyhmästä, ainakin näistä edellä luetelluista siis.
Näistä kuva on edelleen yleisin, mutta muut mainosmuodot lisääntyvät kovaa vauhtia. Karusellimainoksilla sekä videoilla saa kivasti eloa mainontaan ja pystyy esittämään paljon enemmän kuin yhdellä kuvalla. Toki on tilanteita, joissa yhden kuvan mainos toimii parhaiten.
Story-mainokset voivat olla yksittäisiä kuvia, parin kolmen kuvan yhdistelmiä tai lyhyitä videoita. Storyjen suosio kasvaa voimakkaasti, samoin niissä tehtävä mainonta on lisääntynyt paljon viime aikoina.
Nyt on aika alussa luvatulle some mainonnan niputukselle. Kuten kaikessa mainonnassa on some mainonnassakin hyvä miettiä tavoitteet kuntoon ennen mainonnan aloittamista. Kun tavoitteet on mietitty pureudutaan kohderyhmän tarkentamiseen. Siinä vaiheessa kun olemme asettaneet tavoitteet ja tiedämme kohderyhmämme on aika valita kanava, jossa mainontaa lähdetään tekemään. Puhuttaessa some mainonnasta on jokaisella kanavalla erilainen käyttäjäryhmä ja se monesti määritteleekin sen mihin kanavaan meidän kannattaa mainonta käynnistää. Kanavia ovat mm. Facebook, Instagram ja LinkedIn. Seuraava askel on oikean tai oikeiden mainosmuotojen valinta. Mietitään mikä muoto sopii parhaiten tuotteelle ja millä mainosmuodolla saamme kohderyhmämme parhaiten kiinni.
Näitä kaikkia mainonnan steppejä on helppo mitata some mainonnassa ja sen pohjalta mainontaa tuleekin kehittää jatkuvasti. Kun mainontaa mitataan ja sen perusteella optimoidaan sekä tehdään sopivasti testejä eri yleisöjen ja mainosmuotojen välillä päästään mahdollisimman hyvään lopputulokseen.
Mikäli some mainonta herättää kysymyksiä tai sen käynnistäminen jännittää niin ole rohkeasti yhteydessä. Me Kublalla teemme some mainontaa päivittäin lukuisille asiakkaille ja meidän ammattilaisilta onnistuu myös B2B-kohdennukset vuosien ammattitaidolla.
Mukavia hetkiä some mainonnan parissa 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.