Tapahtumamarkkinointi on tehokas tapa vahvistaa yrityksen tai sen tuotteen brändiä ja tavoittaa kohderyhmä elämyksellisellä ja vuorovaikutteisella tavalla. Mitä tapahtumamarkkinointi on ja miten hyödynnät siinä digimarkkinoinnin keinoja?
Mitä tapahtumamarkkinointi on?
Tapahtumamarkkinointi on markkinointimenetelmä, joka perustuu elämyksellisien tapahtumien järjestämiseen tietylle kohderyhmälle. Tapahtumamarkkinointia on se, että yritys itse järjestää tapahtuman tai osallistuu tapahtumaan kuten esimerkiksi messuille. Yritys voi myös olla mukana tapahtumassa sponsorina. Tapahtuman ei tarvitse välttämättä olla live-ympäristössä tapahtuva. Se voi yhtä hyvin olla järjestetty online-ympäristössä, kuten webinaarit tai nykypäivänä yleistyneet online konsertit.
Tapahtumamarkkinointi ja digi
Kannattaako tapahtumamarkkinointi ja digimarkkinointi yhdistää? Ehdottomasti kannattaa. Tähän on useita syitä. Tapahtumamarkkinoinnille kuten mille tahansa markkinoinnille, asetetaan tavoitteet. Digimarkkinointi tukee näihin tavoitteisiin pääsemistä.
Digikanavien kautta löydät ja tavoitat juuri sen kohderyhmän, jonka haluat tapahtumaasi. Tavoitettuasi heidät sinulla on paljon keinoja motivoida heitä osallistumaan tapahtumaan. Tavoitat luultavasti myös paljon uutta yleisöä. Muun muassa sosiaalisen media kanavat ja mainosbannereilla tehtävä display-mainonta ovat oivia vaihtoehtoja kun haluat kohdentaa mainontaa tehokkaasti digissä.
Digimarkkinointi ei ole pelkästään mukana tapahtumaa ennen. Tapahtuman aikana pystyt digin keinoin viestimään osallistujille tapahtumaan liittyvistä aiheista, esimerkiksi esiintyjistä ja aikataulumuutoksista. Pystyt myös sitouttamaan osallistujia tapahtuman aikana kannustamalla esimerkiksi jakamaan somessa tapahtumaan liityvää kuvamateriaalia tai käyttämään tiettyä hashtagia postauksissa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Vinkit onnistuneeseen tapahtumamarkkinointiin
Seuraavilla vinkeillä pääset alkuun tapahtumamarkkinoinnissa:
- Aseta tapahtumamarkkinoinnille tavoitteet, jotka on johdettu yrityksen liiketoiminnan tavoitteista. Mitä haluat saavuttaa tekemällä tapahtumamarkkinointia? Onko se kenties liidien keruu vai työnanatajamielikuvan vahvistaminen? Tai jotain muuta? Tämä on tärkein vaihe minkä tahansa markkinointitoimenpiteen suunnittelussa.
- Mieti kuka on tapahtuman yleisö. Ketä haluat tapahtumaan osallistuvan? Tämä vaihe on huomattavasti helpompi miettiä, kun tavoitteet on määritelty ensin kuntoon.
- Mieti millä mittareilla tulet mittamaan tavoitteiden toteutumista. Jos tavoittelet uusia liidejä, on loogista mitata uusien liidien määrä joita tapahtuman aikana kerätään.
- Suunnittele tapahtuman sisältö tarkkaan. Mikä kohderyhmää eli yleisöä kiinnostaa ja mitä he arvostavat? Rakenna tapahtuman sisältö tämän pohjalta.
- Muista viestiä ennen tapahtumaa, mutta myös sen aikana ja jälkeen. Ennen tapahtumaa muista aloittaa viestintä tarpeeksi ajoissa, jotta yleisö löytää tapahtuman. Puhutaan useammasta kuukaudesta etukäteen riippuen tapahtuman luonteensa ja kokoluokasta. Tapahtuman aikana varmista, että tieto kulkee niissä kanavissa, missä yleisö aikaansa viettää ja muista, että niitäkin ihmisiä, jotka eivät pääse paikalle, saattaa kiinnostaa tapahtuman sisältö. Hyviä viestintäkanavia yleisesti ovat sosiaalinen media kuten Facebook ja sähköposti. Tapahtuman jälkeen on aina hyvä pyytää palautetta, jotta pystyt kehittämään tapahtumamarkkinointiasi. Muista aina myös kiittää osallistujia ja jaa esimerkiksi kooste verkkosivuillasi niille, jotka eivät pystyneet osallistumaan. Viestintää pystyy helposti myös automatisoimaan erilaisilla työkaluilla, kuten esimerkiksi Hubspotilla.
Mistä lisätietoa?
Me Kublalla olemme usein olleet mukana tekemässä tuloksellista tapahtumamarkkinointia. Jos aiheesta herääkin lisää kysyttävää ja tapahtumamarkkinointi kiinnostaa ole ihmeessä yhteydessä ja jutellaan asiasta lisää!
Ota yhteyttä!