Kaikkihan siellä ovat, verkossa siis. Yhä useammin ostokset klikataan kotiin verkkokaupan kautta sen sijaan, että otettaisiin bussi tai pyörä alle ja suunnattaisiin perinteiseen kivijalkakauppaan. Verkko-ostosten tekemiseen ajaa sen helppouden ja nopeuden lisäksi verkkokaupan aukioloajat - tai lähinnä niiden puute. Sinulla saattaakin jo olla verkkokauppa pystyssä, mutta verkkokaupan digimarkkinointi ontuu. Tehokas verkkokaupan digimarkkinointi tarvitsee tietämystä sekä kohderyhmästä, markkinointikikoista että verkkokauppa-alustan ominaisuuksista. Haluatko jo kuulla 5 vinkkiä siihen, kuinka verkkokaupan digimarkkinointi saadaan onnistumaan? Jatka lukemista!
Jotta verkkokaupan digimarkkinointi onnistuu tehtävässään ja sellaista edes kannattaa alkaa tekemään, on verkkokaupan oltava tyylikäs, toimiva ja selkeä – sellainen, josta on mukava ostaa. Kuluttaja tekee muutamalla vilkaisulla päätöksen siitä, jatkaako verkkosivuston käyttöä vai siirtyykö seuraavaan: jos verkkokauppa näyttää sekamelskalta, kauppoja tuskin syntyy. Kauppoja harvemmin syntyy myöskään kun verkkokaupan kuvat latautuvat puoli päivää ja tuotteiden kuvaukset sisältävät laittoman paljon kirjoitusvirheitä.
Kuluttajilla on kuitenkin niin paljon vaihtoehtoja, ettei pelkästään verkkokaupan toimivuus takaa kauppoja, vaan on osattava myydä kuten kivijalkakaupassakin – kiinnostavat, myyvät tuotekuvaukset sekä persoonalliset tuotekuvat tehoavat niin asiakkaisiin kuin Googleenkin, unohtamatta tarjouksia sekä lisämyyntiä kaikkialla verkkokaupassa. Tuotteet voivat myös helposti jäädä notkumaan ostoskorin pohjalle, mikäli maksutavoista puuttuvat verkkopankki- ja korttimaksuvaihtoehdot.
Hyvälle verkkokaupalle tuttuja ominaisuuksia:
Verkkokauppa kunnossa – CHECK! Vai ei sittenkään? Kublan kanssa yrityksesi ja verkkokaupan digimarkkinointi sujuu kuin tanssi. Myös verkkokaupan ylläpito vaatii jatkuvaa työtä niin hakukoneoptimoinnin, graafisen ilmeen, tekstien kuin teknisten päivitystenkin osalta. Olipa huolesi mikä tahansa, ota yhteyttä Kublan tiimiin.
Pyydä apua Kublalta!Kun verkkokauppa on pystyssä ja toimii kuin rasvattu, on aika lähteä kilpailutantereelle parhain mahdollisin edellytyksin – joita tietenkin tarjoaa oikein tehty verkkokaupan digimarkkinointi. Älä missään nimessä jää odottelemaan sitä ihmettä, että asiakkaat osuvat ostoksille verkkokauppaasi omin avuin, sillä niin ei tapahdu. Onnistunut verkkokaupan digimarkkinointi tuo maksavia asiakkaita kuin sade sieniä. Kuinka verkkokaupan digimarkkinointi sitten saadaan onnistumaan? Ole kuulolla nyt, sillä Kubla kertoo 5 vinkkiä:
Verkkokaupan digimarkkinointi voidaan aloittaa helposta stepistä: sosiaalisesta mediasta. Valitse yksi kanava, johon perustat sivun. Se voi olla esimerkiksi Facebook tai Instagram, älä kuitenkaan ala takomaan joka kanavaa samaan aikaan, vaan hallitse esimerkillisesti ensin se yksi.
Aktiivinen, kiinnostavaa sisältöä sisältävä Facebook- tai Instagram -sivu tuo verkkokauppaasi varmasti muutamia asiakkaita, mutta toivotut tulokset vaativat lähes poikkeuksetta maksetun mainonnan voimaa: päivitysten näkyvyyttä täytyy kasvattaa rahalla sillä esimerkiksi Facebook-sivun tuhannesta tykkääjästä alle sata todella näkee sen, mitä postaat.
Eikö maksetun some-mainonnan tuloksekas toteuttaminen ole vahvin osaamisesi? Kubla tietää, kuinka verkkokaupan digimarkkinointi tehdään kustannustehokkaasti!
Onnistunut affliate-markkinointi hyödyttää sekä mainostajaa että sinua: affliate-mainostajasi ohjaa verkkokauppaasi liikennettä, josta kiitokseksi maksat sovitun prosenttiosuuden verran kaupan arvosta mainostajallesi. Jotta affliate-markkinointi näyttää todelliset tehonsa, on jälleen palattava samojen kysymysten äärelle – onhan verkkokauppasi tiptop-kunnossa ja tuotteiden hinnat sekä olemassa olevat tarjoukset vetäviä? Affliate-markkinoinnissa piilee jippo: mainostaja ohjaa asiakkaat sinne, missä kauppa käy parhaiten maksimoidakseen omat voittonsa. Jos mainostaja ohjaa verkkokauppaasi asiakkaita sankoin joukoin, mutta kauppaa ei synny, ei mainostaja hyödy diilistä mitenkään ja kokeilee seuraavaa kauppaa kohteena.
Affliate-markkinointi voi olla siis erittäin tehokas tapa saada ostovalmiudessa olevia asiakkaita vierailemaan sivustollasi! Sopimus affliate-markkinoinnista tehdään jonkun muun verkkosivuston omistajan tai affliate-verkon kanssa.
Google-mainonta mahdollistaa verkkokauppasi mainokset esille Googleen heti hakutulosten yläpuolelle loistavalle paikalle. Maksat jokaisesta kävijästä, joka on klikannut mainoksesta ja saapunut verkkokauppaasi – Google Ads on siis oikein tehtynä äärettömän kustannustehokas tapa tehdä mainontaa, joka tuo maksavia asiakkaita.
Vaikka mainos Googleen on suhteellisen nopea tehdä, vaatii se koko kampanjan ajan jatkuvaa analysointia ja optimointia, jotta päästään parhaiten tuottavaan lopputulokseen. Google Ads tuo nopeasti hyvälaatuista liikennettä verkkokauppaan, mutta tarvitsee mainostajalta paljon huomiota.
Olet varmasti kuullut puhuttavan SEO:sta, mikä ihme se sellainen on? SEO on hienolta kuulostava lyhennys hakukoneoptimoinnista, joka taasen kääntyy englannin kielen sanasta Search Engine Optimization. Hakukoneoptimoinnin tavoite on yksinkertainen: verkkokauppa tai -sivusto halutaan saada sijoittumaan mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa.
Kun olet optimoinut SEO:n hyvin, verkkokauppasi sijoittuu korkealle hakutuloksissa ja saat ilmaista liikennettä verkkokauppaasi. Hakukoneoptimoinnin tuoma liikenne konvertoituu kaupaksi tehokkaasti myös keskiverto-ostoksen ollessa suurempi. Hakukoneoptimointi on ratkaiseva tekijä siihen, menestyykö verkkokauppa vai loppuuko sen matka lyhyeen – panosta siis hakukoneoptimointiin.
Oi, ihana sähköposti! Edelleen sähköpostimarkkinointi on arvokas osa tehokasta verkkokaupan digimarkkinointia. Etenkin tuoreen verkkokauppiaan yksi tärkeimmistä tehtävistä on sähköpostilistan kerääminen – sähköpostilistalla olevat ihmiset ovat potentiaalisia asiakkaita, joille voit kohdistaa henkilökohtaiseltakin tuntuvia markkinointiviestejä erittäin edullisesti.
Sähköpostilista kannattaa markkinoida VIP-asiakkuutena eli sellaisena, josta on todella hyötyä esimerkiksi koukuttavien tarjousten ja hyödyllisen tiedon muodossa.
Väliotsikon kysymykseen vastaten, mikäli sinulla on toimiva verkkokauppa, on verkkokaupan digimarkkinointi ajankohtaista ja tärkeää sinulle. Kubla koostuu digimarkkinoinnin ammattilaisista, jotka todella tietävät parhaat keinot kilpailijoista erottumiseen!
Onko verkkokaupan digimarkkinointi ajankohtaista sinulle? Kubla auttaa saavuttamaan markkinoinnilla huikeita tuloksia!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.