Onko aika kortilla? Taatusti on. Milloin viimeksi olet nauttinut pitkästä illanvietosta ystävien kanssa, tai saanut viettää lomaa ilman huolta yrityksen markkinoinnista? Etenkin pienyrittäjien usein on hankala saada tärkeitä markkinointitoimenpiteitä pois ajatuksista – ne tuntuvat junnaavan siellä aamusta iltaan. Markkinointia helpottavat järjestelmät tuovat jeesiä hektiseen arkeen: yksi sellainen järjestelmä tunnetaan nimellä markkinoinnin automaatio. Markkinoinnin automaatio mahdollistaa rutiininomaisten markkinointiprosessien automatisaation sekä liian työläiden markkinointitoimenpiteiden tehokkaan hyödyntämisen.
Markkinoinnin automaatio säästää työtunteja: se yhdistää yhden järjestelmän alle useita tärkeitä työkaluja sosiaalisen median markkinoinnista sähköpostimarkkinointiin, sekä verkkosivujen analysointiin. Markkinoinnin automaatio voi toimia käytännössä esimerkiksi siten, että se personoi viestien sisältöä ja profiloi asiakkaita verkkosivuilla tehtyjen toimintojen pohjalta. Markkinoinnin automaatio automatisoi markkinoinnin prosesseja niin, ettei oikean työntekijän työpanosta tarvita säännöllisesti toistuvissa markkinointitoimenpiteissä. Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen yhden tai useamman järjestelmän, kuten esimerkiksi HubSpotin tai Marketon.
Markkinoinnin automaatio voi siis olla vaikkapa muun markkinoinnin tueksi rakennettu sähköpostiautomaatio. Sähköposti markkinointiväylänä on edelleen oikein käytettynä jäätävän tehokas tapa tehdä markkinointia – sähköpostimarkkinointi voi tehdä esimerkiksi pienen verkkokaupan Facebook-mainonnasta kustannustehokkaampaa. Voidaan sanoa, että jopa 73 % liideistä tulee sähköpostimarkkinoinnin kautta.
Markkinoinnin automaation käyttöönoton myötä verkkoliikenne kasvaa, uusien potentiaalisten liidien määrä nousee ja myyntikäyrät lähtevät kasvuun. Kubla on tehnyt työn puolestasi ja listannut alle muutamia syitä sille, miksi markkinoinnin automaatio kannattaa ottaa käyttöön. Vaikka markkinoinnin automaatio ei vielä ole täysin vakiinnuttanut paikkaansa Suomen pienessä markkinointimaailmassa, tulee se sen varmasti tulevaisuudessa tekemään.
Ostopäätös harvoin syntyy vain sillä, että latelet potentiaaliselle asiakkaalle hyödyt ja sanot osta. Suurin osa vaatii pitkäjänteisempää houkuttelemista ja ostoajatukselle lämmittelyä – vain noin prosentti kaikesta myynnistä saadaan aikaan yhdestä myyntipuheesta. Markkinoinnin automaatio keskittyy lämmittelemään tätä muuta joukkoa.
Markkinoinnin automaatio lisää myynnin tuottavuutta yli 14 %. Tämä on mahdollista automaatiojärjestelmän sekä CRM-järjestelmän integroimisella keskenään – kunkin asiakkaan matkaa on mahdollista seurata ostopäätökseen saakka, ja tarvittaessa tätä matkaa voi hieman vauhdittaa markkinoinnin automaation avulla. Markkinoinnin automaatio tukee asiakasta ostopolkunsa tärkeimmissä pisteissä, jolloin viestit tuntuvat henkilökohtaisilta ja merkityksellisiltä.
Tämä väliotsikko on musiikkia jokaisen yrityksen korville – markkinoinnin automaatio säästää aikaa, antaa vastinetta rahoille ja vähentää markkinointikustannuksia 12,2 %. Aikapula on tuttu juttu kaikenlaisille yrittäjille ja kaiken kokoisille yrityksille, johon markkinoinnin automaatio tuo helpotusta. Markkinoinnin automaatio pystyy leikkaamaan kustannuksia yksinkertaisesti siksi, että automaation käyttöönoton myötä resursseja vapautuu ja oikean työntekijän ei tarvitse käyttää työaikaansa rutiininomaisiin toimenpiteisiin, vaan työntekijä voi keskittyä luomaan tuloksia tuovaa, kiinnostavaa sisältöä.
Kuulostaa aika lupaavalta, eikö? Kaikki haluavat saada asiakkaansa sitoutumaan. Markkinoinnin automaatio perustaa viestinsä asiakkaan omaan käyttäytymiseen ja siihen, missä kohtaa juuri kyseinen henkilö on ostopolullaan. Nämä viestit tuntuvat asiakkaista merkittäviltä ja se lisää heidän sitoutumistaan. Ketään ei kiinnosta ympäripyöreä lätinä, josta huokuu se, että viesti on lähetetty sadalle muullekin. Henkilökohtainen viesti osuu ja uppoaa! Markkinoinnin automaatio voi saada aikaan myös satoja prosentteja aiempaa korkeamman klikkausprosentin. Oikeanlainen viesti oikealle henkilölle ja vielä oikeaan aikaan lisää takuuvarmasti sitoutumista, kokeile vaikka.
Markkinoinnin automaatio voi tuoda huikeita tuloksia, mutta toimiakseen se vaatii tuloshakuista suunnittelua sekä toteutusta. Tuloksia on myös seurattava ja toteutusta tarpeen mukaan huollettava – kyseessä on investointi, jota ei voi jättää oman onnensa nojaan. Ilman seurantaa pyörivä automaatio voi lähettää asiakkaille vanhentuneita viestejä tai tuoda vääränlaisia liidejä.
Markkinoinnin automaatio kannattaakin jättää ammattilaisen käsiin, jotta se todella säästää aikaa ja tuo vastinetta rahoille. Kubla pitää huolen markkinoinnin automaation toimivuudesta, ota yhteyttä tiimiin jo tänään!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.