Digitaalisia markkinointikanavia on nykyään paljon ja termistön kanssa menee kuka tahansa helposti sekaisin. Google-mainonta on yksi tunnetuimmista digimainonnan muodoista, mutta sen käyttöönotto ja ostaminen palveluntarjoajilta herättää edelleen kysymyksiä ja epävarmuutta. Tässä tekstissä pyrin selittämään auki kanavan termistöä ja kertomaan mahdollisuuksista, jotta sinun ostajana on helpompi tehdä päätöksiä digitekemisesi suhteen Googlessa.
Olemme laatineet Google-mainonnan suunnitteluun viiden blogin sarjan, joissa käsitellään digitaalista mainontaa laajemminkin, mutta saat kaikista hyviä vinkkejä tulokselliseen Google-mainontaan:
Ja takaisin tämän blogikirjoituksen pariin…
Search Engine Marketing (SEM) käytetään usein synonyymina Googlen hakusanamainonnalle. SEM on kuitenkin kattotermi, joka pitää sisällään mainonnan hakukoneessa mutta myös hakukoneoptimoinnin (SEO eli Search Engine Optimization). Optimointi keskittyy hakukoneen orgaanisiin hakutuloksiin, kun taas SEA (Search Engine Advertising) keskittyy hakukoneessa mainontaan.
Hakusanamainonta eli SEA ei rajoitu pelkästään Googleen. Sitä voi tehdä myös muissa internetin hakukoneissa kuten Bing, Baidu (hakukone Kiinassa) ja Yandex (Venäjän vastaava). Suomessa kaksi käytetyintä hakukonetta ovat Google ja Bing, joista Googlella on ehdottomasti suurin markkinaosuus.
On ja ei. Google-mainonta ja hakusanamainonta mielletään usein synonyymeiksi toisilleen. Kyllä, hakusanamainontaa voi tehdä Googlessa. Googlesta on kuitenkin paljon muuhunkin.
Googlen hakusanamainontaa hallitaan Google Ads -työkalun kautta. Aiemmin työkalua kutsuttiin nimellä Adwords ja edelleenkin tätä nimeä kuulee käytettävän.
Google-mainonta pitää sisällään paljon muutakin kuin pelkän hakusanamainonnan. Google Adsin kautta pääsee käsiksi myös muihin Googlen mainoskanaviin ja kampanjamuotoihin. Näitä ovat Google Display Network, YouTube, Gmail ja Google Shopping.
Google Display Network (GDN) on mainosverkosto, joka ulottuu laajasti eri verkkosivustoille mm. uutissivustoille, foorumeille ja blogeihin. Näillä mainospaikoilla voit pyörittää Google Adsin kautta display- eli bannerimainontaa. Voit kohdentaa bannerimainontaa monilla eri tavoilla ja yksi suosituimmista tavoista on uudelleenmarkkinointi, jossa muistutat verkkosivustokävijöitäsi itsestäsi sen jälkeen, kun kävijä on poistunut sivuiltasi muille verkkosivuille.
YouTube on Googlen omistama internetissä toimiva videopalvelu. Google Adsin kautta pystyt tekemään videomainontaa YouTubessa. Videot ovat erittäin tehokas tapa välittää brändimielikuvaa ja tunnettuutta eri kohderyhmien keskuudessa.
Gmail on Googlen maksuton sähköpostipalvelu. Oletkin ehkä huomannut postilaatikkosi yläosassa mainoksia. Klikkaamalla mainos yleensä laajentuu sähköpostiviestin kokoiseksi mainokseksi, joka saattaa sisältää kuvia ja videoita. Näitä mainoksia hallinnoidaan myös Google Ads -työkalun kautta.
Google Shopping on Google Ads -työkalun kampanjamuoto, joka on tullut nyt myös osaksi Suomen markkinoita. Jos sinulla on verkkokauppa, niin tämä on erinomainen mainosmuoto, kun haluat esitellä valikoimaasi jo heti suoraan Googlen hakutuloksissa.
Google-mainontaa tarjoaa nykyään useampi toimija ja voi olla hankalaa tehdä vertailua ja päätöstä kenet mainonnan kumppaniksi kannattaa valita. Tässä muutama vinkki mistä tunnistat osaavan asiantuntijan.
Onko palveluntarjoaja kiinnostunut teistä yrityksenä ja liiketoiminnastanne? Google Ads -mainonta vaatii bisneksen ymmärtämistä eikä mikään yritys ole täysin toisensa kopio. Yhteistyön alkuun hyvä palveluntarjoaja tutustuu teihin ja keskustelee kanssanne tavoitteistanne ja toiveistanne.
Tehdäänkö Google Ads -mainonnan aloittamiseen pohjatyötä? Hyvä asiantuntija käy läpi aiemman tekemisen tulokset, keskustelee tavoitteista, pistää seurannan kuntoon ja tekee analyysin hakumääristä relevanteilla hakutermeillä. Pohjatyöt ovat erittäin tärkeä osa mainontaa, joten hyvä palveluntarjoaja ei halua tässä oikoa.
Kuinka usein tiliä optimoidaan ja kehitetään? Jotta Google-mainonnassa päästään hyviin tuloksiin tulee kampanjoita kehittää säännöllisesti ja pitkäjänteisesti. Olisin varuillani, jos palveluntarjoaja lupaa laittaa tilisi yhteistyön alussa kerralla kuntoon.
Hyvä palveluntarjoaja jakaa mielellään tulokset kanssasi ja keskustelee niistä kehittääkseen tekemistä. Kuukausittainen raportointi ja varmistus siitä, että asiakas osaa lukea tuloksia kuuluu ammattimaiseen käytäntöön.
Google Ads on itsessään ilmainen työkalu, joten kuka tahansa voi sen ottaa käyttöön ilman maksuja. Mainostamiseen tarvitset kuitenkin mediabudjetin. Voit itse päättää paljon haluat mainontaan panostaa. Useimmiten Googlen hakusanamainonnassa puhutaan päiväbudjeteista mutta sen oheen on hyvä miettiä kuinka paljon mediaan halutaan käyttää kuukausitasolla.
Googlen hakusanamainonta ja myös bannerimainonta Google Display Networkissa toimii klikkiperusteisesti. Maksat siis ainoastaan mainosklikeistä et mainosnäytöistä. Klikin hintaan vaikuttaa useat tekijät mm. kilpailutilanne.
Kun otat digimarkkinointitoimiston hallinnoimaan, ylläpitämään ja kehittämään mainontaasi Googlessa maksat median lisäksi myös työstä. Meillä Kublalla kuukausiveloituksemme pitää sisällään työhön käytettävän palvelumaksun sekä mediabudjetin. Näiden kahden maksun päälle emme veloita starttimaksuja emmekä muita piilokuluja. Pidämme asiat yksinkertaisina.
Googlesta herää varmasti muitakin kysymyksiä. Olemmekin koonneet tuhdin tietopaketin ladattavan oppaan muodossa sivuillemme. Voit ladata sen ilmaiseksi täältä.
Oletko miettinyt Google-mainonnan aloittamista? Ota yhteyttä ja jutellaan yhdessä miten voimme auttaa sinua!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.