Amazonin perustaja Jeff Bezos kertoi kuulentopuheessaan, kuinka häneltä kysytään usein seuraavaa: mikä tulee muuttumaan seuraavan 10 vuoden aikana? Hän kuitenkin toivoi, että häneltä kysyttäisiin pohjimmaltaan hyvin erilainen kysymys: Mikä ei tule muuttumaan?
Edellinen on illalliskeskustelun aihe, jälkimmäisen päälle rakennetaan yrityksiä.
Digitaalisessa markkinoinnissa keskitytään usein kohkaamaan asioista, jotka ovat murroksessa. Muutama vuosi sitten asiakkaat siirtyivät käyttämään mobiilia pöytäkoneiden sijasta, parisen vuotta sitten video korvasi kuvan tärkeimpänä mediana ja nyt Instagram stories on syrjäyttänyt Snapchatin mobiilivideon jakelukanavana.
Nämä ovat tärkeitä huomioita suunniteltaessa kampanjoita. Mutta murentuvan perustan päälle ei voi rakentaa yrityksen liiketoimintaa.
Mitkä asiat siis pysyvät samoina seuraavien 10 vuoden aikana?
- Markkinointi on välttämätön keino kertoa asiakkaille yrityksen tuotteista ja palveluista. Se, onko se perinteistä markkinointia vai digi-etuliitteellä höystettyä, on yksityiskohta, jonka markkinoinnista vastaava sivuuttaa keskittymällä asiakkaan ostopolkuun. Asiakkaat eivät välitä, kohtaavatko he yrityksen digin kautta vai perinteistä reittiä. Tärkeintä on, että brändi kohtaa asiakkaan ja saa aikaan toimintaa.
- Menestyvimmät yritykset osaavat kertoa tuotteistaan asiakkaisiin vetoavilla keinoilla. Se, tapahtuuko se tarinallistetun somevideon keinoin vai perinteisellä lehden etusivumainoksella, on markkinointipäättäjän valinta. Kunhan markkinointipäättäjä muistaa seuraavan karun totuuden: Se, vetoaako yrityksen viesti ostajaan, on lompakon haltijan valinta.
- Yritys, joka tekee juuri heiltä ostamisen helpoimmaksi, voittaa. Välillä se toteutetaan tekemällä helppokäyttöinen verkkosaitti, välillä muokkaamalla liiketila muuttuneita tarpeita vastaavaksi. Tiedätkö sinä, mitkä seikat vaikeuttavat asiakkaidesi ostamista?
- Asiakkaitaan parhaiten ymmärtävät yritykset pärjäävät kilpailijoitaan paremmin. Ymmärrystä voi hakea verkkoanalytiikasta mutta tämä on vain yksi reitti. Globaalin yrityksen valtavat datavarannot ja AI-pohjaiset business intelligence -ratkaisut eivät vielä tarkoita, että korttelikaupan pitäjä jäisi alakynteen. Häviölle jäädään siinä vaiheessa, kun unohdetaan yksinkertainen liiketoimintatiedon keruun ja prosessoinnin metodi: asiakkaan kanssa keskustelu.
Haluatko jutella kanssamme lisää, kuinka voisimme auttaa sinua joko somemarkkinoinnissa tai Google-markkinoinnissa? Menemme toki digikärki edellä mutta markkinoinnin peruspilareita unohtamatta.
Ota yhteyttä!