Nettisivut ovat tärkeä investointi yrityksen, tuotteen tai palvelun esittelyyn. Uuden sivuston löytyminen Googlessa voi kuitenkin olla alussa haasteellista, sillä listautuminen Googlen ilmaisiin hakutuloksiin vie aikaa. Tämä artikkeli käsittelee, miten maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa ja Googlessa voi auttaa nopeuttamaan uuden sivuston näkyvyyttä ja tavoittamaan oikean yleisön tehokkaasti.
Nettisivujen tavoitteena on yleensä saada näkyvyyttä yritykselle, tuotteelle tai palvelulle. Sivusto voi olla isokin sijoitus, josta halutaan ilman muuta saada kaikki hyöty irti. Ilman maksettua mainontaa saatava hyöty voi kuitenkin jäädä vajavaiseksi – ja juuri tästä Digiaarghin sisällöntuottaja Johanna Berlin haastatteli meitä yrityksensä blogiin. Tässä Johannan meille ystävällisesti lähettämä artikkeli.
Hakukonenäkyvyydestä haaveileville uuden sivuston näkyvyys voi tuottaa tuskaa, koska tuoreen nettisivun hakukonenäkyvyys voi alussa olla huonoa. Uudella, tyhjästä rakennetulla sivustolla kestää oma aikansa indeksoitua Googlen hakuihin, eikä siinä auta aina edes hyvin tehty SEO-työ.
Vieläkin hankalampi tilanne on, jos sivustolla markkinoidaan tuotetta tai palvelua, jota ei sen uutuuden tai innovatiivisuuden vuoksi osata vielä edes hakea Googlesta. Silloin markkinointia ei voida laskea hakukonenäkyvyyden varaan, vaan ensisijaista on lisätä tietoisuutta, jotta tuotetta tai palvelua ylipäätään osattaisiin hakea hakukoneista.
Loppupeleissä se mitä mainostetaan on tarjonta, ei itse sivusto.
Kun näkyvyydelle halutaan lennokas lähtö, kannattaa panostaa maksettuun mainontaan somessa ja Googlessa.
Uuden sivuston markkinointitoimenpiteet
Sivustolle suositeltavat toimenpiteet riippuvat siitä, mitä ollaan myymässä ja onko sivuston aihe sellainen, että siitä osataan jo hakea tietoa hakukoneista.
Jos nettisivuilla markkinoidaan tuotetta tai palvelua, jota osataan jo hakea hakukoneista esimerkiksi 1000 hakua kuukaudessa, paras näkyvyys saavutetaan yhdistämällä hakukonemainonta jo sisällöntuotantovaiheessa aloitettuun hakukoneoptimointiin.
Jos aihe taas on sellainen, että sitä ei vielä juurikaan haeta Googlesta, usein somemainonta ja outbound-markkinointi ovat parhaita keinoja tietoisuuden ja näkyvyyden nopeaan kasvattamiseen.
Tällainen on hyvä mainos, kun haluat houkutella kävijöitä uudelle sivustolle
Liikenteenohjauskampanjoissa parhaiten toimii yksinkertainen ote. Mainos, joka koostuu yksittäisestä kuvasta, mielenkiintoisesta otsikosta ja selkeästä kuvaustekstistä, toimii liikenteenohjauksessa esimerkiksi videomainosta paremmin.
Mainoksen kuvaustekstistä tulee käydä ilmi, miksi asiakkaan kannattaa klikata itsensä mainoksesta sivustolle. On tärkeää herättää kiinnostus, tunnistaa asiakkaan tarve ja tarjota ratkaisu hänen mieltään painavaan ongelmaan. Parhaiten toimivat mainokset tarjoavat tietyn, erottuvan näkökulman tai luovat lukijassa kiireen tai eksklusiivisuuden tunnun, joka motivoi tarttumaan mainokseen heti.
Lyhyt kampanja vai jatkuva mainostus?
Riittääkö sivuston näkyvyyden kasvattamiseen lyhyt kampanja vai vaatiiko näkyvyys jatkuvaa mainostamista?
Mainostamisen suositeltu kesto riippuu siitä, mitä mainostetaan ja mikä on mainostamisen tavoite.
Yleisesti ottaen lyhyelläkin mainoskampanjalla voi saada tuloksia, mutta ne sopivat parhaiten tiettyyn ajankohtaan liittyvien sesonkituotteiden markkinointiin, tuotekohtaisiin kampanjaspurtteihin sekä kokeiluihin, joissa halutaan testata esimerkiksi useamman eri tuotteen kiinnostavuutta.
Brändimarkkinoinnissa, jota myös uuden verkkosivuston markkinointi on, toimii parhaiten pitkäkestoinen mainostaminen. Uuden brändin lanseeraaminen tai esimerkiksi vakiintuneen yrityksen nimenvaihdos vaatii tukevaa tunnettuuskampanjaa ja sen seuraamista, miten uusi nimi alkaa nousta esiin Googlessa.
Parhaat tulokset Google Adsista ja somemainonnasta saadaan muutenkin silloin, kun markkinointiin ei suhtauduta kampanjana tai spurttina vaan pitkäjänteisenä tekemisenä.
Mainonnan tulokset voivat näkyä viiveellä, esimerkiksi puolen vuoden tai vuodenkin päästä siitä, kun ihminen törmää ensimmäiseen mainokseen. Kuluttajien luottamus yritykseen ei synny ihan hetkessä. Parhaiten mainokset toimivat, kun ihminen altistuu niille pidemmän aikaa ja sama yritys tulee vastaan uudestaan ja uudestaan eri kanavissa.
Haluatko näkyvyyttä uudelle sivustollesi?
Kublalla uuden sivuston näkyvyyden kasvattaminen lähtee aina tämänhetkisen näkyvyyden ja mahdollisten toimenpiteiden kartoittamisesta. Ota yhteyttä!
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Lataa itsellesi Kublan markkinoinnin vuosisuunnitelman pohja ja nopeuta työtäsi!