Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta.
”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla yrityksen päättäjälle ”turhia” ja niiden käyttö aiheuttaa vieraantumista digitaalisen markkinoinnin todellisista mahdollisuuksista. Tarkoitukseni on avata digitaalista markkinointia ymmärrettävin termein sillä tasolla, jolla yritysten olisi helpompi ymmärtää sitä ja tehdä päätöksiä yrityksensä sähköisen markkinoinnin panostuksista.
Käsittelen tässä kirjoituksessa asiaa ja pyrin avaamaan markkinoinnin erilaisia vaihtoehtoja ja auttamaan yrittäjiä valitsemaan itselleen sopivimmat kanavat yrityksensä digitaaliseen markkinointiin.
Ensin hieman markkinoinnin ”historiaa” - tässä tapauksessa vain noin vuosikymmenen takaa, jolloin digitaalisia kanavia oli valittavana huomattavasti vähemmän eivätkä kuluttajat ja b2b-päättäjät käyttäneet vielä esimerkiksi sosiaalisen median kanavia. Markkinoinnin kanavista oli huomattavasti helpompi valita yritykselle sopivimmat tavat tukea myyntiä markkinoinnin panostuksilla.
Viime vuosikymmenen aikana “perinteisen markkinoinnin” rinnalle on kuitenkin tullut runsaasti uusia digitaalisia vaihtoehtoja. Asiakkaat ovat ottaneet käyttöön uusia laitteita ja digitaalisia kanavia ja sinäkin luet tätä kirjoitusta tietokoneelta, matkapuhelimelta tai tablet-tietokoneelta. En kuitenkaan tiedä luetko tätä tekstiä kotisivuillamme, Facebookissa, LinkedInissa tai jollain toisella sivustolla, jonne tämä kirjoitus on lisätty. Eli päätelaitteet ja kanavat ovat monipuolistuneet verrattuna kymmenisen vuotta sitten tarjolla olleisiin vaihtoehtoihin.
Pyydä apua Kublalta!Aiemmin panostukset esimerkiksi messuihin piti suunnitella jo paljon tapahtumaa aiemmin, koska messuihin valmistautuminen vei rutkasti aikaa ja myös panostus liikkui yleensä kymmenissä tuhansissa. Messuista saatavaa panostusta ei voitu mitata tarkasti. Panostukset oli tehtävä etupainotteisesti ja merkittävä osa yrityksen markkinointiin allokoidusta budjetista oli sidottava tähän ponnistukseen. Oli vain toivottava messujen johtavan lisääntyneeseen myyntiin tai tunnettuuden kasvuun, tai että potentiaaliset asiakkaat tulisivat moikkaamaan osastolle.
Sähköisen mainonta on kasvanut loistavaksi vaihtoehdoksi perinteiselle yrityksen markkinoinnille. Käyttämällä digitaalisen markkinoinnin keinoja voimme valita panostukset kuukausittain, eikä markkinointibudjetin suurinta osaa tarvitse enää tarvitse sitoa yksittäiseen tapahtumaan. Nykypäivänä markkinoinnin voi aloittaa pienellä panostuksella juuri haluttuna hetkenä, riippumatta siitä milloin esimerkiksi printti-julkaisu on tulossa tai milloin messut järjestetään.
Näin ollen yrityksen markkinointiin sijoitettavan pääoman määrä on yrittäjän itsensä päätettävissä ja markkinoinnin voi aloittaa välittömästi silloin kun se nähdään tarpeelliseksi. Yrityksen markkinointi voi olla kustannustehokasta, eikä ole välttämätöntä maksaa tuhansia euroja pelkästä messuosastosta - puhumattakaan muista tapahtumaan liittyvistä kuluista. Esimerkiksi corona-pandemia on aiheuttanut useille yrityksille vakavia myynnillisiä ja tuotannollisia ongelmia. Sähköisellä markkinoinnilla ei voi ratkaista kaikkea, mutta potentiaalisia asiakkaita voi hyvinkin ajaa sivustolle siitä päivästä lähtien, kun yritys haluaa aloittaa markkinoinnin sähköisissä kanavissa.
Yhteenvetona voisi todeta, että Internet-markkinoinnin panostukset ovat monesti “perinteiseen markkinointiin” verrattuna pienemmät ja helpommin hallittavissa
Vaihtoehdot lisääntyvät jatkuvasti ja yrityksen on hyvin vaikea valita oikeat tavat hyötyä uusista sähköisen markkinoinnin kanavista.
Näitä kanavia ovat muun muassa:
Jokaiselle yritykselle on omat kanavansa ja testaamalla esimerkiksi näistä suosituimpia saat selville ovatko kyseiset kanavat kannattavia juuri teidän yrityksellenne. Suosituimpia ovat yleisimmin Google-mainonta ja some-mainonta. Kolmantena mainitsisin ehkä display mainonnan kotisivuillanne jo kerran käyneille asiakkaille.
Oikean kanavan valinta yrityksesi sähköiseen mainontaan on laajempi aihe käsiteltäväksi, mutta pyrin kuitenkin avaamaan hieman periaatteita sähköisestä mainonnasta.
Google-mainonnalla tavoitat ihmiset, jotka jo etsivät yrityksesi palveluita tai toimialanne palveluita yleisesti. Eli tässä kanavassa asiakkailla on jo tarve, ja palveluita etsitään aktiivisesti. Ennen Googlea palveluntarjoajan valintaa tehtiin keltaisilla sivuilla ja omien verkostojen kautta, tai sitten esimerkiksi alan messuilla, joilla on edelleen tärkeä rooli yrityksen markkinoinnissa (ehkä en enää kuitenkaan suosittelisi etsimään tietoa keltaisilta sivuilta).
Some-mainonnalla tavoitat asiakkaasi, vaikka he eivät etsi vielä palveluitasi. Somessa voidaan etsiä vain yrityksen nimellä, kuten ”Kubla Oy”, tai henkilön nimellä, kuten ”Kalle Santalahti”. Eli voit päättää asiakasryhmäsi ja alkaa heti mainostamaan maksetulla mainonnalla esimerkiksi Facebookissa, tai LinkedInissa ja tulet tavoittamaan asiakkaasi saman kuukauden aikana.
Yrityksen markkinointi on helpointa aloittaa maailman suurimmassa hakukoneessa Googlessa tai sitten maailman suurimmissa some-kanavissa, kuten Facebookissa tai LinkedInissa, koska asiakkaasi ovat jo näissä kanavissa. Mikäli sinulla herää kysymyksiä muista sähköisen mainonnan vaihtoehdoista, laita meille viestiä ja kerromme mieluusti muitakin vaihtoehtoja mikäli ne mietityttävät (esimerkiksi sähköpostimainonta, yrityksesi kotisivujen hakukoneoptimointi tai vaikkapa videotuotanto).
Sisällön tuottaminen on aina ollut tärkeää, ja sisältöä on tehty esimerkiksi jokaiseen yrityksesi tarjoukseen jo paljon ennen kuin sähköiset kanavat tulivat vaihtoehdoksi mainontaan. Markkinoinnin uudet vaihtoehdot eivät siis vaadi välttämättä aktiivisempaa sisällöntuotantoa, mutta kanava on vaihtunut paperisesta esitteestä internet-markkinoinnin tapoihin.
Yrityksesi sisältö on aina ollut tärkeää ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin. Sisältöjen tuottaminen ei kuitenkaan ole se ensimmäinen asia, jota olisi mietittävä internet-markkinoinnin aloittamisessa. Suosittelen kiinnittämään huomiota kanavan ja mahdollisesti kumppanin valintaan. Sisältöä yrityksellä riittää entuudestaankin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Myynnissä ja markkinoinnissa on hyvä muistaa asioiden tärkeysjärjestys.
Oletetaan kyseessä olevan yrityksen, jolla on jo olemassa kotisivut. Tämän jälkeen:
Yrityksen kotisivu on toki tärkeässä roolissa, mutta sitä on helpompi kehittää saatujen tulosten pohjalta. Useimmissa tapauksissa ensimmäinen kehitettävä asia yrityksen markkinoinnissa on kuitenkin potentiaalisten asiakkaiden löytäminen internet-markkinoinnin keinoin. Mikäli yrityksesi kotisivuilla käy vain muutama asiakas viikossa, niin et voi saada liiaksi tilauksiakaan.
Kun olet tilanteessa, jossa tiedät yrityksesi markkinoinnin tavoittavan jo ”tarpeeksi” asiakkaita, niin on hyvä miettiä myös sivuston kehittämistä. Tämän lisäksi on hyvä tarkastella mihin asiakas sivustollasi ohjataan internet-mainonnasta ja mikä asiakkaita yrityksesi sivustolla kiinnostaa.
Kun tiedät yrityksesi kotisivuille tulevan oikeita potentiaalisia asiakkaita on aika miettiä miten asiakasta kannustetaan ottamaan yhteyttä
Potentiaalisten asiakkaiden ohjaamiseen yrityksesi kotisivuille on useita tapoja. Yksi tärkeimmistä sivustosi tehokkuudesta kertova asia on mittari, joka kertoo kuinka nopeasti potentiaaliset asiakkaat poistuvat sivustoltasi. Mittauksista on kuitenkin vaikeaa vetää luotettavia johtopäätöksiä, mikäli sivustollasi ei vielä vieraile useita satoja kävijöitä viikossa.
Onneksi tämä asia on nopeasti korjattavissa esimerkiksi mainostamalla Googlessa yrityksesi palveluita. Kuten kirjoituksessani aiemmin mainitsin, Googlessa tehdään hakuja oikeaan tarpeeseen ja myös sinun asiakkaasi etsivät sieltä tietoa tälläkin hetkellä. Myös sosiaalisen median mainonnalla voidaan ohjata potentiaalisia asiakkaita hyvinkin nopeasti sivuillesi. Näin saat taas lisää tietoa sivustosi kehittämiseen ja mikä yrityksesi kotisivuilla oleva sisältö kiinnostaa potentiaalisia asiakkaitasi.
Lisäksi on hyvä muistaa tarjota asiakkaalle useita tapoja ottaa yhteyttä myyjiisi. Tärkeimpiä tapoja yhteydenottoon ovat yleisimmin puhelinsoitot, sähköpostin lähettäminen ja yhteydenottolomakkeen lähettäminen. Näitä kaikkia voidaan mitata hyvin tarkasti. Googlen analytiikasta ja voit tarkastella yhteydenottojen määrää jopa päivätasolla. Voit myös tarkastella mistä internet-mainonnan kanavasta yhteydenotot tulevat.
Näet selkeästi tuleeko yhteyttä ottavat asiakkaat yleisimmin Google-mainonnasta, Facebook-mainonnasta, LinkedIn-mainonnasta, vai kenties Googlesta ilman maksettua mainontaa. Mikäli asiakkaat tulevat sivuillesi ilman Googlen maksettua mainontaa, niin yrityksesi on jo erittäin hyvässä lähtötilanteessa. Tämäkin asia on hyvin helposti tarkistettavissa Googlen Analytics-työkalusta, vaikka jo tänään.
Useilla yrityksillä markkinoinnin panostukset tehdään niin sanotusti kertaluontoisina ja vuosittaista markkinoinnin budjettia säädetään matkan varrella. Suosittelisin kuitenkin miettimään yrityksesi internet-mainonnan budjetin esimerkiksi puoleksi vuodeksi, tai vähintään neljäksi kuukaudeksi.
Mittaamalla tuloksia jatkuvasti ja läpikäymällä internet-markkinoinnin tarkkoja kuukausittasia raportteja löydät varmasti yrityksellesi sopivimmat internet-markkinoinnin menetelmät.
Edellä mainituista syistä on tärkeää tuoda ensin merkittävästi potentiaalisia asiakkaita yrityksesi sivustolle ja tutkia tämän jälkeen sähköisen markkinoinnin tuottavuutta. Esimerkiksi Googlessa mainostamisen tuomia tuloksia voidaan mitata ja optimoida viikoittain saatujen tulosten pohjalta. Kuukauden, tai edes kahden kuukauden tulokset eivät kuitenkaan anna mainostajalle tarpeeksi tilastotietoa tärkeimpien korjattavien seikkojen löytämiseen, riippumatta siitä tekeekö yrityksesi internet-mainontaa itse vai valitsetko avuksesi ulkoisen toimijan.
Markkinoinnin eri osa-alueiden ulkoistaminen on tehokas ratkaisu silloin, kun erilaiset markkinointitoimenpiteet aiheuttavat päänvaivaa eikä yrityksesi resurssit sekä osaaminen riitä niihin. Markkinoinnista ei myöskään saada kaikkia tehoja irti, mikäli erilaiset markkinoinnin työkalut ovat yritykselle tuntemattomia tai niitä ei ole ollenkaan käytössä. Lue blogistamme lisää yrityksen markkinoinnin ulkoistamisesta.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.