Google markkinointi on kokonaisuus, joka jokaisen yrityksen tulisi ottaa haltuun jo pelkästään sen vuoksi, että Googlen merkitys ihmisten arjessa on kiistaton. Google markkinointi pitää sisällään erilaisia markkinoinnin toimenpiteitä. Keskiössä toimenpiteille on pääasiallisesti Googlen hakukone. Markkinoinnin toimenpiteet voidaan jakaa kahteen luonteeltaan erilaiseen osa-alueeseen:
Tässä artikkelissa keskityn Google markkinoinnin maksuttomaan eli orgaanisen näkyvyyden osa-alueeseen.
Google markkinoinnin teho perustuu siihen, että Googleen saapuessaan käyttäjällä on jo tarve olemassa. Käyttäjä on siis jo lähtökohtaisesti kiinnostunut hakemastaan asiasta ja on valmis tekemään tarvittaessa myös kaupat oikean tuotteen tai palvelun osuessa kohdalle.
Näin ollen, yrityksen tulee olla Googlessa näkyvä, vastata tarpeeseen ja erottautua kilpailijoista. Pystyt vaikuttamaan näihin seikkoihin hakukoneessa maksullisten keinojen kautta, mutta orgaaninen näkyvyys kannattaa pistää myös kuntoon, sillä toimenpiteet, joita sillä puolella tehdään vaikuttavat myös maksettuun tekemiseen merkittävästi.
Hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) tarkoittaa yrityksesi kotisivujen näkyvyyden parantamista Googlen hakutuloksissa. Hyvin optimoidut kotisivut houkuttelevat lisää yhteydenottoja kotisivujesi kautta, jolloin on mahdollista saada orgaanista kasvua Googlen avulla.
Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen
Sisältö SEO pitää sisällään sisällön optimoinnin verkkosivuillasi. Kun kirjoitat sisältöä eli tekstiä sivuillesi, sen tulisi olla SEO-optimoitua. Tulee ottaa huomioon liiketoiminnallesi oleelliset ja tärkeät avainsanat, otsikot, tekstin pituus sekä tekstin ainutlaatuisuus. Muista myös optimoida videot ja kuvat, sillä nekin ovat tärkeitä sisällön osia.
Tekninen SEO puolestaan auttaa tunnistamaan verkkosivuston tekniset haasteet, jotka saattavat vaikuttaa hakukonelöydettävyyteen ja sivuston käytettävyyteen. Haasteita voivat olla mm. sivuston latausnopeus, puutteelliset metatiedot sekä epälooginen sivuston hierarkia.
Linkkirakennus on tärkeä osa SEO-työtä ja Google arvottaa linkkejä paljon. Puhutaan kahdesta linkkityypistä: sivuston sisäiset linkit ja ulkoiset linkit.
Sivuston sisäinen linkitys auttaa navigoimaan sivustolla loogisesti. Googlen botti käy sivuston läpi linkkien kautta ja muodostaa näin kokonaiskuvan sivustosta. Jos jollekin sivulle ei ohjaa yhtään linkkiä, hakukone ei välttämättä huomioi sitä.
Ulkoiset linkit ovat nimensä mukaisesti ulkoapäin tulevia linkkejä sivustollesi. Linkit tulevat eri domainilta kuin mikä yrityksellä itsellä on käytössä.
Tehdessäsi hakukoneoptimointia kannattaa ottaa huomioon kolme tärkeää seikkaa:
Hakukoneoptimointiin käytetään useita eri työkaluja riippuen siitä, minkälaista SEO-työtä olet tekemässä. Google tarjoaa osan työkaluista ilmaiseksi, kuten esimerkiksi Google Search Consolen.
Google Search Console (entiseltä nimeltään Google Webmaster Tools) on kätevä työkalu hahmottamaan sivustosi hakukonerobotin silmin. Pääset työkalun kautta seuraamaan, kuinka sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa. Työkalu kertoo, miten sivustosi Googlessa indeksoituu, ja mitä virheitä sivustolta löytyy. Voit työkalun avulla myös seurata millä yksittäisillä hakusanoilla sivustosi on Googlessa näkynyt.
Muita hyödyllisiä maksuttomia hakukoneptimoinnin työkaluja ovat mm.
Google Keyword Plannerin avulla voit kartoittaa avainsanoja. Keyword Planner on sisäänrakennettu Google Ads -työkaluun, jonka kautta voit tehdä hakusanamainontaa.
Keywordtool.io auttaa myös kartoittamaan avainsanoja. Työkalun maksuttomalla versiolla pystyt etsimään hakusanoja ja maksullinen versio kertoo tämän lisäksi myös hakusanojen keskimääräiset hakumäärät ja klikkaushinnat kuukausittain.
Google Trends paljastaa hakutermien trendit. Hakusanojen suosio vaihtelee sesongista tms seikoista johtuen, joten tämä työkalu on niiden seuraamiseen oiva apu.
Googlen Page Speed Insights kertoo sivustosi nopeuden. Sivuston latausaika vaikuttaa merkittävästi käytettävyyteen ja sitä kautta näkyvyyteen Googlen hakukoneessa. Pidä siis huolta, että sivustosi saa hyvät pisteet tällä työkalulla!
Moz on yksi suosituimmista hakukoneoptimoinnin verkkopalveluista. Sen laajennusosa Mozbar on selainpalkki, jonka avulla pystyt tarkastamaan helposti sivun tärkeimmät SEO-elementit, kuten esim. sivun title-otsikon, metakuvauksen ja eri otsikkoelementit (H1, H2 jne).
Google markkinointi ja orgaanisen näkyvyyden parantaminen on pitkäjänteistä työtä eikä tuloksia saada hetkessä. SEO-työ vaatii pitkiä hermoja, sillä tulokset tulevat usein näkyviksi vasta kuukausien päästä itse työstä. Hakukoneoptimointi ei myöskään ole yksi projekti, jolla on alku ja loppu. Työ vaatii jatkuvuutta, sillä saavutetun näkyvyyden ylläpito vaatii jatkuvaa kehitystä ja markkinan seurantaa.
Koetko tarvitsevasi apua hakukoneoptimointiin liittyen? Me Kublalla autamme mielellämme. Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.