Miten mainostaa blogia kun se on laadittu? Blogin mainostaminen on äärimmäisen tärkeässä roolissa koska suurin kulu yleensä on blogin laatiminen. Mikäli siis olet laatinut jo blogin tai jopa useampia blogeja niin näitä voidaan hyvinkin mainostaa myöhemminkin. On siis harvoja aiheita joissa blogin mainostaminen ja ajankohtaisuus on vain päivistä, viikoista, tai kuukausista kiinni. Sisältö on siis yleensä relevanttia ajankohdasta riippumatta mutta vain sinä tiedät teidän yrityksen sisällön ajankohtaisuudesta. Miten siis mainostaa blogia parhaalle yleisölle käsitellään alempana.
Blogi on yleensä kirjoitus yrityksen kotisivuilla jossa käsitellään jotain aihetta laajemmin. Kyseessä voi olla yrityksen oman edun tavoittelu ja tuotteensa kehuminen mutta toimivampaa on yleensä täysin puolueeton halutun aiheen tarkastelu. Voidaan esimerkiksi kirjoittaa blogi homeen haitoista asunnossa asuville ja tässä yhteydessä ei tarvitse edes korostaa yrityksen palveluita mikäli yritys tarjoaa homehaitoista eroon pääsemistä. Asiakas kyllä ymmärtää itse että on aiheellista ratkaista ongelma mikäli se oikein avataan blogissa.
Miten mainostaa blogia joka on jo kirjoitettu? Blogin mainostaminen voidaan tehdä riippumatta ajankohdasta ja blogia kannattaa mainostaa siksi että blogin kirjoittamiseen kuluu rahaa (tai työntekijän aikaa joka myös on rahaa) keskimäärin noin 150 euroa. Mikäli käytät 150 euroa sisällön tuottamiseen ja mittaat Google Analyticsista kuinka moni on sisältöäsi lukenut niin voi yllättyä. Useimmin sisältöä on lukenu 3-7 yrityksen omaa henkilöstöä ja ulkoisia tahoja noin 2-4 henkilöä. Voit kuitenkin tavoittaa jopa 30 eurolla noin 3000 potentiaalisinta henkilöä blogillasi ja saada heistä siirtymään lukemaan blogiasi jopa 300 henkilöä. Eli voit saada 150 eurolla noin 4 potentiaalista asiakasta lukemaan sisältösi tai vaihtoehtoisesti 180 eurolla (sisältö 150€ ja mainostus 30€) 304 henkilöä lukemaan yrityksesi tuottaman sisällön. Kumpi olisi mielestäsi järkevämpää?
Mitkä ovat mainonnan keinot digimarkkinoinnissa kun mainostetaan blogia? Tässä on tuhannen taalan kysymys mutta onneksi vastaus on myös melko yksinkertainen ja jaamme sen mieluusti kaikille asiasta kiinnostuneille. Niin tässä kirjoituksessa kuin muutenkin videoissamme ja sisällössämme avoimesti. Digimarkkinoinnin salat kuuluvat kaikille vaikka aihe voi alussa kuulostaakin kryptiseltä.
Yllä olevat mainoskanavat ovat Kublan asiantuntijatiimin näkemyksen ja kokemuksen mukaan tärkeysjärjestyksessä. Mikäli yrityksesi toimii B2B-kentässä niin voi hyvinkin olla järkevintä valita ensimmäisenä vaihtoehtona LinkedIn-mainonta blogisi levittämiseksi. Miten mainostaa blogia B2C-kentässä? Silloin Kublan asiantuntijatiimin suositus on panostaa ensimmäisenä vaihtoehtona Facebookiin ja Instagramiin koska asiakasta kiinnostavat sisällöt leviävät edullisesti ja tehokkaasti näissä kanavissa.
Muistathan silti kirjoittaa blogisi asiakkaan etuja ajavasti - asiakastasi kiinnostaa ainoastaan oma etunsa. Aivan kuin meitä muitakin kiinnostaa uutta hankintaa tehdessämme. Toki arvostamme suomalaisuutta ja kotimaisuutta ja sitä kannattaakin nostaa esille kaikissa sisällöissä joita yrityksesi tuottaa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Blogin mainostamisen tuloksia kannattaa mitata tarkasti koska ilman mittaamista et voi tietää mikä mainonnan kanavistasi toimii parhaimmin vai tulevatko asiakkaasi esimerkiksi orgaanisesta hausta täysin. Voit käyttää tulosten mittaamisessa esimerkiksi maksullista ohjelmistosta Swydoa tai sitten ilmaista Googlen tarjoamaa Data Studiota. Näin saat tarkasti selville mainonnan tuottamat tulokset. Muista että mikäli mainontasi ei tuota tulosta niin kyse ei välttämättä ole kanavasta vaan mainonnan tekijästä. Onko mainonnan tekijä toteuttanut satoja kampanjoita tuloksellisesti kyseiseen kanavaan? Mikäli on toteuttanut ja voi osoittaa sen niin sitten on hyvä vaihtaa kanavaa. Muussa tapauksessa on myös hyvä ostaa mainontaa toiselta taholta tai hankkia tukea inhouse tekemiseenne.
Blogin mainostamiseen on kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja ja yllä mainittuna yleisimmät ja tehokkaimmat vaihtoehdot mainonnan toteuttamiseen blogeja mainostaessa. Mikäli haluat blogisi tavoittavan potentiaalisimman yleisösi riippumatta kirjoitusajankohdasta niin kysy Kublan asiantuntijatiimiltä vinkkejä ja täytä oheinen yhteystietolomake niin laitetaan ovipumppu laulamaan yhdessä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.