Olemme laatineet Google-mainonnan suunnitteluun viiden blogin sarjan, joissa käsitellään digitaalista mainontaa laajemminkin, mutta saat kaikista hyviä vinkkejä tulokselliseen Google-mainontaan:
Yrityksen verkkosivuille tulee tasaisena virtana vierailijoita orgaanisesti sekä markkinoinnin ponnistelujen ansiosta. Eivätkö sivustovierailut silti generoi juurikaan liidejä tai kauppaa?
Ongelmana voi tässä tapauksessa olla käyttämäsi landing page, eli laskeutumissivu. Landing pagen tärkeys digimarkkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa saattaa helposti jäädä huomioimatta, kun tekemisen keskittyminen painottuu liikenteen ohjaamiseen nettisivuille. Tässä blogissa kerromme miksi sinun tulisi heti varmistaa laskeutumissivujesi olevan kunnossa.
Landing page on markkinoinnin ja mainonnan näkökulmasta katsottuna se sivustosi osa, johon vierailija saapuu markkinoinnin toimien seurauksena. Laskeutumissivuna voidaan käyttää sille erikseen luotua sivuston osaa joka näkyy vain linkkiä klikkaamalla, tai se voi olla jokin tietty osa sivustoasi, vaikkapa tuoteryhmän kategoriasivu.
Laskeutumissivun yhtenä käyttötarkoituksena voidaan pitää jotain toivottua toimenpidettä, esimerkiksi yhteystietojen jättämistä tai tarjouksen pyytämistä varten. Tällainen laskeutumissivu on erittäin konvertoiva, sillä se vastaa asiakkaan mainonnasta saamia odotuksia. Esimerkiksi “Jätä yhteystietosi sivuillamme maksutonta konsultaatiota varten”-tyylisestä mainoksesta tullutta asiakasta ei kiinnosta etusivusi - hän haluaa jättää sinulle yhteystietonsa mahdollisimman helposti.
Kuten kuvasta voi huomata, laskeutumissivun ei aina tarvitse kuitenkaan olla lyhyt ja ytimekäs, kunhan se on toteutettu oikein. Webprofitsin mainoksen laskeutumissivu on pitkä, mutta sopivalla grafiikkojen sijoittelulla siitä on saatu helppolukuinen. Sivu kertoo kävijälle riittävän kattavasti heidän tuotteestaan ja siitä, mitä hyötyä siitä vierailijalle on. Ländäriarvosana: 10+
Sivuston tietyn osan - kuten edellä mainitun kategoriasivun käyttö landing pagena - on toimivaa silloin, kun kuluttajan ei haluta välttämättä tekevän mitään tiettyä toimenpidettä heti, vaan haluat esitellä hänelle mainoksessakin olleita tuotteita/palveluita. Tällöin mainoksen linkin tulee ohjata kuluttaja mainosta vastaavien tuotteiden kategoriasivulle, jolloin kuluttaja näkee edessään samat asiat kuin mainoksessakin. Kuluttaja on klikannut mainosta siksi, että hän on kiinnostunut mainostetusta asiasta ja haluaa saada lisää tietoa siitä.
Huono tai kokonaan väärä landing page antaa sekavan kuvan ja saa kuluttajan perääntymään todettuaan, että asia joka kiinnitti hänen huomionsa mainoksessa ei olekaan hänen edessään.
Multitouchin landing page on täynnä kuvia joiden merkitys ei avaudu kuluttajalle mitenkään. Geneerinen “markkinointi yksinkertaistettuna”-lause ei anna lukijalle mitään kuvaa siitä, mitä hänen odotetaan sivustolla tekevän, tai mikä koko tuote edes on. Merkityksettömät diagrammit ja kaaviot kuvassa luovat vain uusia kysymyksiä: Mistä nämä graafit ovat? Liittyykö tämä tuote jotenkin näihin? Klassinen esimerkki todella sekavasta ja huonosta ländäristä.
Hyvän asiakaskokemuksen luomiseksi ländärin on vastattava mainoksen sisältöä – ja toisin päin. Siitä tulee selkeästi käydä ilmi mitä hänen toivotaan sivustolla tekevän tai sen tulee nostaa selkeästi esiin sitä palvelua tai tuotetta jonka takia kuluttaja tuli verkkosivuille.
Analytiikan avulla voimme useimmiten päätellä syitä mainosten huonoon konversioprosenttiin. Joskus syynä ovat väärät kohderyhmät, jotka voimme todeta kohonneilla klikki- ja konversioprosenteilla. Joskus taas bounce rate eli poistumisprosentti (= sivusto avataan ja suljetaan nopeatempoisesti) on hälyttävän suuri. Tämänkaltaisessa tapauksessa syynä saattaa olla juurikin väärän, tai huonosti toteutetun, laskeutumissivun käyttö.
Jollet pysty tarjoamaan mainoksessa lupaamaasi asiaa heti asiakkaan saavuttua sivuillesi, kääntyy hän todennäköisesti samalta istumalta takaisin. Internetissä asiakkaat ovat keskimäärin juuri näin laiskoja.
Landing pagen vastatessa mainosta hyvin, se voi konvertoida tehokkaasti. Yleensä laskeutumissivu rakennetaan siten, että siinä on mahdollisimman vähän elementtejä, jotka vievät huomion pois sen varsinaisesta tarkoituksesta. Tällaisia elementtejä voivat olla esimerkiksi sivuston sisäiset linkitykset tai bannerit. Jos mainonnan tarkoituksena on ollut esimerkiksi kasata asiakasrekisteriä tarjoamalla ilmaista opasta tai infopakettia, ei muiden tuotteiden tai palvelujen liiallinen mainostaminen ole silloin tarkoituksenmukaista. Toki landing pagelta täytyy olla selkeä siirtymä yrityksen muille sivuille, mutta sen ei tule olla pääosassa.
Googlessa mainosta hyvin vastaava ländäri nostaa mainoksesi korkeammalle hakutuloksissa. Googlen algoritmi tunnistaa linkin takana olevan sivuston osan vastaavan hyvin mainoksen sisältöä ja näyttää sen näin ylempänä hakutuloksissa. Laatupisteisiin perustuvan järjestelmän tarkoituksena on varmistaa mainosten vastaavuus mainostettavan sivuston kanssa, joten mainosta vastaava laskeutumissivu on ensisijaisen tärkeä. Ländärin optimointi kannattaa siis myös hakukonenäkyvyyden kannalta.
Videolla viisi digimarkkinointiguru Neil Patelin vinkkiä konvertoivan landing pagen rakentamiseen.
Yrityksesi segmentoi asiakkaansa, miksi siis et käyttäisi länderiä segmentoinnin tukena? Suurimmalla osasta yrityksistä asiakaskunta ei ole homogeeninen. Asiakassegmenttejä saattaa olla useita erilaisia, joten länderin käyttö kohdennetun mainonnan tukena on täysin luontevaa. Yrityksesi ei tarvitse luoda kokonaan uutta sivua jokaiselle segmentille, vaan pystyt asettamaan sivusi avautumaan siten, että linkin klikkaus ohjaa juuri kyseiseen mainokseen ja asiakassegmenttiin liittyvälle osalle sivustoasi.
Ländäreitä voidaan vaihdella myös kampanjoiden sisällä. Kuvan esimerkissä landing page 2:sta on käytetty kahdessa eri kampanjassa. Ensimmäisessä kampanjassa käytetään kahta ländäriä siksi, että sinisen kohderyhmän kiinnostukset ovat mahdollisesti erilaiset kuin punaisen. Tämän takia siniset ohjataan eri osaan verkkosivuja, esimerkiksi sen perusteella että he todennäköisesti konvertoivat suoraan ilman tarvetta lisätiedolle.
Toivottavasti tämä blogi auttoi sinua ymmärtämään paremmin oikean landing pagen tärkeyden!
Autamme mieluusti rakentamaan teille tuloksellista hakusanamainontaa! Ota yhteyttä rohkeasti.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.