Facebook vai LinkedIn? Kumpaa somekanavaa asiakkaamme Kublalla enemmät käyttävät, Facebookia vai LinkedIniä?
Facebookia, koska sillä tavoittaa isomman yleisön edullisemmin.
Okei, okei; halunnet tietää hieman lisää. Tässä perustelut miksi Facebook useimmiten pesee Linkkarin – mutta myös tilanteet, joissa ammattilaisten somekanava on parempi valinta.
Facebookilla on 2 kilpailutekijää, joka tekee siitä globaalin monsterin mitä tulee valittavissa oleviin medioihin. Sen koko ja aikojen saatossa keräämä käyttäjädata mahdollistaa sekä mittavien että tarkkaan kohdistettujen kampanjoiden toteuttamisen.
Suomen yli 3 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää tarjoavat mainostajan käyttöön merkittävän massamedian, jonka kautta on mahdollista tavoittaa mittava osa kansasta – ja samaan aikaan tehdä hyvinkin tarkkaan kohdennettua kampanjointia niche-yleisöihin. Jalkapallosta kiinnostuneet pizzanystävät pk-seudulta on varmasti tuttu mainonnan kohdennusvalinta mutta Facebookin data menee syvemmälle: voit luoda omien asiakaslistojesi pohjalta laajennettuja kohdeyleisöjä, joilla tavoittaa lisää nykyasiakkaittesi kaltaista väkeä.
Facebook toimii usein myös B2B- eli toisille yrityksille palveluita tarjoavien yritysten markkinoinnissa. Tärkeintähän on tavoittaa oikeat silmäparit, useinkaan ei ole väliä mistä kyseiset päättäjät tavoittaa. Poikkeuksena voidaan pitää ajankohtaa – olemme Kublassa havainneet jonkin verran vaihtelua yritysmainonnan tuloksissa riippuen siitä, onko arki vai viikonloppu. Myös juhlapyhinä voi olla vaikeampi saada tavoitettua yrityspäättäjää klikkaamaan verkkosivustolle lukemaan lisää yrityksesi tarjoamista palveluista.
Toisessa blogiartikkelissa tarkempaa tietoa Facebook-mainonnasta ja FB-mainosmuodoista.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
LinkedIn on mediaympäristönä Facebookia ammattimaisempi. Jos yrityksesi haluaa tavoittaa oman toimialansa väkeä esimerkiksi rekrymielessä tai vaikkapa päättäjiä mielipidevaikuttamiseksi, kannattaa harkita Linkkaria.
Usein tarjolla olevat yleisöt ovat Facebookia pienempiä ja klikkihinnat ovat kalliimpia, joten liikenteenohjaukseen kanavaa ei kannata ensisijaisesti käyttää. Tavoittamiseen kanava tarjoaa kuitenkin hienoja mahdollisuuksia. Tarjolla on kuitenkin vähemmän ns. mainosinventaaria, eli tilaisuuksia saada mainosnäyttöjä. Harvempi käyttää LinkedIniä yhtä usein kuin Facebookia ja tämä näkyy tavoitetun yleisön koossa.
Tämän vuoksi LinkedIn ei ole tehokkain kanava kampanjaspurtteihin, koska välttämättä kaikki kohderyhmään kuuluvat eivät edes kirjaudu sisään LinkedIniin lyhyen kampanjajakson aikana.
LinkedIn pesee Facebookin mennen tullen yrityskohdennuksissa: työnkuva, toimiala ja vaikkapa senioriteetti ovat Kublalla eniten käytettyjä kohdennusmäärittelyjä. Voit lukea tarkemmin LinkedIn-mainonnasta toisesta blogiartikkelistamme.
Pro tip: ota käyttöön myöskin LinkedIn Insights Tag, eli LinkedInin oma seurantakoodi. Sen avulla saat tietoa verkkosivustosi kävijäkunnan koostumuksesta Linkkarin silmin. Tällä tavoin näet saatko sivustollesi oikeanlaista kävijäliikennettä ja onko joukossa yllätyksiä, joista voi noukkia ideoita kampanjoinnin kehittämiseen.
Markkinointibudjetin kasvaessa monimediainen kampanjointi on entistä ajankohtaisempi pohdinnan aihe. Usein asiakkaamme aloittavat kampanjoinnin Facebookissa ja laajentavat LinkedIniin halutessaan tavoittaa core-yleisönsä myös ammattilaisympäristössä.
Usein tavoitteena on varmistaa, että mahdollisimman suuri prosenttiosuus arvokkaimmasta yleisöstä saadaan tavoitettua.
Kanavavalinta ei aina osu oikeaan. Digimarkkinoinnissa hienointa on mahdollisuus testata ja oppia nopeasti kokeiluista ja vaihtaa suuntaa. Mittareita seuraamalla voidaan nähdä osuiko kanavavalinta oikeaan vai onko syytä harkita muita vaihtoehtoja.
Usein tavoitteena on saada kävijöitä verkkosivustollesi, jotta saat heistä ajan myötä uusia yhteydenottoja. Tässä tapauksessa mittareina ovat klikkiprosentti, klikkihinta ja bounce rate, mahdollisuuksien mukaan myös aikaansaadut konversiot. (Outoja termejä? Mitä ne tarkoittavat?)
Paras vertailukohta on aikaisemmin toteuttamasi kampanjat muissa kanavissa, joissa on ollut sama tavoite. Jos historiadataa ei ole, voit käyttää seuraavia lukuja raffeina ohjearvoina:
Voit lukea Facebook-mainonnan hinnasta lisää syväartikkelistamme.
Disclaimer: LinkedInin puolella samoja tunnuslukuja ei voi käyttää korkeamman näyttökohtaisen hinnan vuoksi.
Mitä kanavia yrityksesi käyttää ja pohditko jonkun muun kanavan käyttöönottoa? Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan lisää!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.