Markkinointipalvelujen osittainen ulkoistaminen
Markkinointi on digitalisoitunut viime aikoina paljon uusien kanavien ja sisältöjen myötä, mutta kuitenkaan sen tarvetta yrityksissä ei voi vähätellä. Jokainen yritys tarvitsee markkinointia, eikä se ole kuluerä, vaan sen toimenpiteiden avulla pitää tulla myös myyntiä. Nyt on aika puhua markkinoinnin ulkoistamisesta ja sen hyödyistä yrityksille.
Tehokas markkinointi vaatii monipuolista osaamista
Markkinoinnin jatkuvan muutoksen keskellä moni PK-yritys joutuu entistä suurempiin haasteisiin. Miten kuulua ja nousta esille esimerkiksi Googlessa tai sosiaalisen median kanavissa? Kuinka luoda kanaviin laadukkaita mainoksia ja sisältöjä sekä pitää kanavat aktiivisina? Entäpä uudelleenmarkkinointi, verkkosivujen päivittäminen tai hakusanamainonta? Nämä ja monet muut kysymykset aiheuttavat päänvaivaa useille päättäjille.
Mitä markkinoinnin ulkoistaminen pitää sisällään? Ulkoistus voi käytännössä sisältää niin digitaalisen markkinoinnin kuin myös perinteisen markkinoinnin toimenpiteitä. Toimenpiteisiin voi kuulua esimerkiksi seuraavat palvelut: sisällöntuottaminen, sosiaalisen median mainonta, blogiartikkelit, hakukoneoptimointi sekä hakusanamainonta, sähköpostimarkkinointi, graafinen tuotanto sekä raportointi ja kehitysideat.
Markkinointipalvelujen ulkoistamista varten voidaan palkata markkinointivastaava hoitamaan koko yrityksen markkinointia, mutta usein tämä on kallista. Lisäksi yksi henkilö ei välttämättä edes digitoimistolla osaa markkinointia kaikissa kanavissa, vaikka on koko tiimi tukena. Markkinointitoimisto puolestaan tarjoaa käyttöösi koko tiimin osaamisen useilla eri osa-alueilla. Tiimi voi koostua monenlaisista osaajista, kuten esimerkiksi copywritereista, graafikoista, analyytikoista, digimarkkinoinnin osaajista sekä videontuottajista.
Tehdäänkö itse vai ulkoistetaanko osittain?
Markkinoinnin eri osa-alueiden ulkoistaminen on tehokas ratkaisu silloin, kun erilaiset markkinointitoimenpiteet aiheuttavat päänvaivaa eikä yrityksesi resurssit sekä osaaminen riitä niihin. Lisäksi markkinoinnin teho jää yleensä saavuttamatta, mikäli erilaiset markkinoinnin työkalut ovat yritykselle tuntemattomia tai niitä ei ole ollenkaan.
Ulkoistamisen myötä yrityksesi pystyy keskittämään resurssit juuri olennaiseen, eli liiketoimintaan ja sen kehittämiseen. Kun markkinointisi on osaavan tiimin käsissä, voit olla varma ettei mainonnalla johdeta harhaan sekä asiat hoituvat sääntöjen mukaisesti. Lisäksi osaava markkinointitiimi pystyy hoitamaan yhden oman henkilön palkkakustannuksilla kuukauden työt muutamassa päivässä. Viime aikoina myös suuretkin yritykset ovat kääntyneet ulkoistamisen puoleen, koska ovat nähneet ulkoistamisen tarjoamat edut hyödyllisinä.
Yritysten kannattaa kuitenkin miettiä tarkasti, mitä tehtäviä halutaan tehdä itse ja minkälaista osaamista olisi järkevää hankkia ulkopuolelta. Kaikkia yrityksen toimintoja ei ole kuitenkaan järkevää ulkoistaa. Mikäli yritys haluaa tehdä markkinointia itsenäisesti, voidaan ulkopuolista apua myös hyödyntää esimerkiksi sparrausapuna.
Autamme mielellämme, mikäli tarvitset apua Some-mainonnan tai Google-mainonnan kanssa.
Ota yhteyttä!