Mainoskuva vie suurimman osan huomiosta kun näet mainoksen, mutta mitä ratkaisevia tekijöitä oli ennen kuin mainoskuva kohdistettiin juuri sinulle? Joku päätti kenelle mainos kohdistetaan ja kuinka monelle mainosta tullaan näyttämään. Mainoskuva on tärkeässä roolissa mainonnassa kunhan ensin on mietitty kohderyhmä ja volyymi eli kuinka monelle mainontaa tullaan näyttämään. Tämän jälkeen mainoskuva on tärkein tekijä mikäli haluat saada yrityksellesi tulosta digitaalisella markkinoinnilla.
Mainoskuva on ratkaisevassa roolissa mainonnassa. Jopa muutamat pienet erot esimerkiksi kuvan värimaailmassa voivat tuoda jopa yli 50% eron mainoksen toimivuuteen. Mikäli et siis muuta mitään muuta kuin mainoksen värimaailmaa eli niin sanottua “filtteriä” niin voit saada jopa puolet parempaa tulosta mainoksellasi. Miksi näin on? Ihmisen silmä erottaa mainoskuvassa tietyt värit huomattavasti paremmin ja värien valinnalla on tästä syystä huomattava vaikutus muun muassa mainosten toimivuuteen.
Älä huoli. Kuten edellä on mainittu, valitsemalla oikean kohderyhmän ja volyymin eli mainoksen näyttökertojen määrän tulet saamaan tulosta mainonnallasi riippumatta siitä minkä mainoskuvan olet valinnut.
Mainoskuva on hyvä linkittää kohderyhmään. Ajatellaan että myyt esimerkiksi maalämpöpumppuja ja kohderyhmäsi on perheellinen omakotitalossa asuva mies tai nainen. Mikäli näytät mainosta jatkuvasti ilman ikäjakaumaa ja ilman maantieteellistä sijaintia niin kerrostaloalueella asuva mies tai nainen voi kyllästyä nopeastikin mainokseesi. He eivät voi hankkia kerrostaloon maalämpöpumppua ja näin ollen sekä mainosrahasi menevät hukkaan ja lisäksi mainoksen nähneet henkilöt voivat jopa alkaa vierastamaan yritystäsi, koska mainontasi ei yksinkertaisesti kiinnosta heitä. On siis hyvinkin mahdollista, että mainoskuva ja yrityksesi mainonta voi kääntyä suoranaisesti yritystäsi vastaan mikäli et hoida mainoskuvan ja kohderyhmän yhdistelmää oikein. Varo siis väärälle kohderyhmälle mainoksen näyttämistä ja näytä esimerkiksi perheelliselle mainoskuvassasi lasten kuvia ja vastaavasti opiskelijoille nuorten henkilöiden kuvia. Näin saat yleisesti paremman tuloksen mainonnallasi. Vastaavasti näytä eläkeläisille iäkkäiden henkilöiden mainoskuvaa jolloin saat paremman tuloksen myös tästä kohderyhmässä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mainoskuva kannattaa vaihtaa toisinaan koska AB testausta tekemällä tulet huomaamaan toisen kuvan vaikuttavan positiivisesti mainonnan tuloksiin ja saat paremman tuoton markkinointiin tekemällesi panostukselle. Mainoskuvan AB testaukset ovat tärkeässä roolissa mainonnassa samoin kuin esimerkiksi mainostekstien AB testit. Muista siis jatkuvasti kokeilla erilaisia mainoskuvia ja mainostekstejä mainoksissasi. Näin myöskin asiakkaan pitävät enemmän mainonnastasi, koska samat mainoskuvat eivät “kulu puhki” eli käyttäjä ei näe liikaa samaa mainosta joka voi tylsistyttää yrityksesi viestinnän seuraajaa.
Mainoskuva on hyvä valita kanavan perusteella ja miettiä tarkoin formaatin perusteella mihin kanavaan mainoskuva sopii. Esimerkiksi pieneen Googlen bannerimainokseen ei mahdu yleisimmin suurta mainoskuvaa mutta taas Facebookin ja LinkedInin mainoksissa voit käyttää suurtakin mainoskuvaa kohdistettuna vain tietokonetta käyttävälle. Instagramiin yleinen suositus on yksinkertainen ja värikäs kuva koska suuri osa käyttäjistä ei juurikaan lue kirjoittamaasi viestiä vaan katsoo ainoastaan mainoskuvan ja jatkaa sen jälkeen seuraavaan “postaukseen”.
Mainoskuva voi hyvinkin olla julkisesta kuvapankista valikoitu kuva. Huolehdi kuitenkin siitä ettei kyseessä ole täysin ilmainen kuva jota myös moni muu suomalaisista yrityksistä voi hyvinkin käyttää. Valitse siis maksullinen palvelu tai opasta kumppaniasi valitsemaan maksullisia kuvia. Näin tulet varmistamaan ettei sama kuva esiinny kolmen muun yrityksen mainonnassa jonka potentiaalinen asiakkaasi on nähnyt saman viikon aikana. Tähänkin on törmätty ja voit olla varma että potentiaalinen asiakkaasi tulee sen jälkeen vierastamaan yritystäsi.
Mikäli haluat kuulla ja oppia lisää mainoskuvan valinnasta ja tuloksellisesta mainonnasta niin kysy lisää Kublan tiimiltä ja käydään asiaa läpi esimerkiksi etätapaamisessa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.