Strateginen markkinointi – piilossa pysynyt kilpailuetu? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti – pii­los­sa pysy­nyt kilpailuetu?

Stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti ja mark­ki­noin­ti yleen­sä ovat otta­neet Suo­mes­sa suu­ria harp­pauk­sia eteen­päin. Mark­ki­noin­ti näh­dään nyky­ään aiem­paa koko­nais­val­tai­sem­pa­na toi­men­pi­tee­nä – enää sen ei aja­tel­la ole­van vain mai­non­taa. Ammat­ti­lai­set tie­tä­vät, että mark­ki­noin­ti on ääret­tö­män teho­kas tapa kas­vat­taa kysyn­tää ja luo­da sitä.

Mark­ki­noin­ti aihee­na tun­tuu ole­van monil­le jo suh­teel­li­sen tut­tua kau­raa, mut­ta sen sijaan stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti herät­tää kum­mas­tus­ta. Mitä se oikeas­taan on ja onko sii­tä hyötyä?

Kum­mas­tu­nei­ta kat­sei­ta saa aikaan usein myös mark­ki­noin­ti­stra­te­gia ja stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti sekä nii­den eroa­vai­suu­det – onko niil­lä muka jotain eroa? Kyl­lä on!

Mitä strategisella markkinoinnilla tavoitellaan?

Stra­te­gis­ta mark­ki­noin­tia voi­daan käyt­tää muun muas­sa asia­kas­tyy­ty­väi­syy­den saa­vut­ta­mi­sek­si, yri­tyk­sen voi­ton lisää­mi­sek­si, asiak­kai­den tar­pei­den tun­nis­ta­mi­sek­si ja mark­ki­noin­ti­suun­ni­tel­man luo­mi­sek­si. Teho­kas stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti täyt­tää koh­de­ryh­män uuden tar­peen inno­va­tii­vi­sel­la taval­la. Se vaa­tii tehok­kaas­ti toteu­tuak­seen luo­vuut­ta. Toi­saal­ta se myös kehit­tää yri­tys­tä ja sen tii­min jäse­niä ajat­te­le­maan aiem­paa inno­va­tii­vi­sem­min. Voi­daan­kin sanoa, että par­haim­mil­laan stra­te­gi­sen mark­ki­noin­nin mah­dol­lis­taa kai­ken kat­ta­va ajat­te­lu­ta­pa, joka ohjaa toi­min­taa ole­mal­la mark­ki­noin­nin stra­te­gi­nen ulottuvuus.

Strateginen markkinointisuunnitelma pyrkii täyttämään ainakin nämä tavoitteet:

  • Uusien mark­ki­noin­ti­kei­no­jen luominen
  • Koko­nais­val­tai­ses­ti tehok­kuu­den parantaminen
  • Mark­ki­noin­nin kehi­tys­koh­tei­den tunnistaminen

Tar­vit­set­ko apua mark­ki­noin­nin suun­nit­te­luun tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!

Strateginen markkinointi vai markkinointistrategia?

On tuhat ker­taa vai­keam­paa ymmär­tää stra­te­gis­ta mark­ki­noin­tia, mikä­li ei tie­dä, mitä mark­ki­noin­ti­stra­te­gia tar­koit­taa. Kun ymmär­tää hitusen mark­ki­noin­ti­stra­te­gian mää­ri­tel­mää, voi­daan sel­ven­tää eroa stra­te­gi­seen mark­ki­noin­tiin. Kun syn­tyy vää­ri­nym­mä­ryk­siä näi­den mää­ri­tel­mis­tä, syn­tyy ongel­mia myös yri­tys­ten kil­pai­lu­ky­vys­sä. Stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti on yri­tyk­sel­le mer­kit­tä­vä kil­pai­lue­tu, mikä­li sen mää­ri­tel­mä ymmär­re­tään ja sitä osa­taan hyö­dyn­tää käytännössä.

Mark­ki­noin­nis­sa se näky­väm­pi osa on yleen­sä mark­ki­noin­ti­stra­te­gia. Kun kysy­tään kysy­myk­set mis­sä, mil­loin ja miten yri­tyk­sen tuli­si kil­pail­la, antaa mark­ki­noin­ti­stra­te­gia vas­tauk­set näi­hin kysymyksiin.

Mark­ki­noin­ti­stra­te­gia toteut­taa mark­ki­noin­nil­le ase­te­tut tavoit­teet käytännössä.

Sen sijaan stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti vas­taa enem­män­kin osaa­mis­ta, joka luo yri­tyk­sel­le erot­te­le­van kil­pai­lue­dun, kuin itse mark­ki­noin­nin toi­men­pi­det­tä. Se luo siis erot­te­le­via lii­kei­deoi­ta. Suu­rin osa yri­tyk­sis­tä ryh­tyy kil­pai­luun toi­mi­joi­ta täyn­nä ole­vil­la mark­ki­noil­la sen sijaan, että kehit­täi­si­vät erot­te­le­via lii­kei­deoi­ta. Tar­vi­taan stra­te­gi­sen mark­ki­noin­nin osaa­mis­ta, jot­ta erot­te­le­via lii­kei­deoi­ta voi syntyä.

Phi­lip Kot­ler on mies stra­te­gi­sen mark­ki­noin­nin aja­tuk­sen taka­na. Hänen mukaan­sa stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti kes­kit­tyy arvon löy­tä­mi­seen, sen tuot­ta­mi­seen ja välit­tä­mi­seen asiak­kail­le. Kot­le­rin sano­ja lai­na­ten: “Mar­ke­ting is not the art of fin­ding cle­ver ways to dis­po­se of what you make. It is the art of crea­ting genui­ne cus­to­mer value.” “Mark­ki­noin­ti ei ole vain nok­ke­la kei­no tuot­tei­de­si hävit­tä­mi­sel­le. Se on aidon arvon tuot­ta­mis­ta asiakkaalle.”

Stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti on haas­ta­va, mut­ta tär­keä aihe käsi­tel­tä­väk­si. Yri­tyk­sen on kui­ten­kin tavoi­tel­ta­va vai­keas­ti kopioi­ta­vaa kil­pai­lue­tua, ja sen voi saa­vut­taa tehok­kaas­ti stra­te­gi­sen mark­ki­noin­nin osaamisella.

Millaista on toimiva strateginen markkinointi?

Kuten aikai­sem­min mai­nit­tiin, vaa­tii tulok­sel­li­nen stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti ehdot­to­mas­ti luo­vuut­ta – on mie­tit­tä­vä, mikä ideas­sa on uut­ta ja mil­lai­sel­le asia­kas­ryh­mäl­le idea voi­si olla tar­peel­li­nen. Hyväs­sä lii­kei­deas­sa yhdis­tyy jokin poik­keuk­sel­li­nen ja mie­len­kiin­toi­nen piirre.

Eten­kin kun lii­kei­dea on poik­keuk­sel­li­nen ja inno­va­tii­vi­nen, ei tie­ten­kään takui­ta menes­tyk­ses­tä ole. Kun luot uut­ta, otat ris­ke­jä. Et mark­ki­noi­ja­na tai yrit­tä­jä­nä kui­ten­kaan voi luo­da uut­ta ilman ris­kien ottamista.

Kun stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti­han­ke on vie­ty lop­puun onnis­tu­nees­ti, syn­tyy sii­tä kal­li­sar­vois­ta osaa­mis­ta, joka puhut­te­lee koh­de­ryh­miän­sä. Stra­te­gi­nen mark­ki­noin­ti­mal­li pitää huo­len sii­tä, että tuo­te tai pal­ve­lu on vai­keas­ti kopioi­ta­vis­sa – hyvä­nä esi­merk­ki­nä täs­tä ovat Muu­mit. Se siis tukee yri­tyk­se­si brän­din raken­ta­mis­ta.

Tarvitsetko strategista osaamista? Kubla auttaa!

Kublan digi­mark­ki­noin­ti­tii­mi pitää huo­len sii­tä, että yri­tyk­sel­lä­si on lois­ta­van mark­ki­noin­ti­stra­te­gian lisäk­si tuke­na­si ammat­ti­tai­toi­sia stra­te­gi­sen mark­ki­noin­nin osaa­jia. Ota roh­keas­ti yhteyt­tä ja suun­ni­tel­laan, mit­kä ovat yri­tyk­sel­le­si par­haat mark­ki­noin­nin tavoit­teet ja kuin­ka ne saa­vu­te­taan kustannustehokkaasti!

Ota yhteyt­tä!
Strateginen markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

  • usp
  • USP erot­taa yri­tyk­se­si kilpailijoista
  • USP nousee kes­kus­te­lui­hin, kun teh­dään mark­ki­noin­ti­vies­tin­tää. Vaik­ka­kin se on tär­keä osa mark­ki­noin­tia, USP:sta var­mas­ti puhu­taan… Jat­ka lukemista
  • KPI
  • KPI ja miten sitä käy­te­tään yri­tyk­sen hyödyksi?
  • KPI eli Key Per­for­mance Indica­tor on nimi­tys mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­sel­le. Mit­taa­mis­ta edel­tä­vä työ­vai­he on ylei­sim­min tavoit­tei­den… Jat­ka lukemista
  • Mark­ki­noin­tia tulevaisuudessa
  • Tule­vai­suu­den mark­ki­noin­ti tulee pai­not­tu­maan sisäl­lön­tuo­tan­toon. Sen teke­mi­nen ei ole yksin­ker­tais­ta, mut­ta ymmär­tä­mäl­lä tie­tyt lai­na­lai­suu­det sekin… Jat­ka lukemista

    Tutustu myös palveluihimme! 

    Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

    Tuloksellista tekemistä

    Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

    B2B-yrityksen digimarkkinointi

    Ota yhteyttä

    Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

    • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
    • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
    • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
    • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi