Aggressiivinen markkinointi ei kannata – mitä se käytännössä tarkoittaa? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti ei kan­na­ta – mitä se käy­tän­nös­sä tarkoittaa?

Mark­ki­noin­tia teh­des­sä on syy­tä pitää mie­les­sä hyvät tavat. Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti ei kan­na­ta – eikä myös­kään sopi­ma­ton tai hyvien tapo­jen vas­tai­nen mark­ki­noin­ti. Nämä kol­me tar­koit­ta­vat käy­tän­nös­sä eri asioi­ta, jos­kin kor­vaan kuu­los­ta­vat­kin samal­ta. Vaik­ka hyvien tapo­jen nou­dat­ta­mi­nen voi tun­tua sinul­le itses­tään­sel­vyy­del­tä, ei se kai­kil­le ole sitä. Jot­kut mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­teet saat­ta­vat liik­kua niin sano­tul­la har­maal­la alu­eel­la nos­ta­mat­ta sen suu­rem­paa kohua, mut­ta nyky­ajan kulut­ta­jien olles­sa tie­toi­sem­pia omis­ta oikeuk­sis­taan, kan­nat­taa olla eri­tyi­sen tark­ka­na. Et taa­tus­ti halua jou­tua median ham­pai­siin vir­heen teh­tyä­si, ethän?

Saa­tat aja­tel­la, että tämä ei minua kos­ke – ero­tan kyl­lä oikean ja vää­rän. Niin erot­ta­vat myös ne, jot­ka median ham­pai­siin jou­tu­vat. Mark­ki­noin­nin on huo­mioi­ta­va ihmi­set jokai­ses­ta etni­ses­tä taus­tas­ta, uskon­nos­ta ja suku­puo­les­ta, mikä ei ole help­po teh­tä­vä. Ketään ei saa loukata.

Yri­tyk­sen mark­ki­noin­ti vaa­tii toi­si­naan tem­pauk­sia, joi­den avul­la pysy­tään kil­pai­lu­ky­kyi­si­nä jät­ti­mäi­sel­lä kil­pa­ken­täl­lä. Riip­puen yri­tyk­sen koos­ta ei mark­ki­noin­tiin vält­tä­mät­tä pys­ty­tä yhdis­tä­mään kas­vo­ja, jol­loin tem­pauk­sen taak­se on help­po pii­lou­tua. Vaik­ka pii­lo­paik­ka löy­tyi­si­kin, on ikä­vä tah­ra­ta yri­tyk­sen mai­ne ainoas­taan sen vuok­si, ettei mark­ki­noi­jal­la ole ollut käsi­tys­tä hyvien tapo­jen mukai­ses­ta mark­ki­noin­nis­ta. Kubla sel­ven­tää nyt jokai­sel­le mark­ki­noi­jal­le mitä aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti on, jot­ta sii­hen ei tar­vit­se kenen­kään enää sortua.

Mitä aggressiivinen markkinointi on?

Kak­si vuot­ta sit­ten uuti­soi­tiin Mic­ro­sof­tin Win­dows 10:n han­kin­ta -sovel­luk­sen (GWX) asen­nuk­ses­ta aiheu­tu­nees­ta kohus­ta: Mic­ro­soft asen­si GWX-sovel­luk­sen kulut­ta­jien tie­to­ko­neil­le ilman hei­dän suos­tu­mus­taan. GWX oli suo­ra­mark­ki­noin­nin työ­ka­lu, jon­ka kaut­ta Mic­ro­soft koh­dis­ti käyt­tä­jiin­sä pai­nos­ta­vaa ja häi­rit­se­vää markkinointia.

Menet­te­ly oli kulut­ta­jan­suo­ja­lain vas­tais­ta aggres­sii­vis­ta menet­te­lyä mark­ki­noin­nis­sa ja asia­kas­suh­tees­sa”, huo­maut­ti kulut­ta­ja-asia­mies.

  • Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti on häi­rit­se­vää tai pai­nos­ta­vaa mark­ki­noin­tia, joka voi saa­da asiak­kaan osta­maan tuot­teen tai pal­ve­lun, jota hän ei oli­si osta­nut ilman pai­nos­ta­vaa markkinointia.
  • Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti voi käy­tän­nös­sä olla myös hal­ven­ta­vaa tai louk­kaa­vaa kiel­tä, jota on käy­tet­ty esi­mer­kik­si Facebook-mainoksessa.

Mic­ro­soft ei tie­ten­kään ole ainoa, joka aggres­sii­vi­seen mark­ki­noin­tiin on sor­tu­nut. Mark­ki­noin­ti nyky­ajan maa­il­mas­sa ei ole help­poa, jon­ka vuok­si se voi­kin olla kan­nat­ta­vaa jät­tää ammat­ti­lai­sen käsiin. On ensiar­voi­sen tär­ke­ää tuo­da yri­tyk­sen vies­tin­näs­sä esil­le arvo­ja – kulut­ta­jat halua­vat tie­tää, mil­lai­sen yri­tyk­sen kans­sa ovat teke­mi­sis­sä. Mark­ki­noin­ti ei saa lou­ka­ta ihmi­sar­voa, uskon­nol­lis­ta tai poliit­tis­ta vakau­mus­ta eikä syr­jiä ketään esi­mer­kik­si suku­puo­len, etni­sen taus­tan tai iän vuoksi.

Maineen palauttamisen tie on kivinen

Yri­tys voi tah­ria mai­neen­sa yhdel­lä mark­ki­noin­ti­toi­men­pi­teel­lä, mut­ta sen palaut­ta­mi­seen vaa­di­taan usein useam­pi toi­men­pi­de. Pahin­ta mitä yri­tys voi vir­heen teh­ty­ään teh­dä on se, ettei vir­het­tä myön­ne­tä, vaan iloi­ses­ti pors­ku­tel­laan eteen­päin tai vie­ri­te­tään vas­tuu tois­ten har­teil­le. Tämä tekee mai­neen palaut­ta­mi­sen ties­tä terä­vän kivikon.

Mai­ne on arvo­kas pää­oma, jon­ka menet­tä­mi­nen voi olla iso sii­vu kas­sas­ta. Mai­neen­hal­lin­ta on han­ka­laa ilman krii­se­jä­kin, mut­ta vie­lä mut­kai­sem­mak­si se menee vir­heen tapah­dut­tua. Eikä sii­nä mitään, vir­hei­tä teke­vät kaik­ki – mut­ta aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti ei saa olla yksi niis­tä aina­kaan tämän kir­joi­tuk­sen luettuasi.

Mic­ro­soft ei men­nyt kon­kurs­siin mark­ki­noin­ti­tem­pus­taan, mut­ta pie­nem­pi yri­tys, jol­la ei saman­lais­ta vakiin­tu­nut­ta asia­kas­kun­taa ja fane­ja vie­lä ole, kär­sii pie­nes­tä­kin vir­hees­tä suu­rem­min. Tie­ten­kin Mic­ro­sof­tin tapauk­ses­sa pie­ni­kin asia­kas­ka­to näkyy suu­re­na auk­ko­na eurois­sa, mut­ta tilan­teen voi vie­lä suh­teel­li­sen pie­nel­lä vai­val­la korjata.

Aggressiivinen markkinointi on laissa kiellettyä

Kukaan ei halua jou­tua epä­asial­li­sen, pai­nos­ta­van tai louk­kaa­vaan mark­ki­noin­nin uhrik­si. Kulut­ta­jan­suo­ja­la­ki suo­jaa kulut­ta­jia hyvien tapo­jen vas­tai­sel­ta mark­ki­noin­nil­ta – totuu­den­vas­tai­nen, har­haan­joh­ta­va tai aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti on lais­sa kiel­let­tyä ja hyvä niin.

Val­voo­ko mark­ki­noin­tia kukaan? Kyl­lä val­voo. Kulut­ta­ja-asia­mies pitää kulut­ta­jiin koh­dis­tu­vaa mark­ki­noin­tia tar­kan sil­mäi­lyn alla ja tar­vit­taes­sa puut­tuu sii­hen kuten Mic­ro­sof­tin tapauksessa.

Kubla tunnistaa hyvien tapojen mukaiset markkinointikikat

Inter­net on tul­vil­laan kai­ken­lai­sia vink­ke­jä mark­ki­noin­tiin, osan olles­sa oikein hyviä ja osan huo­nom­pia. Jos­kus on han­ka­laa tun­nis­taa hyvät mark­ki­noin­ti­ki­kat huo­nois­ta – sen lisäk­si, että hyvät tavat toi­mi­vat hyvin koh­de­ryh­män kes­kuu­des­sa, nou­dat­ta­vat ne hyviä tapo­ja. Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti ei ole pit­käl­lä täh­täi­mel­lä lain­kaan var­tee­no­tet­ta­va vaih­toeh­to, vaik­ka se lyhyel­lä täh­täi­mel­lä sai­si­kin aikaan reak­tioi­ta ja näky­vyyt­tä. Aggres­sii­vi­nen mark­ki­noin­ti ei myös­kään ole kus­tan­nus­te­ho­kas tapa teh­dä mark­ki­noin­tia, sil­lä yri­tyk­sen mai­neen tah­raa­mi­nen käy kalliiksi.

Haluat­ko saa­da yri­tyk­se­si mark­ki­noin­nin kukois­ta­maan? Kubla takaa kes­tä­viä tulok­sia! Ota yhteyt­tä ja suun­ni­tel­laan yhdes­sä, mikä on yri­tyk­se­si seu­raa­va askel koh­ti menestystä.

Aggressiivinen markkinointi
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi