Mainonnan keinot ovat melkein rajattomat digimarkkinoinnissa, koska asiakkaat ovat jo siirtyneet digitaalisiin kanaviin. Digitaaliset kanavat kasvavat jatkuvasti ja valikoimat tulevat myös monipuolisemmaksi vuosittain. Tähän kelkkaan on hyvä hypätä mukaan, koska jokaiselle yritykselle löytyy omat mainonnan keinot, jotka tuottavat uusia asiakkaita.
Mainonnan keinot ja viestit vaihtelevat kanavittain. Sosiaalisessa mediassa on hyvä käyttää erilaisia keinoja ja viestejä, kuin esimerkiksi Google Ads-hakusanamainonnassa. Googlesta haetaan yleisesti tarpeeseen, mutta sosiaalisessa mediassa vietetään aikaa ilman tarvetta hankkia uusia palveluita.
Sosiaalisessa mediassa asiakkaasi eivät voi hakea esimerkiksi ”edullinen ikkunaremontti”. He voivat hakea vain esimerkiksi ”Kubla Oy”, tai ”Kalle Santalahti”, eli yrityksen, tai henkilön nimellä. Asiakkaat ovat sosiaalisessa mediassa viettämässä aikaansa viihteellisessä muodossa ja haluavat rentoutua ilman välitöntä tarvetta hankkia uusia palveluita.
Sosiaalisessa mediassa kannattaa siis tarjota asiakasta hyödyttävää tietoa, jota hän mieluusti lukee ja joka on hänelle ajankohtaista. Tavoittele siis tarkasti potentiaalista kohderyhmää somessa, koska muussa tapauksessa viestisi voi jopa kääntyä yritystäsi vastaan.
Mainonnan keinot Googlessa ovat huomattavasti selkeämmät ja helpommat toteuttaa. Googlesta asiakkaat etsivät tälläkin hetkellä sinunkin toimialasi palveluita ja voit suoraan vastata tähän kysyntään ehdotuksella, sekä asiakkaan saamilla eduilla valitessaan yrityksesi tarjoaman palvelun.
Google-mainonnassa voit vaikuttaa asiakkaan ”ostopäätökseen” käytännössä vain otsikolla ja uusilla tavoilla myös hieman kuvaus-tekstillä. Tärkeintä on siis saada asiakas kiinnostumaan muutamalla sanalla ja tässä mainonnan keinot toimivat parhaiten etuina, alennuksina, esimerkiksi tänään päättyvänä tarjouksena. Asiakkaalle on siis tarjottava huomattava syy klikata juuri sinun. Yrityksesi mainosta, koska kilpailua on jatkuvasti enemmän luomasi mainoksen rinnalla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
YouTubessa voit tavoittaa asiakkaasi, jotka ovat yleisesti kiinnostuneet toimialasi palveluista, tai siihen läheisesti liittyvistä palveluista. Mainoksesi tulee tarjota joko huomattava etu muutamassa sekunnissa, tai vaihtoehtoisesti oltava niin viihdyttävä, että asiakkaasi haluaa katsoa videosi loppuun asti.
Mainonnan mahdollisuudet ovat lopulta YouTubessa melko monipuoliset ja voit esimerkiksi näyttää mainostasi alalaidassa niin, ettei se häiritse lähes ollenkaan videota katsotaa asiakasta, mutta saa silti huomion asian ollessa ajankohtainen juuri tätä videota katsovalle henkilölle.
Bannerimainontaa voit tehdä hyvinkin tarkoilla rajauksilla ja keinot kasvaa vuosittain, vaikka kyseessä onkin yksi vanhimmista digitaalisen markkinoinnin tavoista. Bannereilla mainonnan keinot ovat monipuoliset, mutta kiinnostavin tapa tuntuu olevan kilpailijoiden sivustoilla käyneille asiakkaille mainostaminen. Tämä mainonnan keino tuli saatavaksi Googlen bannerimainonnassa vasta lähiaikoina ja tuokin mainostajille erittäin hyvää tulosta. Saat siis houkuteltua suoraan kilpailijoidesi sivustoilla käyneitä asiakkaita tutustumaan yrityksesi palveluihin ja hyvinkin edullisesti.
Sähköpostimainonnassa kontaktoit suoraan loppuasiakasta ja tässä mainonnan keinossa on hyvä mennä suoraan asiaan. Muista pitää asiakas mielessä ja olet juuri lähestynyt asiakasta hyvin henkilökohtaisella tavalla. Tarjoa siis suoraa etua ystävällisesti ja perustele tarkasti miksi juuri sinun tuote olisi asiakkaalle sopivin, mutta muista asiakkaan miettivän omasta lähtökohdastaan. Eli miksi asiakas hyötyy erityisesti valitessaan sinun palvelusi, tai miksi hän edes tulisi verkkosivustollesi? Mene siis suoraan asiaan eli älä käytä sähköpostimarkkinointia yleisessä brändimainonnassa.
Mainonnan keinot ja niiden tehokkuus on hyvin tarkasti mitattavissa hieman kanavasta riippuen. Jokaisesta kanavasta voidaan mitata tarkasti mainokset nähnyt henkilö, sekä yrityksesi verkkosivustolle siirtynyt potentiaalinen asiakas. Lisäksi Google Analytics-työkalua käyttämällä voit selvittää saitko yhteydenottoja asiakkailtasi. Tällä et kuitenkaan voi mitata suoraan esimerkiksi tuottiko bannerimainontasi tuloksia, koska bannerimainonnan tarkoitus on pääasiassa nostaa yrityksesi tunnettuutta ja muistuttaa yrityksesi sivustolla käynyttä asiakasta palveluistasi.
Bannerimainonta esimerkkinä siis nostaa yrityksesi tunnettuutta ja ohjaa asiakasta hakemaan yritystäsi Google-mainonnasta ja ottamaan yhteyttä. Eli vaikka et saisikaan yrityksellesi suoria yhteydenottoja, niin voit hyvinkin saada lisää kävijöitä sivustollesi pitkällä aikavälillä, mutta Google-mainonta on yksi harvinaisista myyntiin nopeasti johtavista kanavista.
Mainonnan keinot yrityksellesi on helppo selvittää esimerkiksi lyhyessä puhelussa, mutta tietämättä toimialaasi on vaikea antaa yksinkertaista ja kaikille toimivaa ohjetta. Koitetaan kuitenkin. Mikäli yrityksesi palveluita osataan jo etsiä Googlesta ja tiedät hakuvolyymien olevan korkeat, niin voit tavoitella asiakkaita Google-mainonnalla. Hakuvolyymit löydät Googlen ilmaisesta Keyword Plannerista.
Sosiaalisessa mediassa ja YouTubessa voit nostaa brändisi tunnettuutta toimialastasi kiinnostuneiden keskuudessa hyvinkin nopeasti. Tämä ei näy välittömästi yrityksesi myynnissä, tai Google Analyctista seurattavissa yhteydenotoissa, mutta huomaat jo muutamassa kuukaudessa sivustollesi tulevan aiempaa enemmän kävijöitä Google-hauilla. Tämä tarkoittaa sinun onnistuneen some- ja YouTube-mainonnassa ja mainonnan keinot toimivat juuri oikealla tavalla.
Mikäli tiedät kohderyhmäsi tarkasti, niin voit lähestyä tätä kohderyhmää sähköpostimarkkinoinnilla b2b-kentässä hyvinkin helposti ja b2c-kentässä tarvitset asiakkaalta luvan lähestymiseen.
Lue lisää:
Google Ads -mainonta
Facebook-mainonta
Youtube-mainonta
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.