Hyvän mainoksen ominaisuudet ovat luultavasti jokaisen mainostajan mielestä asiakkaiden määrän kasvaminen ja kauppojen lisääntyminen. Aina mainoksesta ei tule suoranaisia kauppoja ainakaan välittömästi ja silloin on hyvä pysähtyä miettimään mitkä todella ovat hyvän mainoksen ominaisuudet.
Digitaalisella mainonnalla saat lisää tunnettuutta ja kauppoja jatkuvalla kehittämisellä, mutta saatat myös heikentää yrityksesi brändiä vääränlaisella viestillä. Esimerkiksi väärän kohderyhmän jatkuva tavoittelu tuotteella joka ei heitä kiinnosta ja johon heillä ei esimerkiksi ole varaa voi kääntyä brändiäsi vastaan. Mieti siis aina tarkasti mitkä voisivat olla yrityksesi hyvän mainoksen ominaisuudet.
Hyvä mainos jää mieleen ja ehkä muistat itsekin joitain mainoksia? Ehkä Gigantin mainos? Ehkä DNA:n mainos? Tuleeko mahdollisesti Lidlin mainos mieleen? Jos ei tule mieleen mitään, netti on täynnä maailmalla menestyneiden mainoksien analysointia. Hyvän mainoksen ominaisuudet ovat toki hieman erilaisia miljoonien budjetilla mutta ehkä näistäkin muistamistamme mainoksista voi oppia jotain.
Näemme keskimäärin yli 50 mainosta päivässä ja mainosten joukosta on hyvin vaikea erottua ellei mainos ole joko todella erottuva ja kekseliäs tai sitten vaihtoehtoisesti todella tarkasti kohdistettu ja perusominaisuuksiltaan hyvin laadittu. Suosittelemme näistä tarkasti kohdistettua ja perusrakenteeltaan oikein rakennettua mainosta.
Hyvä mainos voi rakentua useista tekijöistä, joten täydellisyyden tavoittelun sijaan mainoksen kohdistukseen ja perusrakenteeseen on paljon helpompi paneutua ja näin varmistaa että mainoksesi tulee kiinnittämään asiakkaan huomion positiivisella tavalla. Mainoksen ei siis tarvitse olla tajunnan räjäyttävä vaan tulokselliseen mainontaan riittää hyvä kohdistaminen sekä oikea rakenne.
Kohdistamista varten on hyvä miettiä kertaalleen yrityksesi kohderyhmä ja asiakassegmentti ja tämän jälkeen toteuttaa kohdistaminen näillä ominaisuuksilla. Jokainen yritys tuntee oman asiakkaansa ja näitä samoja ominaisuuksia voidaan käyttää myös digitaalisen mainonnan kohdistamiseen.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Hyvän mainoksen perusominaisuudet voidaan jakaa neljään pääkohtaan joita voidaan käyttää lähes kaikessa mainonnassa digitaalisissa kanavissa.
Suuri etu asiakkaalle on yleensä paras tapa kiinnittää huomiota koska asiakas on kiinnostunut vain hänen itsensä saamista eduista
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja useat asiakkaat jättävät jopa otsikot lukematta ja selailevat vain kuvia esimerkiksi Facebookissa
Kerro ytimekkäästi viestisi asiakkaalle kertoen asiakkaan eduista lähtien miksi juuri sinun yrityksesi tuote tai palvelu sopii hänelle
Ilman suoraa kehotetta asiakas ei yksinkertaisesti muista ottaa yhteyttä yritykseesi vaikka asia olisi ajankohtainen ja tämä on käynyt myös Kublan tiimin tekemissä sadoissa A/B testeissä ilmi.
Huomion kiinnittäminen tapahtuu ensimmäisessä vaiheessa kuvan lisäksi otsikossa. Mieti siis tarkasti mikä olisi sinun hyvän mainoksen otsikko joka varmasti kiinnittää asiakkaasi huomion ja herättää kiinnostuksen. Lopulta kiinnostunut asiakas luultavasti lukee mainoksesi loppuun asti mikäli hän on oikeaa kohderyhmää. Ilman hyvää ja huomion kiinnittävää otsikkoa on vaikea houkutella asiakas lukemaan mainoksesi tai kuuntelemaan viestisi.
Hyvän mainoksen ominaisuudet otsikon osalta voidaan jaotella esimerkiksi näin:
Hyvän mainoksen ominaisuudet ovat mainoksia päivittäin tekevälle asiantuntijalle täysin selviä ja niin tulee ollakin tuhansien mainosten tuottamisen jälkeen.
Mikäli teet mainoksia ensimmäistä kertaa tai teet mainoksia vain toisinaan ilman jatkuvaa rutiinia niin mainoksen tekeminen voi viedä turhaan aikaa ja mikä pahinta niin voit menettää rahasi toimimattomaan mainokseen.
Kysy rohkeasti lisää mikäli haluat päästä nopeasti eteenpäin! Muussa tapauksessa hyviä mainoksia!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.