Google-mainokset ovat ansaitusti maailman suurin digimarkkinoinnin kanava. Panostukset Googlen tarjoamiin mainoskanaviin kasvavat jatkuvasti. Syy on selkeä. Google-mainosten tuottavuutta voidaan mitata hyvinkin tarkasti ja samalla nostaa nopealla aikataululla yrityksen tunnettuutta samalla luoden uutta kysyntää ja lopulta raporteista seurattavaa myynnin kasvua.
Google-mainokset voidaan rakentaa useissa Googlen omistamissa kanavissa. Voit tehdä Googlessa mainontaa esimerkiksi Google Ads-hakusanamainonnalla, YouTube-mainonnalla, Gmail-mainonnalla, tai voit tehdä esimerkiksi Google Display Networkissa display mainontaa. Alla kerrottuna jokaisesta kanavasta tiivistetysti tärkeimmät huomioitavat asiat ennen mainonnan aloittamista.
Google Adsissa voit tavoittaa kaikki ne asiakkaat, jotka etsivät yrityksesi palveluita juuri tällä hetkellä Googlen hakukoneesta. Ehkä olet itsekin etsinyt tällä viikolla tai jopa tänään Googlesta palveluita. Google-mainokset toimivat tänäkin päivänä erittäin hyvin, vaikka on todettava osan käyttäjistä välttävän Googlen mainoksia kuin ruttoa. Tulosten valossa tämä ei haittaa, koska silti suuri osa ostavista asiakkaista joka tapauksessa valitsee mainoksen ja tulee yrityksesi sivustolle tutustumaan palveluihisi ja ottaa lopulta yhteyttä ja saat uuden maksavan asiakkaan.
Useat yllättyvät kuullessaan YouTuben olevan maailman toiseksi suosituin hakukone. Tänä päivänä YouTubesta etsitään niin autoihin liittyviä, kuin kodin ulkokalusteisiin liittyviä ohjeita, sekä vinkkejä uusista hankittavista tuotteista. YouTube-mainonta on siis hyvin useilla toimijoilla hyvä tapa vaikuttaa ostopäätökseen, kun asiakas on miettimässä uutta vaihtoehtoa, tai muuten vain etsimässä tietoa. Google-mainokset toimivat hyvin myös tässä kanavassa vaikka yleisimmin et tule saamaan suoria ostoja YouTuben avulla välittömästi. Voit kuitenkin nostaa yrityksesi tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja tämä tulee jatkossa näkymään myös uusissa yhteydenotoissa yrityksesi kotisivujen kautta.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Gmail-mainonta on suurimmalle osalle uusi tapa tehdä Google-mainontaa. Google-mainokset toimivat kokemustemme mukaan erittäin hyvin myös Gmailin sisällä ja Gmail onkin maailman suosituin sähköpostiohjelma. Tavoitat siis suurimman osan potentiaalisista asiakkaistasi Gmail-mainonnan avulla. Voit esimerkiksi valita asiakkaat, jotka ovat hankkimassa “terassilasituksia” ja Google tarjoaa tähän erittäin kehittyneet tavat. Google-mainokset toimivat jokaisessa Googlen tarjoamassa kanavassa niin sanotulla “jatkuvalla huutokaupalla”. Tämä tarkoittaa sitä, että mainonnan hinta nousee kysynnän noustessa. Tällä hetkellä Gmail-mainonnassa on hyvin harvoja tähän kanavaan panostavia asiakkaita ja tästä syystä mainonta on erittäin edullista. Kysynnän noustessa myös hinnat tulevat nousemaan jatkuvasti.
Bannerimainontaa Google Display Networkissa voidaan käyttää useilla eri tavoilla yrityksen näkyvyyden nostamiseen. Yksi asiakkaita kiinnostavimmista on kilpailijoiden sivustoilla käyneille mainostaminen. Useat yllättyvät tästä melko uudesta tavasta tavoittaa asiakkaat. Google-mainokset bannerimainontana voidaan kuitenkin laittaa näkymään vain ja ainoastaan sinun yrityksesi kilpailijoiden sivustoilla käyneille asiakkaille. Näin voit siis tavoittaa hyvin edullisesti asiakkaat, joista kilpailijasi ovat maksaneet maltaita saadakseen heidät kotisivuilleen. Google-mainokset bannerimainontana maksavat yleisesti noin 100 euroa per 100 000 tavoitettua henkilöä. Nämä kaikki voivat olla juuri kilpailijoidesi sivustoilla käyneitä asiakkaita.
Google-mainokset maksavat kanavasta riippuen yleisimmin minimissään 0,001 euroa per tavoitettu asiakas ja tässä tapauksessa kyseessä olisi bannerimainonta. Kalleimmillaan yksi tavoitettu asiakas maksaa 20 euroa per yrityksesi kotisivuille ohjattu vierailija. Skaala on siis hyvin suuri, mutta Google-mainokset kannattaa suunnitella tarpeen mukaisesti ja näin saat Googlesta tehokkaan myyntikoneiston yrityksesi tueksi. Google-mainokset voidaan hinnoitella alla olevalla tavalla, mutta on hyvä huomioida jokaisen mainoksen riippuvan toimialasta ja kilpailusta, mutta suuntaa antavana hinnoittelumallina voidaan pitää alla olevia:
Googlessa tapahtuvaan mainontaan voidaan käyttää Google Data Studio -työkalua, tai esimerkiksi Swydo-ohjelmistoa. Tärkeintä on kuitenkin tulosten jatkuva mittaaminen. Mainontaa tekevän henkilön on suositeltavaa mitata tuloksia lähes päivittäin, mutta markkinointibudjetin jakamiseen kanavien välillä on hyvä varata kuukausia aikaa. Mainonnan optimointiin jokaisessa kanavassa on hyvä käyttää vähintään useita viikkoja aikaa, koska optimointi vaatii aikaa. Google-mainokset ovat hyvä tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja suosittelemmekin aloittamaan mainonta vähintään pienellä budjetilla yrityksen omin voimin, tai valitsemaan kumppanin, mikäli olet jo vakuuttunut Googlen tuomista asiakashankinnan mahdollisuuksista.
Jos sinua kiinnostaa aloittaa mainostaminen Googlessa ja testata eri mainosmuotoja ja -kanavia kokeneiden asiantuntijoiden avulla, autamme mielellämme!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.