Teimme viiden artikkelin sarjan Facebook-mainontaan liittyen. Toivottavasti näistä on apua miettimään some-mainontaa yrityksesi markkinoinnissa:
Mikäli tahdot saada hyviä tuloksia Facebook-mainonnasta, on mainonnan kohdentaminen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista osata. Tarkoin harkittu kohdentaminen yhdistettynä ahkeraan A/B-testaamiseen voi tuoda sinulle lopulta useita satoja prosentteja parempia tuloksia kuin heikosti kohdennetussa mainonnassa. Seuraavassa esittelemme 5 tehokasta tapaa kohdentaa Facebook-mainontaa. Toivottavasti löydät uusia ideoita mainontaasi ja jos Facebook-mainonnan niksit tuntuvat haastavilta niin meiltä löytyy reilusti kokemusta ja autamme mielellämme.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Hieman yllättäen kovinkaan moni tapaamistamme uusista asiakkaista ei tiedä, että Facebook tarjoaa mahdollisuuden ladata markkinointikäyttöön suunnatun asiakasrekisterin Facebookiin. Voit käytännössä ladata esimerkiksi olemassa olevien asiakkaittesi puhelinnumerot tai sähköpostiosoitteet Facebookiin, jonka jälkeen Facebookilta vie noin puoli tuntia “kaivaa” asiakasrekisterin henkilöt sinulle yhdeksi yleisöksi. Asiakasrekisterin pohjalta muodostunut yleisösi eivät tiedä millä tavoin heitä mainonnalla kohdennetaan.
Olemassa oleville asiakkaillesi tai prospekteille markkinoiminen on yksi tehokkaimmista tavoista tehdä lisäkauppaa yrityksellesi. Vaihtoehtoisesti voit myös rajata asiakasrekisterin henkilöt pois, mikäli haluat tavoitella vain uusia asiakkaita.
Facebook Pixel on yksi kätevimmistä Facebook-mainostajan työkaluista. Pixelillä et vain seuraa sivustosi liikennettä, mutta myös uudelleenmarkkinoit sivustollasi käyneille henkilöille. Voit esimerkiksi uudelleenmarkkinoida tarkasti vain tietyillä palvelu- tai tuotesivulla käyneille henkilöille, tai laajemmin koko sivusi vierailijoille. Erilaisia ehto-lausekkeita, millä tavoin uudelleenmarkkinointia voi tehdä, on itseasiassa sen verran paljon, että palstatilamme saattaisi loppua kesken jos lähtisimme yksitellen avaamaan kaikkia vaihtoehtoja.
Facebook Pixelistä on hyvä tietää, että se on todellisuudessa sivustollesi asennettava pieni koodinpätkä, joka seuraa verkkosivujesi vierailijoiden toimia sivuillasi. Facebook Pixelin asennuksen jälkeen voit myös luoda kohderyhmiä jotka perustuvat nettisivusi vierailijoiden erilaisiin “toimiin”. Facebook Pixelillä voit esimerkiksi mitata kuinka moni Facebook-mainonnasta tullut henkilö on siirtynyt nettisivullesi, lisännyt tuotteita ostoskoriin, jättänyt yhteystietonsa sekä esimerkiksi ostanut tuotteen Facebook-mainoksen näkemisen jälkeen. Facebook Pixelillä mittaat lisäksi konversioita, jos tavoitteenasi on yhteystietojen jättäminen lomakkeelle (llidit) tai myynnit verkkokaupassa.
Facebook kerää kävijöistään dataa lukuisilla tavoilla. Yksi niistä on paikkatietojen kerääminen. Paikkatietoja kerätään esimerkiksi kuvista löytyvillä geotageilla, jotka sisältyvät otettuun kuvaan automaattisesti suurimmalla osalla matkapuhelimista. Toinen keino, jolla Facebook päättelee sijaintisi on messengeristä löytyvä paikannus, joten jos puhelimessasi on GPS päällä jatkuvasti, messengerissä viestittely paljastaa sijaintisi ilman erillistä paikannuksen pois päältä laittamista. Kolmas keino on tietenkin paikantaa sijaintisi käyttämiesi IP-osoitteiden perusteella.
Markkinoijat voivat hyödyntää Facebookin keräämää sijaintidataa niin sanottuun superlokaaliin kohdentamiseen. Superlokaalilla kohdentamisella voit tavoittaa esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat juuri kyseisellä hetkellä kohdentamassasi paikassa. Pienelle paikalliselle ravintolalle tai kuntosalille tämä voisi olla mainio keino tavoitella lähialueella olevia henkilöitä tai asukkaita.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Ehkä jopa yllättäen yksi asiakkaidemme keskuudessa parhaiten toimineista kohderyhmistä on Facebook-sivuston kanssa vuorovaikutuksessa olleet käyttäjät. Vuorovaikutuksessa olleet käyttäjät ovat esimerkiksi tykänneet, reagoineet, klikanneet, kommentoineet tai jakaneet sivuston julkaisun. Lisäksi esimerkiksi videonkatselu tai Facebook-sivulla piipahtaminen lasketaan vuorovaikutukseksi. Mainostajana voimme valita 1 - 365 vuorokauden väliltä kuinka pitkältä ajalta haluamme näitä vuorovaikutuksessa olevia henkilöitä kohdentaa. Mitä lähempänä kohdennus tapahtuu, sitä relevantimpia olemme asiakkaalle. Toisaalta, mitä pidemmältä ajalta kohdennamme, sitä suuremmalle kohderyhmälle pääsemme mainostamaan.
Tämä mainontamuoto on suhteellisen uusi ja voi hyvin olla ettet ole kuullut siitä aiemmin. Suosittelemme kuitenkin kokeilemaan mainonnan toimivuutta tämän kohderyhmän kanssa – saattaa olla, että tulet yllättymään tuloksista.
Look-a-like kohderyhmä on kaikessa yksinkertaisuudessaan näköiskohderyhmä. Facebookissa voi luoda look-a-like kohderyhmiä esimerkiksi sivustosi tykkääjien kaltaisista henkilöistä tai jonkin tietyn tuotteen ostaneista henkilöistä. Look-a-like kohderyhmän teho perustuu Facebookin kykyyn analysoida ihmisten toimia ja kiinnostuksen kohteita palvelussaan sekä luoda näiden perusteella edellämainittuja näköiskohderymiä.
Lookalike-kohderyhmät ovat tehokas tapa tavoittaa esimerkiksi Facebook-sivusi tykkääjien kaltaisia ihmisiä. Tällä kohdennustavalla voit tavoitella kokonaan uusia asiakkaita jotka eivät vielä ole olleet tekemisissä yrityksesi kanssa, mutta käyttäytymisensä perusteella he voisivat pitää tuotteistasi/palveluistasi.
Meiltä usein kysytään, että mikä on paras tapa kohdentaa Facebookissa. Meillä saattaa olla hyvä intuitio, mutta faktisen tiedon juuri sinun brändillesi saa ainoastaan ahkeralla testaamisella. Kohdentamisosaamisen lisäksi menestyjät Facebookissa erottaa siitä, että menestyvät mainostajat testaavat ahkerasti Facebook-mainonnan lukuisia eri mahdollisuuksia, ja täten löytävät brändilleen sopivia kohdentamistapoja. Kannattaa siis muistaa, että hyvin tehty Facebook-mainonta vaatii aikaa ja osaamista.
Jos et tiedä, mistä kohdennusmahdollisuuksista aloittaa – on jutussa viisi erinomaista vaihtoehtoa. Jos et ole varma riittääkö aikasi tai osaamisesi niin ota meihin yhteyttä, meillä Kublalla on vahvaa näyttöä hyvin kohdennetusta ja onnistuneesta Facebook-mainonnasta.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.